Článek
Bolek Polívka. Herec, kterého jsme měli za svého. Teď ale budí spíš rozpaky.
Když někdo dlouhé roky stojí na jevišti a rozdává emoce, lidi si ho pustí blíž, než by možná měli. Bolek byl přesně ten typ. Člověk, kterého bereš jako výjimku z pravidel, jako bytost mimo běžný systém – vždycky trochu rozcuchaný, trochu pod obraz, ale lidský. A o to víc to bolí, když právě takový člověk přijme roli tváře politické kampaně. Ne jednou. V roce 2022 v komunálkách za ODS. A letos znovu. A najednou, ve chvíli, kdy Brno schvaluje dotace, se jeho divadlo ocitá na špici veřejného rozpočtu. Nejde o součet čísel. Jde o dojem. A tenhle zrovna voní jako přetlak v šatně před představením, kde někdo zapomněl zavřít flašku lacinýho parfému s názvem „Loajalita“.
V roce 2022 bylo všechno ještě v klidu. Divadlo Bolka Polívky dostalo standardní částku – něco kolem 400 000 Kč ročně. Stejně jako jiné scény, které v Brně přežívají z měsíce na měsíc. Jenže pak se začaly dít věci. V roce 2023 se dotace skokově zvedla na 4 miliony. A letos? Rovnou 24 milionů rozložených na čtyři roky. Z toho 16 milionů na provoz, 8 na letní scénu na Kraví hoře. To není podpora. To je jackpot. A zatímco Polívka inkasuje, jiné scény jako například Husa na provázku dostávají necelé dva miliony. A to jsou příspěvkovky města. Tohle je ale soukromá firma. Tedy projekt, který by měl být konkurenceschopný, schopný samofinancování, podnik.
Jenže tahle firma má na své straně jméno. A hlavně – správné přátele ve správný čas. A komu čest, tomu grant.
„Je to naprosto nesystémové. Ostatní divadla si můžou jít stoupnout do fronty.“
Tak to řekl Matěj Hollan, bývalý náměstek pro kulturu v Brně. A trefil hřebík na hlavičku. Proč by jinak tolik lidí ve veřejných diskusích opakovalo totéž?
„Tohle je odměna za kampaň, nic víc. Ať si to pojmenují, jak chtějí.“
„Kdyby si držel odstup od politiky, tak to nevypadá podezřele. Ale tohle je špinavý.“
To nejsou hejty. To je hlas veřejnosti, která má oči, paměť a instinkt. A i když politici obalí svoje rozhodnutí do řečí o přínosu kultury, o městském prestiži a o tradici, pořád tu zůstává podstatný fakt – někdo veřejně podpořil stranu. A teď ta strana veřejně podporuje jeho. Tak si to přeber. Klidně kulturně.
Tenhle text není o zlobě. Je o zklamání. A zklamání bolí jen od lidí, kterým jsi věřil. Kdyby šlo o nějakého jiného podnikatele, asi bychom jen pokrčili rameny. Ale Bolek? To byl pro mnoho z nás archetyp. Božskej klaun, co se směje i přes slzy.
A teď se z něj stává tvář předvolebních plakátů. A jeho divadlo si mezitím odnáší miliony.
Nezpochybňuju kvalitu. Zpochybňuju pravidla hry. Protože pokud se dotace stávají formou odměny za loajalitu, je to konec důvěry.
A jestli máme pořád ještě chránit nějakou čestnost v kulturním prostoru, musí to být tahle: kultura není platidlo. Není výměnný obchod. A nesmí se stát nástrojem pro politické protislužby.
Když herec podpoří politiku, a pak jeho divadlu přistanou miliony z veřejných peněz, nemůže to být jen náhoda. Co si o tom myslíš ty?
Zdroje:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/polivkovo-divadlo-dostane-od-brna-dotaci-24-milionu-kc-opozice-vysi-kritizuje/2684669
https://www.mujrozhlas.cz/interview-plus/odmena-za-podporu-brnenske-ods-dotace-pro-divadlo-bolka-polivky-je-nezvykle-vysoka
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/odmena-za-podporu-brnenske-ods-dotace-pro-divadlo-bolka-polivky-je-nezvykle_2506120010_dns