Článek
Podle zprávy Pewova výzkumného centra z letošního září pokračuje americké křesťanství v pozvolném poklesu, který trvá už tři desetiletí. Čím dál tím více lidí se v průzkumech týkajících se náboženství označuje jako „bez příslušnosti“, humanisté, ateisté, agnostici nebo jednoduše „spirituální“. Pokud bude současný trend pokračovat, kolem roku 2070 již nebude křesťanství dominantním náboženstvím ve Spojených státech amerických.
Zejména skupina lidí, kteří se nehlásí k žádnému konkrétnímu náboženství, zároveň ale žijí spirituálním životem, je poměrně významná. Bývá označována jako „spirituální, ale ne náboženští“ – v angličtině se používá zkratka SBNR („spiritual but not religious“). Tito lidé většinou uvažují o své spiritualitě ve více sekulárních termínech, jako je „smysl“, „léčení“ nebo „sounáležitost“.
Teoložka Linda Mercandateová ve své studii o „spirituálních, ale ne náboženských“ lidech zdůrazňuje, že je pro ně charakteristický přesun z náboženských a společenských institucí k „místům setkávání“ (gathering places). Takovými místy jsou například setkání meditace všímavosti (mindfulness) nebo jógová centra, ale například také setkání Anonymních alkoholiků a dalších komunit vycházejících z jejich spirituality „Dvanácti kroků“.
Hledání životního smyslu a propojení mezi nenáboženskými lidmi v USA vedlo dokonce ke vzniku obecně spirituálních, sekulárních a ateistických kostelů. Existence těchto míst tak převrací představu kostela jako místa, kde dochází k praktikování náboženství. Zároveň ukazuje hlubokou potřebu „chození do kostela“ u obyvatel USA, včetně těch, kteří se nepovažují za náboženské.
Například Ateistický kostel v Seattlu se prezentuje jako „místo, kde se ateisté setkávají“ a kde „oslavují významné životní okamžiky skrze ateistické rituály“. Kostel založený v roce 2015 nabízí pravidelná nedělní setkání, která navštěvuje několik desítek účastníků. Ti spolu sdílejí svou vizi světa založenou na sekulárním humanismu, který odmítá víru v existenci nadpřirozeného.
Ateistické Nedělní shromáždění v Detroitu nabízí „pomoc každému, aby mohl žít co nejvíce naplněný život“. Nedělní shromáždění (více zde a zde) bylo založeno komiky Sandersonem Jonesem (nar. 1981) a Pippou Evansovou (nar. 1982) v roce 2013. Jejich heslem je „Žij lépe, pomáhej často, žasni více“.
Nepřehlédnutelným prvkem americké náboženské scény se také stávají konopné církve a sbory. Například členové Mezinárodní konopné církve, označující sami sebe jako „elevationisté“, se setkávají v coloradském Denveru a sdílejí spolu konopí, které nazývají „posvátnou rostlinou“. Toto sdílení jim, jak sami říkají, pomáhá „odhalit nejlepší verzi jejich vlastního já“. Pomáhá jim také objevit „tvořivý hlas“, který může obohatit komunitu skrze „plody kreativity“. Tyto „plody“ většinou představují charitativní projekty, včetně čištění ulic a pomoci lidem bez domova.
Rituálnímu užívání konopí se věnuje také První konopná církev Logiky a Rozumu v Lansingu v Michiganu. Církev skrze rituální užívání konopí nabízí cestu k uzdravení a k pocitu sounáležitosti mezi těmi, kteří jsou rozčarováni tradičními náboženstvími.
Zdroj: Religion News Service.