Hlavní obsah
Jídlo a pití

Recept na Red Bull si jeho zakladatel přivezl z dovolené

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Adrian Michael, CC BY-SA 3.0 <http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/>, via Wikimedia Commons

Dietrich Mateschitz vybudoval něco úctyhodného, co dnes zná celý svět. Na počátku byla velká náhoda

Na počátku velkých snů stojí skvělý nápad, který se ale většině lidí tak skvěle nejeví. Spíše mívají jeho autora za blázna. Ne jinak tomu bylo i v případě Dietricha Mateschitze, který si z dovolené přivezl recept na Red Bull a stal se miliardářem.

Článek

Za každým velkým podnikatelem stojí silný příběh. Příběh, který kdyby nám dnes někdo vyprávěl, budeme nevěřícně kroutit hlavou, že jsme to dávno neudělali také. Ale právě to odděluje úspěšné od neúspěšných. Počátky Billa Gatese a jeho MS-DOS jsou opředeny spoustou kontroverzí. Jedni mu vyčítají, že MS-DOS vlastně ukradl, jiní jej staví na piedestal. Když Steve Jobs v garáži stavěl svůj první počítač, okolí jej mělo za blázna. Ale jen on věděl, co dělá. Dietrich Mateschitz nebyl jiný. Také přesně věděl, co dělá. Od počátku. Jen potřeboval impuls, který přišel na dovolené v Thajsku.

Dovolená v Thajsku

Dietrich Mateschitz pocházel z rakouské učitelské rodiny. Ačkoliv vystudoval Institut světového obchodu ve Vídni, nikdy zrovna vzorným studentem nebyl a studium mu zabralo celých 10 let. Drahocenné zkušenosti získal jako produktový manažer ve firmě Unilever. Klíčovou se pro jeho budoucí kariéru stala jeho vášeň pro cestování. Při jedné ze svých cest Dietrich Mateschitz zavítal do Thajska. Tady se až na jeho stůl dostal nápoj, který pomáhal tamním dělníkům nebo řidičům kamionů udržovat bdělost. A toto byl zlomový bod pro celý světový trh s nealkoholickými nápoji. Mateschitz okamžitě rozpoznal obrovský potenciál nápoje zvaného Krating Daeng, v thajštině červený býk, a začal jednat o jeho rozšíření na evropský trh.

Foto: © Vyacheslav Argenberg / http://www.vascoplanet.com/, CC BY 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0>,

Thajsko je pro většinu lidí dovolenkový ráj. Dietrichu Mateschitzovi ale Thajsko udělalo ráj z celého života

Od Krating Daeng až na Everest

Krating Daeng byl energetický nápoj známý pouze v malé části Asie. Určitě se v té době dostal i ke spoustě dalších Evropanů nebo Američanů, ale žádný z nich nebyl Dietrich Mateschitz. Ten hned věděl, že drží v rukou svoji budoucnost. Netrvalo dlouho a Mateschitz se dohodl s Čaleo Júvitjou, majitelem značky Krating Daeng na spojení a rozšíření tohoto energetického nápoje. Každý tehdy investovali půl milionu dolarů a každý vlastnil 49 % tohoto podniku. Zbylá 2 % připadla Júvitjovu synovi. Po rozsáhlém otestování nápoje byl Krating Daeng 1. dubna 1987 uveden na evropský trh jako Red Bull. V té době v Evropě trh s podobnými nápoji vůbec neexistoval. Během několika let jej ale Mateschitz dokázal od píky vybudovat. Dnes je Red Bull jedna z nejúspěšnějších značek na světě a jmění Dietricha Masteschitze bylo v roce 2021 odhadováno na něco přes 25 miliard dolarů.

Red Bull a sport

Dietrich Mateschitz měl vždy obrovskou slabost pro motory. Miloval létání a rychlost obecně. Jeho společnost dnes podporuje nejrůznější sportovní akce a sponzoruje nejlepší sportovce světa. Pořádá snowboardové závody a soutěže v aktobatickém létání. V roce 2004 Red Bull získal stáj Jaguar ve Formuli 1, o rok později i stáj Minardi. Dnes už pod oficiálním názvem Oracle Red Bull Racing v královně motorsportu na celé čáře triumfuje jeden z nejtalentovanějších jezdců posledních dekád, Max Verstappen.

Foto: Liauzh, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Max Verstappen pod záštitou Red Bullu nemilosrdně válcuje celé startovní pole Formule 1

Dietrich Mateschitz byl jedním z nejúspěšnějších podnikatelů naší doby. Asi jen těžko bychom dnes hledali člověka, který by neznal stříbrnomodrou plechovku se dvěma červenými býky, kteří nám dávají křídla. Příležitostí se okolo každého z nás nachází nespočet. Ale nevidíme je, nikoho z nás nenapadne, že nám právě uniká něco mimořádného. Lidí, kteří v běžných situacích vidí něco více než běžný smrtelník, něco výjimečného, je opravdu málo. A ještě méně je lidí, kteří rozpoznanou příležitost dokáží pevně uchopit a ne o ní jen mluvit a odložit stranou s tím, že teď na to nemají čas. Přesně takovým člověkem bez pochyby Dietrich Mateschitz byl.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz