Hlavní obsah
Názory a úvahy

Banka mě pozvala na kafe. Další den už to ale neplatilo

Foto: Děda Víťa - koláž namalovala umělá inteligence - Chat GPT 4.0 omni.

Kdyby bývalo bylo platilo to, co bylo řečeno, mohl bych míval mít třeba takovouto kávičku. Ale nebude.

Někdo někde asi udělal chybu a rozeslal hromadně smsku, která být odeslána neměla. Následná „záchranná“ krizová komunikace banky ale podle mne udělala více škody než užitku.

Článek

Aha. Původně jsem svůj článek zde publikoval s konkrétními názvy obou zmíněných bank, ale podle vyjádření editorů společnosti Seznam zde nesmím konkrétní názvy bank uvádět, protože se jedná o jejich ochranné známky. A tak budu banky označovat pouze jako ČERVENOUŽLUTOU, to mi snad projde. A nekamenujte mně za to v diskusi, prosím.

Úvodem vám prozradím, vážení čtenáři, že jsem (celkem spokojeným) klientem slovenské pobočky banky, obecně známé svou červenou barvou.

Banka mě nalákala na to, že v dubnu 2024 tady na Slovensku široce propagovala svou marketingovou akci, že každý, kdo si u ní založí běžný účet (který je zcela bez poplatků) a dokáže po dobu šesti měsíců plnit dvě celkem jednoduché podmínky (měsíční příjem zaslaný na účet minimálně 400 eur a měsíčně provedené nejméně tři úhrady kartou v celkové výši nejméně 150 eur), dostane na konci sedmého měsíce „jen tak“ čistou, nezdaněnou odměnu ve výši 50 eur.

Já byl zrovna v té době z určitého důvodu opravdu hodně naštvaný na jednání své předchozí banky, řekněme ŽLUTÉ, a své vážné výhrady jsem nejprve písemně řešil přes jejich centrálu (neuspěl jsem, dali mi najevo, že sám o sobě pro ně nejsem partner), a potom tedy i přes orgán bankovního dohledu Národní banky Slovenska (tady jsem uspěl , banka nakonec na základě jejich pokynu udělala přesně to, co jsem požadoval). A prostě už jsem byl rozhodnutý, že od banky odejdu, otázkou bylo jenom „kam“.

Inu - můj měsíční příjem každý měsíc převýší povinnou sumu 400 eur a tři úhrady kartou za celkových 150 eur udělám také jednoduše - je to jedna plná nádrž do mého auta, jedna měsíční úhrada operátorovi za naše telefony, TV a internet a jeden, řekněme týdenní, nákup v potravinách. A tak jsem využil tak zvanou bankovní mobilitu a svůj účet jsem převedl.

No a žiju si u nové ČERVENÉ banky celkem spokojeně, až mi najednou dne 10. 2. 2025 cinkne v internetové aplikaci tahle zpráva od banky :

Foto: Děda Víťa

Jupí, nakoupím, a bude kafe zdarma. Super nabídka. Mám radost.

Jasně, suma 2 eura není moc. Převedeno do českých podmínek, je to 51 korun.

Když někde 2 eura zaplatím, zcela jistě nezchudnu, a naopak, když je od někoho dostanu, opět zcela jistě nezbohatnu. Za 2 eura si skutečně koupíte jednu běžnou kávičku v obyčejné, ne moc drahé kavárně tady na Slovensku.

Ale když mi je někdo nabídne „jen tak“, za věc, kterou naprosto běžně a dá se říci i téměř denně dělám (prostě jednou běž na nákup, kup si co chceš v nejbližších potravinách, zaplať to naší kartou a my ti bez dalších podmínek vrátíme 2 eura na účet) tak mě to prostě potěšilo. Ruku na srdce - potěšilo by vás to taky. Asi znáte legendární hlášku z filmových pelíšků „… a přitom taková blbost“.

A tak jsem se usmál, protože přece jen svět není tak zlej, a těšil jsem se na další nákup, který prostě budu mít o 2 eura levnější.

Dokonce jsem zjistil, že banka zprávu rozhodně neodeslala všem svým klientům, protože třeba moje dcerka (také klientka) od stejné banky ve stejném čase nedostala nic. A tak jsem si na dobu několika vteřin dopřál pocit, že jsem asi „VIP“.

Hned následující den, 11. 2. 2025 brzy ráno, pípne v mobilu notifikace od mé banky. Mrknu na displej, a čtu toto:

Foto: Děda Víťa

Tak nic. Kafe nebude. Nebo jo, ale zaplatit si ho musím sám.

Bác. Někdo si někde hrál s něčím, s čím neměl, a na konci prostě místo klávesy „escape“ stisknul klávesu „enter“. Ostatně, banka to neprovedla jenom tady na Slovensku, ale ve stejný den udělala to samé i u vás v Česku, důkaz viz zde. A tak nastoupil(a) manažer(ka) krizové komunikace, a odeslal(a), podle svého názoru, tu nejlepší možnou omluvu. „Mrzí nás to, kafe nebude. Ale nebuďte smutní, vymyslíme pro vás někdy jindy něco jiného.“

Podle vyjádření banky původní zpráva odešla omylem, a byla odeslána „nižším tisícovkám klientů“.

  • A teď uvažujme spolu. Pod slovíčkem „nižší tisícovky“ si představím, dejme tomu, klidně i celých 10.000 lidí.
  • Klidně budu věřit tomu, že původní zpráva udělala kratičkou, chvilkovou a maličkou radost alespoň 80% z nich, to je řekněme 8.000 lidí.
  • A tihle lidé prožili hned další den maličkaté zklamání, nazvěme to třeba „deseti vteřinami lítosti“. Slíbený cukřík nebude. Možná tedy snad, třeba, bude v budoucnu nějaký jiný, banka nám dala „takovej odloženej, závaznej příslib“.
  • Součástí opravné zprávy je i konstatování, že banka omylem rozeslala klientům podmínky „starší akce“. Inu, proto jsem v úvodu psal, že klientem banky jsem od dubna 2024, celkem tedy už 10 měsíců. A ne, žádná taková akce v té době opravdu nebyla, věděl bych to.
  • Odeslání tolika zpráv jistě banku něco stálo, vytvoření a rozeslání opravné komunikace samozřejmě jakbysmet.
  • I kdyby teoreticky všech (zhruba) 10.000 oslovených klientů splnilo podmínku, a v době trvání akce by provedli byť jen jednu jedinou karetní operaci, vrátila by jim banka na účty 10.000 x 2 = 20.000 eur. Nebo cca 500.000 korun. Proti tomu by ovšem banka inkasovala od obchodníků poplatek za uskutečněné karetní transakce, řádově jistě minimálně vyšší tisíce korun.
  • A půlmilionová suma je pro banku plus minus zhruba to samé, jako jsou pro mně ty dvě eura, potažmo 50 korun.

Takže otázka do placu, milá ČERVENÁ BANKO. Když už jste „omylem“ spustili pěknou a příjemnou akci pozvání na kávu, nestálo by vám za to ji spíše ponechat, než ji takhle trapně rušit? A když už by to bylo drahé, mohli jste nechat běžet tohle, a „spolknout“ tu budoucí plánovanou akci, a prostě ji nepořádat. Nemáte zač.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz