Článek
Kluci často sní o různých profesích, kterým by se v budoucnu chtěli věnovat. Někomu se líbí hasičské vozy a v pěti letech je pro něj práce hasiče jasnou volbou, jiní milují vozy popelářské a potom máme doma malého budoucího popeláře. Dětské vize jsou velmi rozmanité, ale většinou vezmou za své. Některé jsou proveditelné, jen se časem člověku změní pohled na svět a už prostě popelářem být nechce, a jiné se zase zdají být nerealizovatelné, a proto od nich člověk raději upustí, aby se nespálil. Jedním takovým, zdánlivě vzdušným zámkem je povolání dopravního pilota. Když řeknu, že chci létat Airbusem nebo Boeingem, každý si bude ťukat na čelo a posměšně řekne to určitě. Ano, zní to jako něco, co běžný smrtelník nemůže nikdy dělat, ale když se na tuto problematiku zaměříme detailněji, zjistíme, že až taková utopie to není.
Na výcvik se může přihlásit každý
Každý, kdo miluje letadla, létání, cestování po světě a chce získat prestižní práci má možnost se teď hned přihlásit k výcviku. V některých leteckých školách dokonce ani nevyžadují, aby uchazeč měl maturitu. Nicméně i kdyby celý výcvik takový člověk úspěšně absolvoval, s nalezením místa pilota u aerolinek bude zřejmě mít problém, protože ty už obyčejně minimálně maturitu požadují. Navíc pro úspěšné dokončení výcviku je potřeba znalost angličtiny, neboť každý dopravní pilot, který vozí pasažéry, anglicky musí mluvit, neboť všude ve světě probíhá komunikace s operátory letového provozu v angličtině.
Výcvik lze stihnout za 1,5 roku
Některé školy udávají minimální délku výcviku na 1,5 roku, jiné na 2 roky. Jde samozřejmě o to, jestli se člověk chce výcviku věnovat na plný úvazek a mít co nejrychleji licenci, nebo se bude školit při zaměstnání a dobu studia protáhne klidně i na několik let. Celý výcvik od nuly až k ATPL (airline transport pilot licence) vyjde na něco okolo jednoho a půl milionu korun. Ale pozor, do výcviku může člověk klidně investovat spoustu peněz a energie a ke zdárnému konci nikdy nedospěje. Zkoušky nejsou žádné lážo plážo.
Pojďme se v jednoduchosti podívat, co to celé vlastně obnáší. Ze všeho nejdříve je třeba projít zdravotní prohlídkou u autorizovaného leteckého lékaře, který potvrdí jak fyzickou, tak psychickou způsobilost k tomu, aby se člověk mohl stát pilotem.
Po lékařské kontrole už může uchazeč nastoupit k samotnému výcviku, který se skládá z několika fází. PPL (private pilot licence), nás opravňuje létat soukromě bez nároku na odměnu a obnáší alespoň 45 letových hodin s malým letadlem a samozřejmě nezbytnou teoretickou přípravu jako je meteorologie, navigace, předpisy, a tak dále. Pak následuje 5 hodin nočních letů, kde se pilot naučí stroj zvládat za nočního provozu. V tuto chvíli můžeme létat pro radost. Dalším krokem je potom získání CPL (commercial pilot licence), která nás opravňuje létat za úplatu. K tomu je třeba zvládnout další kvanta teorie a mít nalétáno celkem 200 hodin včetně předchozího výcviku.
Potom už se přesouváme k větším strojům a začínáme se blížit vytoužené metě. Následuje MCC (multi-crew cooperation), kde se budoucí pilot naučí, jak správně spolupracovat s ostatními členy v kokpitu. Zde je třeba projít výcvikem na simulátoru dopravního letadla v délce cca 20-30 hodin. Hned nato následuje MEP (multi-engine rating), kde se cca 6-10 hodin učí létání se strojem s více motory. Pak už stačí zvládnout létání podle přístrojů o délce asi 50 hodin a hurá na vytoužené zkoušky ATPL, které z člověka po úspěšném složení dělají opravdového pilota, který může létat s dopravním letadlem plným lidí. Ale úplně snadné to není. Tento stupeň obsahuje detailní studium celkem 14ti předmětů zakončené náročnými zkouškami, které organizují letecké úřady. Potom už lze nastoupit ke konkrétním aerolinkám, projít výcvikem na konkrétní typ stroje a hurá do kokpitu jako první důstojník, takzvaný kopilot, a kdoví, třeba časem i jako kapitán.
Finanční stránka
Cena kurzu není nízká, ale budoucí piloti nevěšte hlavu. Samozřejmě je nejlepší si tuto částku sám našetřit, zaplatit a úspěšně absolvovat kurz a pak být volný jako pták. Ale jedná se o hodně peněz. A protože o piloty je dlouhodobě nouze, některé aerolinky nabízejí speciální programy, kde se výrazně finančně podílejí na platbě za výcvik výměnou za to, že až se člověk pilotem skutečně stane, má povinnost u této konkrétní aerolinky nějakou dobu létat. Obvykle 5-10 let. Během této doby si aerolinka měsíc co měsíc strhává peníze z platu pilota, dokud není půjčka na výcvik úplně splacena. Co se týká samotného platu pilotů, tak v Česku na pozici kapitána, se měsíční mzda pohybuje okolo 120.000 Kč. U zahraničních společností to může být klidně i 200.000 Kč a více.
Stát se pilotem není procházka růžovým sadem, ale také to zdaleka není nedosažitelná meta. Pokud po tomto zaměstnání někdo skutečně touží a je zdravotně v pořádku, určitě pro něj kokpit Airbusu nemusí zůstat pouhým snem. Stačí opravdu chtít.
Zdroje: