Článek
Za každým velkým podnikatelem stojí silný příběh. Příběh, který kdyby nám dnes někdo vyprávěl, budeme nevěřícně kroutit hlavou, že jsme to dávno neudělali také. Ale právě to odděluje úspěšné od neúspěšných. Počátky Billa Gatese a jeho MS-DOS jsou opředeny spoustou kontroverzí. Jedni mu vyčítají, že MS-DOS vlastně ukradl, jiní jej staví na piedestal. Když Steve Jobs v garáži stavěl svůj první počítač, okolí jej mělo za blázna. Ale jen on věděl, co dělá. Dietrich Mateschitz nebyl jiný. Také přesně věděl, co dělá. Od počátku. Jen potřeboval impuls, který přišel na dovolené v Thajsku.
Dovolená v Thajsku
Dietrich Mateschitz pocházel z rakouské učitelské rodiny. Ačkoliv vystudoval Institut světového obchodu ve Vídni, nikdy zrovna vzorným studentem nebyl a studium mu zabralo celých 10 let. Drahocenné zkušenosti získal jako produktový manažer ve firmě Unilever. Klíčovou se pro jeho budoucí kariéru stala jeho vášeň pro cestování. Při jedné ze svých cest Dietrich Mateschitz zavítal do Thajska. Tady se až na jeho stůl dostal nápoj, který pomáhal tamním dělníkům nebo řidičům kamionů udržovat bdělost. A toto byl zlomový bod pro celý světový trh s nealkoholickými nápoji. Mateschitz okamžitě rozpoznal obrovský potenciál nápoje zvaného Krating Daeng, v thajštině červený býk, a začal jednat o jeho rozšíření na evropský trh.
Od Krating Daeng až na Everest
Krating Daeng byl energetický nápoj známý pouze v malé části Asie. Určitě se v té době dostal i ke spoustě dalších Evropanů nebo Američanů, ale žádný z nich nebyl Dietrich Mateschitz. Ten hned věděl, že drží v rukou svoji budoucnost. Netrvalo dlouho a Mateschitz se dohodl s Čaleo Júvitjou, majitelem značky Krating Daeng na spojení a rozšíření tohoto energetického nápoje. Každý tehdy investovali půl milionu dolarů a každý vlastnil 49 % tohoto podniku. Zbylá 2 % připadla Júvitjovu synovi. Po rozsáhlém otestování nápoje byl Krating Daeng 1. dubna 1987 uveden na evropský trh jako Red Bull. V té době v Evropě trh s podobnými nápoji vůbec neexistoval. Během několika let jej ale Mateschitz dokázal od píky vybudovat. Dnes je Red Bull jedna z nejúspěšnějších značek na světě a jmění Dietricha Masteschitze bylo v roce 2021 odhadováno na něco přes 25 miliard dolarů.
Red Bull a sport
Dietrich Mateschitz měl vždy obrovskou slabost pro motory. Miloval létání a rychlost obecně. Jeho společnost dnes podporuje nejrůznější sportovní akce a sponzoruje nejlepší sportovce světa. Pořádá snowboardové závody a soutěže v aktobatickém létání. V roce 2004 Red Bull získal stáj Jaguar ve Formuli 1, o rok později i stáj Minardi. Dnes už pod oficiálním názvem Oracle Red Bull Racing v královně motorsportu na celé čáře triumfuje jeden z nejtalentovanějších jezdců posledních dekád, Max Verstappen.
Dietrich Mateschitz byl jedním z nejúspěšnějších podnikatelů naší doby. Asi jen těžko bychom dnes hledali člověka, který by neznal stříbrnomodrou plechovku se dvěma červenými býky, kteří nám dávají křídla. Příležitostí se okolo každého z nás nachází nespočet. Ale nevidíme je, nikoho z nás nenapadne, že nám právě uniká něco mimořádného. Lidí, kteří v běžných situacích vidí něco více než běžný smrtelník, něco výjimečného, je opravdu málo. A ještě méně je lidí, kteří rozpoznanou příležitost dokáží pevně uchopit a ne o ní jen mluvit a odložit stranou s tím, že teď na to nemají čas. Přesně takovým člověkem bez pochyby Dietrich Mateschitz byl.
Zdroje: