Článek
Od příštího školního roku by českým učitelům matematiky mohla práci ulehčovat finská platforma Eduten.
Pět příkladů z učebnice každý den, nebo třicet minut hraní na počítači týdně? Asi není třeba váhat, co by si většina dětí vybrala, kdyby měla tu možnost. Děti ve Finsku a v dalších zhruba padesáti zemích světa už tuto volbu mají, a to díky platformě Eduten. Mohou se tak učit matematiku s využitím nějakých 270 000 úloh a úkolů zakomponovaných do her. „Velmi oblíbené jsou například hry, kdy jste řidič auta a jedete proti zdi. Pokud autem trefíte na správný výsledek, můžete zdí projet, v opačném případě nabouráte,“ vysvětluje Makke Lepännen, který patří do týmu vývojářů platformy z univerzity v Turku. „Můžete ale také lézt po žebříku, skákat, vybírat obláčky se správnými výsledky. Možností je spousta. Všechno to ale vede k jasnému cíli – procvičit si počítání a nezískat přitom pocit, že matematika je šílená nuda.“
Každý dostane, co momentálně potřebuje
Platforma Eduten vznikla právě na univerzitě v Turku zhruba před sedmnácti lety. Tehdy si finské ministerstvo školství z výsledků nejrůznější národních testů i mezinárodních srovnávacích zkoušek odvodilo, že finské děti mají čím dál negativnější vztah k matematice. Změnu dostal na starosti tým vědců z Turku, kteří přizvali programátory, grafiky a v další fázi také učitele matematiky. Vsadili na gamifikaci a k tomu i na využití umělé inteligence.
Trochu doufáme, že Eduten bude stejně úspěšný vývozní artikl, jako svého času mobilní telefony Nokia. Momentálně jsme ve více než 50 státech světa. Eduten používají děti v Asii, třeba v Singapuru nebo v Thajsku, používají ho děti v zemích Jižní Ameriky, na Novém Zélandu, teď začíná ve všech základních školách v Mongolsku.
„Přístup do Eduten nemůže získat individuální žák nebo rodič. Vždy ho zařizuje škola a řídí její učitelé,“ vysvětluje Makke Lepännen. „Učitel dětem určuje, jaké učivo a v jakém rozsahu by si měly za daný časový úsek – třeba jeden týden – procvičit. Zbytek už ale zařizuje umělá inteligence.“ Algoritmy si dokážou každého žáka ohodnotit a podle jeho pokročilosti mu nastavují obtížnost her. Ten, komu dělají potíže základy, tak bude počítat jiné příklady než spolužák, jemuž jde látka snadno. Díky tomu dostane každý to, co potřebuje, a učitel šetří čas, který by jinak strávil vyhledáváním různých úloh pro různé skupiny žáků.
Učitel má navíc k dispozici svoje rozhraní pro každou třídu. Vidí, kolik času který žák procvičováním strávil a jak se mu dařilo. Dokáže z něj také vyčíst, jaký typ úloh dělal dětem největší problémy, a vrátit se k nim při hodině. Úlohy neobsahují jen aritmetiku, ale také logiku, a dokonce i základy programování. Děti práce baví, protože mohou získávat různé trofeje a odznaky, učiteli odpadá opravování a kontrola.
Osmkrát víc času, o třetinu lepší výsledky v testech
Během několika let od svého vzniku se Eduten rozšířil na zhruba tři čtvrtiny finských základních i středních škol a na stejné platformě vznikl i obsah pro výuku angličtiny, programování nebo dějepisu. Finští učitelé ho opakovaně zvolili svou nejoblíbenější vzdělávací aplikací. Do světa se zatím vydala „pouze“ matematická část, a slaví tam úspěchy. „Trochu doufáme, že Eduten bude stejně úspěšný vývozní artikl, jako svého času mobilní telefony Nokia. Momentálně jsme ve více než 50 státech světa. Eduten používají děti v Asii, třeba v Singapuru nebo v Thajsku, používají ho děti v zemích Jižní Ameriky, na Novém Zélandu, teď začíná ve všech základních školách v Mongolsku. V roce 2020 nás UNESCO ocenilo jako nejlepší aplikaci pro učení s využitím umělé inteligence a v roce 2022 jsme získali cenu UNICEF za nejlepší digitální platformu pro učení,“ říká hrdě Makke Lepännen.
„Pro nás je důležitý dopad na učení dětí, koneckonců proto jsme vůbec podobnou platformu začali vyvíjet,“ dodává Jouni Kangasniemi, který je programovým ředitelem Finské národní agentury pro vzdělávání. „Pokud žáci dostanou možnost využívat Eduten, jejich výsledky se v průměru zlepší asi o třetinu, a jsou ochotné trávit hraním až osmkrát víc času než počítáním z učebnice.“ Nedá se ale říct, že by Eduten úplně nahradil právě učebnice, společné procvičování nebo výklad učitele. „Jako ideální vidíme, když učitel pracuje s aplikací jednou týdně ve třídě a zadává v ní domácí úkoly,“ vysvětluje Jouni Kangasniemi.
Eduten veze do Česka nespokojený rodič
V Česku by se Eduten mohl začít využívat nejspíš od začátku příštího školního roku, a to díky jednomu tátovi z Prahy, který nebyl spokojený s distanční výukou svojí dcery. „Za covidu jsem viděl, jak dceru škola nebaví,“ říká Ondřej Karpíšek, který ve Finsku vyrůstal a pracovně je na něj stále navázaný. „Poptával jsem se v té době finských přátel, jak se učí jejich děti, a ti mi vyprávěli o platformě jménem Eduten. Podíval jsem se na internet, poslechl si nějaké podcasty a rozhodl jsem se, že bych tento vynález chtěl vidět v českých školách.“
Momentálně je platforma ve fázi lokalizace a překladů. Jelikož obsahuje 270 tisíc úloh, které je všechny nutné projít a případné pokyny převést do češtiny, několik měsíců to potrvá. Tím ale práce nekončí. Bude potřeba přesvědčit učitele, aby se s novinkou naučili zacházet. „Snažíme se na systému neustále pracovat, aby vůči učitelům byl velmi přívětivý. Pracujeme na jejich rozhraní, aby bylo opravdu intuitivní, a systém školení jsme vyladili tak, aby trvalo jen pár hodin. Říkáme jim: teď si budete chvilku zvykat, ale z dlouhodobého hlediska ušetříte spoustu času, a to se vám vyplatí,“ říká Makke Lepännen, a Ondřej Karpíšek dodává: „Od partnerů ve Finsku víme, že hodně záleží na přístupu ředitelů a učitelů. Nejlepší výsledky jsou vidět tam, kde učitel skutečně věří tomu, co dělá. Doufáme, že výsledky je přesvědčí.“
Cena licence na jedno dítě a jeden rok je 390 korun a odpovídá mezinárodní cenové politice Eduten. Podle ní má stát zhruba tolik, na kolik zhruba vyjde papírová kniha na místním knižním trhu.
Text vyšel také na webu eduzin.cz.
Autor/ka: Lucie Kocurová