Hlavní obsah

„Mamutí evropský projekt“ má být otevřen v roce 2032 - Německo zdržuje a nestíhá

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

V České republice často s ironií komentujeme, jak moc dobře nám jdou od ruky různé stavby a jiné zakázky. Ceny jsou jinde, časy se nestíhají, materiál se ztrácí. Evidentně ale nejsme jediní, kdo do nějakého projektu hází vidle. Nyní zdržuje Německo.

Článek

Každý, kdo se někdy vydal do Itálie přes Brennerský průsmyk během hlavní sezóny, ví, že dopravní zácpy jsou zrovna na tomto místě na denním pořádku. A že ani vlakem si cestu neurychlíte. Řešení se však už rýsuje. Evropský mamutí projekt, jak je v německojazyčných mediích přezdíván, má být asi 55 kilometrů dlouhý Brennerský tunel, který povede z rakouského Innsbrucku do italského Franzensfeste a staví se čistě jako železniční tunel. Cílem je výrazně zrychlit železniční dopravu a především přesunout tranzitní nákladní dopravu ze silnice na železnici. Odlehčilo by to obyvatelům u brennerské dálnice, kteří jsou dnes a denně sužováni hlukem a výfukovými plyny. Podle Merkur.de stavba pokračuje dobře. Megatunel má být oficiálně otevřen v roce 2032.

Přesto tu je jeden kámen úrazu – a leží v Německu. Takzvaný severní přípoj, který by propojil a urychlil dopravu z Rosenheimu až k tyrolským hranicím, se v případě realizace pravděpodobně ještě o pár let odloží.

Jak uvádí Merkur, Deutsche Bahn plánují nahradit 160 let starou a 54 kilometrů dlouhou trasu novými kolejnicemi. Z toho 30 kilometrů je plánováno jako tunely. Stavba se ale určitě zpozdí. Ani samotné plánování ještě není dokončeno. Proto musely Německé dráhy s pravdou ven a v květnu oznámit, že nový pravděpodobnější termín, kdy bude nová trasa uvedena do provozu, bude až na počátku čtyřicátých let 21. století, tedy minimálně osm let po otevření samotného Brennerského tunelu.

Ve skutečnosti stále není ani jasné, zda se trasa vůbec bude stavět. Železnice má totiž plné ruce práce s tím, aby churavějící železniční síť v Německu vrátila do formy, aby vůbec v samotném Německu jezdily vlaky opět včas. Finální plány ohledně nové trasy mají být ministerstvu dopravy předloženy koncem roku.

Otázkou však zůstává, zda se spolkový parlament rozhodne projekt na jaře 2025 schválit. Renovace železnice má jen letos rozpočet ve výši 16 miliard euro. Pro rok 2025 je již plánováno s dalšími 15 miliardami euro. Severní přístup k Brennerskému tunelu, tedy projekt nové trasy, není samozřejmě v těchto penězích zohledněn. A není tak vůbec jisté, zda bude chtít současná vláda do tohoto projektu vůbec investovat. Zejména konají-li se v září 2025 nové volby do Bundestagu. (zdroj Merkur.de)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz