Hlavní obsah
Lidé a společnost

Splašený vlak vyletěl v roce 1963 z brněnského nádraží desítky metrů daleko

Foto: Pexels

Brněnské Hlavní nádraží je jedním z nejdůležitějších prvků hromadné dopravy v moravské metropoli. V roce 1963 zde došlo ke strašlivé vlakové nehodě v důsledku lidské chyby, během které však naštěstí nikdo nepřišel o život.

Článek

V brzkých ranních hodinách 27. října se centrem Brna ozvala ohromná rána. Jelikož se jednalo o středu a většina lidí spala před dalším pracovním dnem, svědků této události nebylo mnoho. Všichni obyvatelé moravské metropole, kteří jezdívali do zaměstnání přes zastávku hromadné dopravy Hlavní nádraží, s údivem sledovali několik vagónů ležících v okolí nádraží.

Díky tomu, že vše proběhlo v noci, nebyl nikdo usmrcen ani zraněn. Je těžké si představit, jaká by byla situace, kdyby k této události došlo v ranní nebo večerní špičce, kdy tímto místem projdou desetitisíce lidí cestujících do školy nebo do práce.

Počátek celé nehody se začal psát několik desítek kilometrů od Brna, na nádraží ve Střelicích. Zde bylo přes noc odstaveno 11 vagónů, které zde čekaly na to, až je v ranních hodinách vyzvedne lokomotiva a vyrazí na jednu z pravidelných linek vedoucích právě přes Brno.

Jednalo se o standardní situaci, která probíhala zcela pravidelně. Jenže večer 26. října se při odstavení soupravy zaměstnanci zdejšího nádraží dopustili osudné chyby – nedostatečně celou soupravu zabrzdili. Brzdy se uvolnily a všech 11 vagónů se dalo do pohybu.

Kdyby k podobné situaci došlo téměř kdekoliv jinde, veřejnost by se o ní nejspíše ani nikdy nedozvěděla. I kdyby se totiž dala celá souprava do samovolného pohybu, nebyla by schopna nabrat žádnou výraznou rychlost. Bohužel celá cesta mezi Střelicemi a Brnem vede z kopce.

Takže nejenže se celé procesí dalo do pohybu díky fyzikálním zákonům, ale vagóny začaly nabírat takovou rychlost, že je nebylo možné jednoduše zastavit. Vše také komplikovalo to, že obsluha většiny nádraží byla omezena kvůli nočním hodinám. Bylo však nutné jednat rychle a zabránit tak hrozící katastrofě.

I přes omezené komunikační možnosti té doby se podařilo rychle spojit s brněnským Hlavním nádražím. Přes narychlo zbudovaných 12 zpomalovacích zarážek se však soupravu nepodařilo zastavit. Bylo tedy rozhodnuto, že vagóny budou odkloněny na 13. kolej, která je slepá. Problém byl ale v tom, že na této koleji byly odstavené 4 vagóny, které nebylo možné rychle přesunout.

Náraz, který následoval, vymrštil několik vagónů desítky metrů mimo nádraží. Naštěstí se vše obešlo bez zranění, ale celková škoda byla vyčíslena na milion československých korun. Šest vagónů bylo vyřazeno úplně a zbytek byl vážně poškozen. Tři zaměstnanci nádraží ve Střelicích nakonec dostali tresty od 12 do 22 měsíců odnětí svobody a zákaz po dobu tří let vykonávat jakékoliv zaměstnání na dráze.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz