Hlavní obsah
Nakupování

Reklama funguje dokonale. Lidé díky ní nakupují především to, co je jim k ničemu

Foto: generováno AI Adobe Firefly

Reklama útočí ze všech stran a lidé se jí neumějí bránit. A vlastně ani nechtějí

Dobrá a správně cílená reklama člověku dokáže prodat téměř cokoliv. Lidé mají velmi slabou vůli a podléhají okamžitému chtíči. Potom se většinou diví, že nevychází s výplatou. Stejnou chybu ale opakují stále dokola.

Článek

Reklama je všude kolem nás. Dokonale obklopuje celou společnost a dostává se pod kůži každého člověka. Tedy, na někoho funguje více, na jiného méně. Ať už sledujeme televizi, posloucháme rádio, procházíme webové stránky na mobilu, prohlížíme Instagram, nebo jen jedeme autem. Všude kolem nás se nejrůznější reklamní slogany pokoušejí vnutit člověku něco, na co by si sám od sebe, bez reklamy, ani nevzpomněl. A perfektně to vychází, jinak by firmy do reklamy neinvestovaly takové částky a nenajímaly ty nejlepší marketéry. Věci, které po rozumné úvaze opravdu potřebujeme, se marketérům prodávají daleko hůře. Daleko méně fungují reklamní triky, protože si člověk o takové věci obvykle zjišťuje mnohem více informací, a nad okamžitým chtíčem vítězí opravdové porovnání parametrů zboží.

Jak reklama funguje

Reklama, pokud je správně nastavená, má jeden jediný úkol. Vyvolat potřebu. Vyvolání potřeby, je útokem na všechny smysly potenciálního kupce. Ideálním cílem reklamního spotu je člověk se slabou vůlí a ideálně těsně po výplatě. Takovému člověku je velmi snadné podsunout pocit, že bez nového tabletu už se neobejde, nebo že fén, který má v koupelně, už je třeba vyměnit za nový, a to i přesto, že starý funguje výborně. Nový, který reklama nabízí, má totiž například ergonomickou rukojeť a delší šňůru.

Člověku většinou vůbec nedojde, že na tu chvíli, co drží fén v ruce, je úplně jedno, jaký tvar má jeho rukojeť, a jestli má šňůra 2 nebo 3 metry. Užitná hodnota pořízení nového fénu je tedy v tomto případě rovna čisté nule, ale fén přesto koupíme. V tu chvíli reklama v člověku vyvolala nutkavou potřebu, a tím byla úspěšná. Peníze z naší kapsy se přesunuly na účet obchodu a marketing tedy uspěl.

Lidé kupují, co nepotřebují

Lidé bohužel velmi často neuvažují realisticky a jednají právě naopak, než by jednat měli. Správný postup by byl, v klidu a bez vnějších vlivů se zamyslet nad tím, co vlastně potřebuji, a potom teprve začít vybírat konkrétní typ nebo výrobce. Jenomže díky všudypřítomné reklamně a lidské slabé vůli, je tomu velmi často přesně naopak. Lidé koukají kolem sebe a nakupují to, co se jim líbí místo toho, co potřebují. A to je naprostý nesmysl, tedy z hlediska spotřebitele. Z hlediska prodejce a jeho marketéra se samozřejmě jedná o jackpot.

Foto: Autor/ka fotografie: Alena Darmel: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/muz-osoba-emoce-pocity-6643638/

Lidé nakupují srdcem, ne hlavou. A to je jediný problém neuváženosti všech našich nákupů

Paradox nákupu nesmyslu

Stejně jako lidé o svých nákupech nepřemýšlejí, než je provedou, nepřemýšlejí o nich obvykle ani potom. Kdyby to totiž udělali alespoň dodatečně, někteří by se nestačili divit. Je totiž spousta věcí, o jejichž nezbytnosti člověka šikovný marketér přesvědčil. Takové věci kolikrát lidé využijí jen minimálně. Když potom uvážíme cenu takového předmětu a porovnáme ji s naším hodinovým výdělkem v práci, můžeme také zjistit, že jsme na věc pracovali mnohonásobně déle, než nám ve skutečnosti sloužila. Toto zjištění by bylo opravdu tristní, ale možná by člověku otevřelo oči. Taková úvaha je jasným důkazem o nesmyslnosti daného nákupu a genialitě marketéra, který jej spotřebiteli vnutil. Bohužel tyto nákupy lidé realizují znovu, a znovu, a stále dokola, aniž by o nich jakkoliv přemýšleli.

Nekonečný kolotoč

Dokud lidé od základu nezmění svůj přístup k nákupu čehokoliv, nikdy se ani nezmění situace, ve které se nacházejí. Nejnesmyslněji většinou utrácejí ti, kteří nejméně vydělají. Takoví lidé žijí od výplaty k výplatě a velkou část své gáže utratí právě v prvních dnech po výplatě. A často za věci, které jim jsou úplně k ničemu. Po čtrnácti dnech začíná ta samá písnička, co každý měsíc. Na všechny strany si stěžují, že jim peníze do další výplaty nevystačí. V tu chvíli již, před čtrnácti dny zakoupený tablet, upadl v zapomnění, a zbývá jen pořádná díra v rozpočtu. K prozření ale obvykle nedojde. Za dalších čtrnáct dnů přijde výplata a už zbývá se jen rozhodnout, kterému eshopu ji opět odevzdají. Ale nejspíše tomu s nejlepším marketérem. Nezmění se vůbec nic a život dále běží podle obvyklého scénáře.

Nákupní zvyky lidí se příliš nemění a marketéři to dobře vědí. Vědí, jak v člověku vzbudit zvědavost a správně vyvolat potřebu. Vědí jaké použít reklamy a kam a kdy umisťovat, aby se na jejich návnady chytilo pokud možno co nejvíce potenciálních obětí. Jediným principem takových kampaní je přesun výplaty z účtu kupujícího na účet obchodu. Je fuk za co, a jestli to někdo potřebuje… úplně stačí, když to dotyčný v tu správnou chvíli prostě chce. Je to geniální a funguje to na většinu populace, aniž by lidem docházelo, že jsou vlastně jen křečky, běhajícími v kolotoči.

Zdroje:

https://www.grizzlink.cz/2020/07/16/emoce-v-marketingu-marketing-rizeny-emocemi/

https://www.euro.cz/clanky/kupujeme-veci-ktere-nepotrebujeme-10-tipu-jak-s-tim-prestat-1417807/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz