Hlavní obsah
Finance

Vážně míněná kritika největší české banky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Děda Víťa

Za použití bankomatu účtuje Česká spořitelna cizincům 33,80% z vybírané částky. A myslí to zcela vážně.

Když jste v zahraničí, dejte si veliký pozor na poplatky při vybírání z bankomatů. A také na některými bankami vyloženě vnucovanou dynamickou konverzi (DCC).

Článek

Vážení čtenáři, předpokládám, že mě už znáte. Svými příspěvky se vás obvykle snažím povzbudit, pobavit, a tak. Dnes udělám výjimku, protože to, jak mě (doslova) NAS**** (no, NAMÍCHLA, na Seznamu nesmím mluvit sprostě) Česká spořitelna, to doopravdy nemá obdoby.

Musím předem uvést, že ačkoliv jsem Čech, bydlím a pracuji z rodinných důvodů už mnoho let na Slovensku. Z tohoto důvodu nemám český bankovní účet, prostě ho nepotřebuji, vydělávám si už jenom v eurech.

Přijedu služebně na dva dny na Hlubokou, ubytuji se v hotelu a protože už je tma a mám za sebou pět hodin za volantem autobusu, to první, co udělám, je, že tady jdu na večeři.

Dal jsem si tu v restauraci mňamkovou večeři a chci zaplatit účet, celkem 428 korun. Vytahuji svou slovenskou platební kartu ale ouha, ačkoliv jsem v centru celkem rušné a  turisty hojně navštěvované destinace, tato restaurace, bohužel, karty nebere. Nedá se tu platit ani telefonem, ani přes QR kód, prostě jenom a pouze starou dobrou hotovostí. Už to samo o sobě moc nechápu, máme přece 21. století, ale vem je čert.

Ještě to zkusím zaplatit hotově v eurech, ty mám v peněžence, a obchody třeba v Polsku nebo v Maďarsku mi tyhle peníze obvykle běžně berou, když už tedy nemám ty jejich zloté nebo forinty, byť třeba v dost nevýhodném kurzu. Ale ani s tím tady nepochodím, zákonným platidlem v České republice je jenom koruna, takže restaurace nebere ani eura.

Servírka je na to připravená, a posílá mne ke 40 metrů vzdálenému bankomatu České spořitelny, který by měl můj problém jednoduše vyřešit. OK, to zní logicky.

Strčím kartu do bankomatu a mašinka rozpozná „zahraniční(čti slovenskou) kartu. Toho se bankomat snaží naprosto neeticky využít, a na úvodní obrazovce nabízí výběry v hodnotách 4.000 - 6.000 - 8.000 - 10.000 a 15.000 korun. Zbláznili jste se? Co kdybych byl opravdu cizinec, který hodnotu koruny nezná a vybral bych si některou z těchto šíleností? Naštěstí v tom posledním řádku je i volba „jiná částka“. Ufff.

Volím tedy „jinou částku“ a vzhledem k výši útraty v restauraci zadávám 500,- korun. Automat sumu zaregistruje, potvrdí, a hned mi nabídne dynamickou konverzi. To by znamenalo, že můj výběr automaticky přepočítá na eura, a moje slovenská banka už nebude mít žádnou práci s převodem. Nabízený a zobrazený převodní kurz je ale o cca 2,30 koruny za euro nevýhodnější, než mi dá moje vlastní banka. Při požadovaném výběru sumy 500 korun (zhruba tedy 20 eur) bych tak prodělal 20 × 2,3 = 46 korun. A co kdybych teprve, jako neznalý cizinec, zvolil částku třeba těch nabízených 10.000 korun? Tak znovu, Česká spořitelno, zbláznili jste se? Jste největší česká banka a až dodnes jsem Vás považoval za celkem seriózní ústav.

Odmítám dynamickou konverzi a požaduji výběr bez ní, tedy v místní měně, v českých korunách. S tím přece Spořitelna nebude mít žádnou práci, celou transakci bude muset převalutovat moje banka, a ta to ráda udělá v o dost výhodnějším kurzu.

Spořitelna vidí, že by na mně nijak nevydělala, a to přece nemůže dopustit. A tak mi bankomat napíše, že za tuto transakci mi bude účtován poplatek ve výši 169,- korun. TO JE ALE 33,80 % Z VYBÍRANÉ ČÁSTKY !!!!! Vážená a milá Česká spořitelno, tomuhle se říká LICHVA. A to bych od banky Vašeho typu doopravdy nikdy nečekal.

OK, podle bankomatu s tím nemusím souhlasit a mám právo jedním tlačítkem celou tu transakci stopnout, to ale reálně udělat nemůžu, protože z okna restaurace mě naprosto nenápadně sleduje servírka (která mne nezná, takže se jí nedivím), abych jí náhodou neutekl bez placení.

Takže vědomě se super nevýhodnou transakcí souhlasím, byť nejsem daleko od infarktu. Jste šmejdi, to nelze říct jinak.

Druhý den kontaktuji se svými dotazy infolinku banky.

Ptám se, zda považují tak vysoký poplatek za „férový a úměrný poskytnuté službě“. Odpověď zní „ano, s provozem sítě bankomatů máme nemalé náklady, a poplatek 169 korun za výběr se nám jeví jako přiměřený a férový“.

Můj druhý dotaz směřuje k dynamické konverzi. „Proč ji nabízíte v tak evidentně nevýhodném kurzu, respektive proč jí nabízíte vůbec - vaše rakouská matka Erste ji na bankomatech ani nemá?“ Odpověď není upřímná ani trochu - „existují prý zákazníci, kteří potřebují nebo chtějí, aby jim banka strhla z účtu transakci přímo v jejich měně, nechtějí nebo neumějí si to přepočítávat. No a vyšší kurz je tam přece kvůli tomu, že mezi dnem výběru částky z bankomatu a dnem reálného odečtu z účtu zákazníka se může kurz měny změnit - takže banka si prý automaticky započítává případné kurzové riziko.“ A potom už ta část odpovědi, se kterou musím souhlasit - „pokud nechcete DCC využít, máte na bankomatu možnost ji odmítnout.“ Ano, takovou možnost mi bankomat sám od sebe doopravdy nabídl.

Zeptám se ještě na poslední dotaz - Proč bankomat na své úvodní obrazovce, hned po zadání PINu a volbě jazyka, nabízí k výběru pro cizince tak nesmyslně vysoké částky? Pro Čechy přece nabízíte sumy podstatně jiné - 200, 400, 500, … korun. I tady ovšem odpověď banky stojí za zaznamenání - uvedené vysoké sumy podle infolinky prý představují průměr z částek, které cizinci pro výběr z bankomatu nejčastěji, nejobvykleji volí, takže je banka přímo nabízí - a tím vlastně usnadňuje cizincům orientaci v již tak dost složitém světě.

Vzdávám to - dělejte si, co chcete. Ale napsat svou kritiku do veřejného prostoru můžu, třeba si to přečte hodně lidí a dají si na podobné praktiky pozor.

Anketa

Považujete při výběru hotovosti 500 korun z bankomatu poplatek 169 korun za přijatelný?
Ano
1,4 %
Ne
96,8 %
Neřeším, je mi to jedno
1,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3705 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz