Článek
Vykuk z Německa zamířil na dálnici. Jel pravým jízdním pruhem, před sebou spatřil dopravní značku omezující rychlost na 80km/h. Na pravé straně. Inu - pomyslel si tento pán - je-li značka na pravé straně, platí pro pravý jízdní pruh. Vyhodil blinkr, zařadil se do levého a dupl na plyn. Tady je přece neomezená, jásal a pelášil si to dál…
Asi byl velmi překvapen, když objevil dopis ve své schránce s výzvou k zaplacení pokuty. Překročil jste povolenou rychlost o 58km/hod - zaplaťte a odevzdejte řidičák na jeden měsíc. Náš vykuk si to ale nechtěl nechat líbit. Cítil se v právu. Dálnice přeci nejsou omezené a značka platila jen pro pravý pruh. A tak se odvolal a přenechal rozhodnutí soudu. Ten však jeho argumenty neuznal a tak se vykuk odvolal k vyšší instanci.
Přeci - běžně jsou omezující značky na obou stranách německých dálnic. A ty pak platí pro všechny pruhy. Je-li jen vpravo, plati jen pro pravý pruh. Je-li jen vlevo, platí jen pro levý pruh. To přece každý vykuk ví.
Vrchní krajský soud v Düsseldorfu s ním ale nesouhlasil a potvrdil rozhodnutí okresního soudu. Dopravní značka umístěná vpravo platí pro všechny jízdní pruhy. Podle § 39 odst. 2 zákona o provozu na pozemních komunikacích (StVO) stačí, když jsou značky vpravo. Nemusí být nutně také vlevo.
Správní řád StVO sice stanoví, že u zvláště nebezpečných míst mají být značky na obou stranách, ale ne vždy tomu tak je - jednak „mají“ není „musí“ a za druhé ne každé nebezpečné místo je zvláště nebezpečné místo. V neposlední řadě se značky omezující rychlost nedávají jen na nebezpečné úseky, ale mohou omezovat nejvyšší maximálku i z jiných důvodů. Pokud na dálnici platí pro jednotlivé jízdní pruhy rozdílná rychlost, je tato skutečnost navíc obvykle signalizována světelnými cedulemi.