Článek
Česká aerolinie kdysi představovaly jakýsi symbol luxusu, představovaly něco, na co jsme mohli být hrdí. Ale to už je hodně zašlý lesk. Poslední dobou bylo cestování s ČSA spíše zážitkem pro pamětníky, kteří si chtěli připomenout své mládí. Ale proti současné konkurenci na poli letecké dopravy se ČSA už absolutně nechytaly. Ani úrovní služeb, ani cenou. Prostě nebyl jediný důvod s nimi kamkoliv jejich zastaralými letadly letět.
Jejich pád bez pochyby zapříčinily dva faktory. Špatné služby a vysoké ceny. Zatímco konkurenční aerolinky investovaly do modernizace letadel, zábavních systémů a komfortu cestujících, pro ČSA jakoby se zastavil čas. Ve starých letadlech se o žádném velkém komfortu hovořit nedalo a personál to také nijak zvlášť nezachraňoval. Cestování s ČSA najednou znamenalo nepohodlí, nepříjemné zážitky a častá zpoždění letů. To už ale byla v plném proudu doba, kdy se cestování letadlem stalo běžnou součástí lidských životů a vyhledávače letenek dokázaly srovnat nabídky veškeré konkurence, za kterou ČSA tolik pokulhávaly.
Když si člověk zadal do vyhledávače letenek svojí destinaci, zpravidla zjistil, že ČSA jsou i násobně dražší než konkurence. Ano, jedná se o velký rozmach nízkonákladových leteckých společností, které nabízely spojení všude, kam si jen lze představit a to často levněji, než jízda vlakem. V tuto chvíli měli jasno i stálí zákazníci ČSA. Český letecký gigant se ale novému dynamickému trhu přizpůsobit nedokázal a stále, jakoby snad setrvačností, pokračoval v zajetých kolejích, které ale nevedly nikam jinam, než k nevyhnutelnému krachu.
Jestli ČSA zachránit šly, nebo nešly už je pouze spekulace. Každopádně ale management českého leteckého velikána selhal na celé čáře. Jeden neefektivní management střídal druhý a nic nebylo dotaženo do konce. Výsledkem byly drahé lety s mizernými službami i komfortem na palubě. Vedení místo realizace dlouhodobých plánů a inovace flotily jen hasilo aktuálně vzniklé maléry, což důvěru investorů rozhodně neposílilo a aerolinkám velmi ublížilo.
Zánik ČSA je pro Českou republiku bezesporu ztrátou. Kromě toho, že zanikla společnost, která existovala více jak 100 let a dávala světu o vědět o existenci malé zemičky uprostřed Evropy, ale jsou nepochybně také finanční ztrátou pro český rozpočet. Ale kdo ví, třeba uvolněné místo po ČSA zaplní jiný hráč, který slávu českého létání znovu opráší.
Požadavky na leteckou dopravu se prostě hodně změnily. Dnes už není výjimečné, že někam letíme. Dříve když někdo někam z Česka letěl, zpravidla byly ČSA jasnou volbou, ale doba pokročila a nabídka pořádně nabobtnala. Samozřejmě, na palubě letadla nízkonákladové společnosti nikdo asi neočekává bůhví jaký luxus, jenomže když akční letenky do celé Evropy začínají na několika málo stokorunách, lze to snadno tu chvíli vydržet. Kdo by také chtěl platit dvoj, nebo trojnásobek ceny za let, který trvá třeba hodinu a půl. Vždyť si sotva stihneme zapnout pás na své sedačce. A pokud letí člověk přes půl světa a hledá něco exkluzivního, tak je na trhu zase obrovská spousta společností, které naše archaické ČSA hravě strčily do kapsy už při nástupu do letadla. ČSA jednoduše zaspaly dobu a když se probudily, jejich konkurence už byla tak daleko, že s tím moc dělat nešlo. Posledním hřebíčkem do rakve pro už tak finančně nemocné ČSA byla zřejmě covidová pandemie, která pro všechny aerolinky znamenala velký problém. A pro ty, které se potácely nad propastí již před covidem, obzvlášť.
Zdroje:
Vlastní zkušenosti s lety ČSA i jiných společností
https://www.euro.cz/clanky/nekrolog-ceske-aerolinie-ceka-v-sobotu-posledni-pristani-z-tradicniho-dopravce-se-100letou-historii-se-nakonec-skutecne-stal-aeroklub/