Článek
Představte si klasický scénář: čeká vás vysněná dovolená u moře, ale pár dní před odletem vás skolí nemoc. Zvýšená teplota, střevní nevolnost, nedoporučení vycestovat od lékaře. V případě těchto zdravotních komplikací, které jste měly ještě před dovolenou, by vám v zahraničí nefungovalo ani pojištění léčebných výloh. Logicky se obrátíte na pojišťovnu s žádostí o náhradu z pojištění storna zájezdu. Jenže odpověď vás může zaskočit: plnění vám nebylo přiznáno, protože nejde o „vážnou nemoc“.
Zní to absurdně? Ano, ale každá pojišťovna se řídí vlastním ustanovením, které má uvedené ve svých pojistných podmínkách. A rozdíly jsou větší, než byste čekali.
Každá nemoc není nemoc, alespoň podle pojišťovny
V běžném životě nám připadá nemoc jako nemoc – stačí zvýšená teplota, bolest hlavy, antibiotika. Jenže v pojistných podmínkách pojištění storna zájezdu se tímto slovem často nemyslí cokoliv běžného.
Pojišťovny, jejichž podmínky píše hodný právník, budou plnit při stornu zájezdu z důvodu jakéhokoliv akutního onemocnění či úrazu. Řada pojišťoven je však přísnější. Musí se jednat o vážné onemocnění, aniž by přesně specifikovaly, co považují za vážné onemocnění a co nikoliv. To vyvolává značný prostor pro spory. Některé pojišťovny proto v podmínkách více rozepisují, co tím myslí. Požadují aby pojištěný byl s vážným onemocněním hospitalizován nebo upoután na domácí lůžko podle rozhodnutí a potvrzení lékaře, ve kterém je uvedena přesná doba léčení, diagnóza náhlého onemocnění a je uvedeno, že zdravotní stav pojištěného vylučuje nastoupení cesty. Pokud vaše onemocnění nebo třeba zlomenina nevylučuje cestu, máte u přísné pojišťovny pochopitelně smůlu. Férové pojišťovny nic takového nepožadují nebo k tomu přistupují benevolentněji – stačí lékařské potvrzení, že by účast na zájezdu mohla zhoršit zdravotní stav, a důvod je akceptován.
Začínající střevní viróza, angína nebo zlomenina v sádře? Záleží, u koho jste pojištění
Přijít o dovolenou kvůli nemoci je smůla. Ale ještě horší je přijít o peníze. Například:
- Začínající střevní viróza? Pojišťovna se vstřícně napsanými podmínkami plnění uzná. Přísná pojišťovna, jejíž pojišťovny psal zlý právník, vám sdělí, že nejde o vážné onemocnění.
- Angína? Pokud přísné pojišťovně nedoložíte hospitalizaci nebo upoutání na lůžko, máte opět smůlu.
- Zlomenina? Nejste hospitalizovaní ani upoutání na lůžko, sežeňte si "letní sádru" a hurá k moři, i když si ji neužijete.
Nemocí a úrazů, které nevyžadují hospitalizaci ani upoutání na lůžku, a přesto je lepší s nimi do zahraničí (letadlem či autem) necestovat, je však celá řada. Od těžkého nachlazení, zánětu dutin či spojivek až po alergie. Je proto lepší volit takové pojištění storna, jehož podmínky psal hodný než zlý právník.
Podle analýzy digitálního finančního poradce Orbi.cz najdete přísnější podmínky právě u cestovních pojištění, které se prodávají přímo se zájezdy. Je proto lepší automaticky nepřistupovat na cestovní pojištění od cestovní kanceláře a porovnat si více nabídek. Pojištění storna zájezdu by totiž mělo zafungovat při jakémkoliv akutním onemocnění či úrazu, což jednoduše zjistíte z textace pojistné události v pojistných podmínkách, které byste si měli před sjednáním pojistné smlouvy vždy přečíst:
✅ Akutní onemocnění či úraz.
❌ Vážné akutní onemocnění či úraz.
❌ Hospitalizace nebo upoutání na lůžko následkem závažného onemocnění nebo úrazu.
Storno celého zájezdu při nemoci jen jednoho cestujícího?
Pojištění storna zájezdu se obvykle vztahuje na všechny osoby, které máte uvedené na stejné cestovní smlouvě. To znamená, že pokud onemocní váš partner, dítě nebo jiný spolucestující, nemusíte na dovolenou odjet sami – pojišťovna uzná storno i vám.
Jiná situace nastává, když onemocní někdo, kdo s vámi necestuje – třeba rodič, sourozenec nebo kolega. V takovém případě už záleží na konkrétním pojištění.
Některé pojišťovny vám storno uznají jen tehdy, pokud onemocní rodinný příslušník, který s vámi žije ve společné domácnosti. Jiné mají pravidla volnější a plnění přiznají i kvůli nemoci jakékoliv blízké osoby nebo třeba klíčového kolegy v práci, který vás měl zastupovat během vaší dovolené.
Rozdíly v přístupu pojišťoven se neomezují jen na nemoci. Stejně tak se liší i u jiných situací – třeba když zájezd zhatí přírodní katastrofa v destinaci. O tom, kdy vám pojišťovna storno uzná a kdy ne, píšu podrobně v tomto článku na Seznam Medium.