Článek
Slavnostní otevření
21. září to bude přesně 100 let od slavnostního otevření první skutečné dálnice na světě. V tento den, před sto lety, tedy v roce 1924, byla uvedena do provozu autostráda, která spojovala Milán a Varese.
Událost to byla veliká. Přijely známé osobnosti té doby, slavnostní pásku přestřihl král Vittorio Emanuele III., který též podnikl první jízdu vozidlem Lancia. O slavnostní chvíli psaly všechny italské noviny. Například deník La Tribuna di Roma napsal: Nádherná jízda na betonu hladkém jako parkety. Bez zrádných roklí, cyklistů nebo čehokoli podobného…
Kde se myšlenka zrodila?
S myšlenkou postavit veřejnou dálnici v Itálii přišel italský podnikatel Piero Puricelli, který má na svědomí mimo jiné i legendární závodní trať v Monze. V roce 1921 založil společnost Società Anonima Autostrade. Jeho plánem bylo vytvořit síť zpoplatněných silnic, určených jen a pouze pro vysokorychlostní provoz - tedy bez překážek, jako jsou křižovatky, povozy, kočáry, kola nebo chodci. Ve své době to byl velmi futuristický nápad. Cesty byly hlavně nezpevněné, nejčastějším dopravním prostředkem byly koňské povozy a na delší cesty se jezdilo vlakem. Aut bylo v celé zemi jen nějakých 57 tisíc, což je s dnešními 40 miliony opravdu neporovnatelné. Nicméně Puricelli svému plánu věřil, a tak byla první moderní dálnice na světě. A ačkoliv denně projelo po dálnici jen pár desítek automobilů - namísto plánované tisícovky, a třebaže dálnice byla sjízdná jen přes den - neboť přes noc byla uzavřena, pokračovali Italové v plánování dalších úseků.
Dálnice je velkým italským úspěchem a velmi konkrétním znakem našeho inženýrského ducha, hodného synů starověkého Říma.
Hitlerovy dálnice
První dálnice na světě tak byla postavena daleko před tím, než se nacisté v Německu vůbec dostali k moci. V době, kdy Italové dálnici otevírali, seděl Adolf Hitler ve vězení za neúspěšný pokus o převrat, známý pod jménem Pivní puč, z roku 1923. První skutečnou dálnicí v Německu byl úsek mezi Kolínem nad Rýnem a Bonnem, otevřený v srpnu 1932. Tedy dávno po Italech a stále ještě před tím, než se budoucí německý Vůdce stal kancléřem.
Pravdou ovšem zůstává, že po uchopení moci v lednu 1933 převzalo Německo ve výstavbě komunikací prim. Nacisté představili své plány protkat Říši sítí čtyřproudových dálnic, tzv. Straßen des Führers a jejich propaganda byla tak úspěšná, že si opravdu spousta lidí mylně myslí, že právě Adolf Hitler dálnice vymyslel a začal je stavět jako první.
Pro úplnost je třeba říci, že Hitler měl práci usnadněnou a vycházel z již existující koncepce moderních dálnic z roku 1911. Němci tak mohli opravdu být první zemí s funkční moderní dálnicí na světě, nicméně vybudovali jen krátký testovací úsek mezi Witzleben a Nikolassee v Berlíně v roce 1921, který byl navíc jen pro bohaté - čtvrtletní jízdné stálo neskutečných 1000 Marek a nešlo tak o veřejnou komunikaci pouze pro vozidla v pravém slova smyslu. Stejně jako některými historiky zmiňovaná Long Island Motor Parkway v New Yorku z roku 1908 - zde šlo spíše o závodní dráhu pro bohaté.
Italové tak drží prvenství - 21. září slaví 100 let první moderní dálnice světa, určená jen pro motorová vozidla a širokou veřejnost. Gratulujeme ke stým narozeninám.