Článek
Možností strávit příjemně letošní dovolenou je nepřeberné množství. Někteří dávají přednost dovolené organizované některou z cestovních kanceláří, jiní prostě popadnou batoh a vydají se strávit dovolenou na vlastní pěst, skoro by se dalo říci, vydají se tam, kam je oči a nohy dovedou.
Patřím mezi dovolenkáře, kteří si plánují dovolenou sami.
Nejsem ale už nejmladší a tak jednotlivá zastavení na svém putování rád strávím pohodlněji než ve stanu, na karimatce nebo pod širákem.
Vytvořím si cestovní itinerář a pro přespání si dopředu objednávám přes renomovaný internetový portál pokoje na jednu noc a po snídani zase vyrážím dál. Platím předem a jsem pokaždé ujištěn, že platba proběhla v pořádku, moje rezervace je akceptována a že se už na mne personál hotelu či penzionu těší.
Minulý týden jsem však z jednoho hotelu dostal přes objednávkový internetový portál vzkaz.
Díky renomé portálu bylo pro mne na první pohled těžké považovat tento vzkaz za podvodný. Po jeho rozkliknutí se objevila napodobenina webové stránky rezervačního portálu.
Když na webových stránkách opětovně vyžadovali CVC kód, zacinkal mi v hlavě varovný zvoneček.
Podivil jsem se, že tento hotel jako jediný požadoval zopakovat platební údaje, které jsem vyplňoval den před tím. Mé úvahy se se také ubíraly směrem, že některé půjčovny aut vyžadují uvedení platební karty, nezávisle na tom, kterou kartou se platilo, ze které bude hrazena kauce pro případ škodné události. Nikdy, podotýkám NIKDY, nikdo nepožadoval uvedení kódu CVC ! CVC kód je kód ze zadní strany platební karty, kterým se autorizují platby kartou na internetu.
Že jsem se stal cílem pokusu o podvod mne definitivně přesvědčil text v chatbotu.
Chatbotům obvykle nevěnuji pozornost. Vyskakují na mne buď zbytečně, vždy v tu nejméně vhodnou chvíli a ještě nikdy se mi díky nim nepodařilo žádný problém vyřešit. Vždy konverzace s chatbotem končila jeho slovy, abych kontaktoval podporu na telefonním čísle.
Tento text byl ale jiný.
Rozhodl jsem se přímo kontaktovat konkrétní hotel a ověřit si zda je vše vpořádku.
Recepce hotelu mi potvrdila moji rezervaci, že je vše vpořádku a poděkovala za informaci o existenci falešné stránky s tím, že budou o této falešné webové stránce informovat provozovatele rezervačního portálu.
Jak mohl podvod pokračovat, kdybych ho včas neodhalil?
Předpokládám, že zadáním čísla své platební karty, její expirace a CVC kódu, bych umožnil podvodníkům zadat požadavek na platbu ve prospěch jejich účtu a zřejmě na částku, která je u objednávky uvedena. Pro nepozorné, co by si neuvědomili, že už jednou zaplatili, by se po potvrzení autorizace v internetovém bankovnictví, nebo formou SMS strhla stejná částka.
Berte prosím můj příspěvek jako varování. Špatná čeština nemusí být vždy indikátorem podvodu, protože na zahraničních rezervačních portálech se většinou komunikuje v angličtině a internetový překladač není vždy přesný. Pro tento článek jsem nechal internetovým překladačem webové stránky přeložit pro srozumitelnost těm, kteří anglický jazyk neovládají.