Článek
Je to jako vysoce návyková droga. Jak jednou začneš, těžko se přestává. Mluvím o zakázkové stavbě kol. Někdo říká custom bike, někdo bespoke, někdo above category. Prostě kolo na zakázku. Včetně fittingu, posez, délky rukou, nohou, všeho. Cíl je ideální posez, pro nás nezávodníky to neznamená nejrychleji, ale nejpohodlnější, prostě sedět jako na zadním sedadle BMW 760iL individual, vrátit se domů s bolavýma nohama, ne rukama, krkem nebo zády.
Všechno to začalo, když jsem v roce 2013 potkal Michaela Mourečka - foundera. „Mauri díky, máš to pořád u mě.“
Festka. Nechal jsem si udělat „furtošlap“. Nádhera, kolo v designu prvního vítězství značky Porsche v Le Mans. Do Prahy. Pokud nejezdíte jenom na kafe, hipsteři prominou, nehratelná věc, ještě si pamatuji, jak jsem se přilepil Vietnamci na dodávku z boku, vletěl jsem do měkkýho plechu, takže dobrý.
Pak následovalo MTB Festka, single speed na carbonovém řemenu. Propadl jsem jízdě ze schodů. Teleskopická sedlovka, vyhledával jsem delší a ještě delší schody, zpravidla to končilo proraženým zadním pláštěm, ale pocit naplněnosti byl skvělý.
Pak první Gravel, psal se rok 2015, zase Festka, Coffee Racer, Shimano Alfine, 11 speed, elektrika. Na zadek těžký jak prase s tou nábou, ale sranda jako veliká, lakovaný hliníky do růžova, to chceš :o)
Pak jsem testoval Festka Skylla, prototyp Gravel, kotoučový brzd TRP, moc to nebrzdilo, ale bylo to super cool, přední vidlice Lauf, moc to nemakalo, ale fun bez konce. Pak Festka ONE Gravel na Sram Force, kola Scope 50mm, psal se pořád rok 2016… A od té doby mi už gravel zůstal v hlavně, bez štěrku už jsem nedokázal a ani nechtěl žít.
Pálilo mě dobré bydlo. Doma, v práci i na kole. Potřeboval jsem změnu. Rodinu jsem měnit nechtěl, tak to odneslo kolo. Rozhodl jsem se tehdy pro největší magořinu - Bastion Cycles.
Austrálie, mufny 3D tisk titan, Melbourne, dražší kolo už snad nešlo ani koupit… Víte, jak funguje takhle kategorie kol? Platíte dopředu, termín dodání neznámý, všechno je vlastně trošku prototyp, všechno se vlastně trošku může kazit a taky často kazí. Dalo by se říct, delší, ale horší cesta. Čekáte, vztekáte se, chcete zrušit objednávku, ale už jste to řekli tolika lidem, že to nezrušíte… Jste v pasti, droga je droga, nejde jít od toho, čekáte, stavba se prodražuje, pořád čekáte..
Dodnes mě baví, že osobně znám foundery Festka Michaela Mauri Mourečka a Ondru Novotnýho. V Melbourne jsem jezdil s foundery Bastion Benem Schulzem a James Woolcockem.V Austrálii jsem málem trefil klokana, ale vyděšenej byl nakonec víc on než já. Taky jsem vjel do protisměru proti autobusu, to se ale dalo čekat. Jel jsem v Melbourne na kole po závodním okruhu F1. Taky jsem zkolaboval, když jsem se prostě uvařil v tom vedru, viděl jsem tepovku 187.., to už nikdy vidět nechci, zejména ne teď když jsem o 6 let starší…
Mám selfie s Peterem Saganem z Adelaide z jedný tiskovky, to se psal rok 2019 a Peter byl na vrcholu jako vítěz Paris - Roubaix. Viděl jsem Richieho Porta, krále Willunga Hill. Viděl jsem, jak profíci jedou do hroznýho kopce na hrubou placku…fuj, to mě bolely nohy jen z koukání. Opil jsem se na kaši v Rapha VIP Lounge.
A to už byla éra Bastion Cross Road - prostě gravel. Můj Bastion Cross Road je zákaznický kolo číslo 001. Ale byl jsem původně na čekačce až druhý v řadě. První byl jeden ze zakladatelů Rapha, RCC member 000…Jeden z prvních zaměstnavatelů celkem známýho týpka, který se jmenuje..Mathieu van der Poel, možná ho znáte z doslechu :o) Dlouho mi psal a posílal non public fotky a informace, ale měl jsem embargo, nesměl jsem nic říct. Tak jsem třeba věděl, kdy Matěj zaútočí na růžový dres na Giro, kde to udělá a jak…Tak tenhle borec mi napsal na Instagramu, že mám super kola a že mi přenechá svůj spot ve výrobě, abych byl první… wow.
A to mi dodnes stojí za tu naprosto nesmyslnou cenu, dnes se takové kolo v topu a ve vůni prodává podle komponentů za 30 - 33tis AUD…
S Bastionem jezdím jako s prasetem, v písku, v bahně, ve sněhu, v mrazu, v dešti, skoro to nemyju, jen to opláchnu z bordelu a čistím řetěz, jinak na to peču, jsem heavy user a kolo drží, drží.
Letos jsem přezbrojil. Původní výbava byla Shimano XTR biková hazka a Ultegra páky, Praxis kliky, Enve 7.8 kola, Chris King náby. Letos dostal „Basťa“ loukotě Nextie, RED řazení 12 speed, Fox vidli a Enve cockpit, Ceramic Speed kladku. Celý to montovali zase v Dlouhanworks. Takže startuju další pětiletku a jsem ready. Kašlu na to, že jsem starší a tlustší, u krmítka a na fotkách jsem cool a vo to jako jde :o)
Jo na Festka mám taky fotku s Orlando Bloomem.On byl fakt v shapu, jelo nás asi 12, já byl jedinej drzej, klasika, který mu řekl o fotku, byl milej, pochválil mi kolo. To byl listopad, všichni jsme byli zabalený a na fotce ho pak skoro nikdo nepoznal. Prostě další týpek s fousama, šátkem, brýlema a helmou.
Jsem rád, že moje kola mají příběh. Život je totiž jeden velký příběh, každý den je vlastně malý příběh, to je život, bro…
Díky Michael Moureček jsem se vrátil asi po 20 letech na kolo, naučil mě jezdit a dodržovat pravidla, být prostě cyklista gentleman, ukázal mi nový svět nesmyslně drahých, ale neodolatelných a nepostradatelných kol.
Mám Sagana i Blooma, Nibaliho a Contadora už nestihnu, ale ten Matěj… to by byl úlovek :o)