Hlavní obsah

„Dcera si myslela, že zodpovídá za náladu dospělých.“

Všimla jsem si toho při rodinné návštěvě.

Článek


Dcera běhala mezi dospělými s miskou sušenek a sledovala tváře. Ne to, jestli si někdo vezme. Ale jak se u toho tváří.

Když se strýc zamračil, okamžitě mu nabídla jinou.
Když babička mlčela, přisedla si k ní a začala vyprávět něco veselého.
Když jsem si povzdechla, podívala se na mě vyděšeně.

„Mami, udělala jsem něco špatně?“

„Ne,“ odpověděla jsem automaticky.
Ale ona mi nevěřila.

Začala jsem si všímat, jak často se mě ptá, jestli jsem v pořádku. Ne jednou denně. Neustále.
„Nezlobíš se?“
„Nejsi smutná?“
„Mám být potichu?“

Bylo jí devět.

Když jsem byla unavená z práce, přinesla mi deku. Když jsem se smála, uvolnila se. Když jsem mlčela, ztuhla. Jako by měla v hlavě neustále zapnutý alarm.

Jednou jsem si dovolila říct: „Dneska nemám úplně dobrou náladu.“

Zbledla.
„Tak já půjdu do pokoje,“ řekla rychle. „A nebudu dělat hluk.“

Zastavila jsem ji. „Proč?“
Pokrčila rameny. „Aby to nebylo horší.“

Tehdy mi došlo, že si myslí, že ona je regulátor světa kolem sebe.

Ve škole byla stejná. Učitelky ji chválily. „Empatická. Vnímavá. Pomáhá spolužákům.“
Jenže doma plakala kvůli drobnostem. Kvůli špatně zavřeným dveřím. Kvůli tónu hlasu, který si vyložila jako nespokojenost.

Jednou večer jsem ji našla sedět na posteli, svírala plyšáka a šeptala mu:
„Musíme být hodní, jinak se budou zlobit.“

Sedla jsem si k ní.
„Kdo se bude zlobit?“
„Dospělí,“ odpověděla vážně. „Když nejsou v pohodě, je to proto, že jsme něco pokazili.“

Ta věta bolela víc než cokoli jiného.

Postupně mi to vysvětlila. Ne jednou velkou zpovědí. Ale po kouscích. Že když se doma mluvilo o starostech, snažila se být „neviditelná“. Že když se někdo pohádal, měla pocit, že to měla zastavit. Že když byl někdo smutný, brala to jako úkol.

„Já jen nechci, aby vám bylo špatně,“ řekla tiše.

A já si uvědomila, že jsme ji to nikdy přímo neřekli. Ale naučila se to z drobností. Z našich povzdechů. Z vět typu „teď nemám nervy“. Z toho, jak jsme ji chválili za to, že je hodná, tichá, nenáročná.

Nikdy jsme jí neřekli, že naše emoce nejsou její práce.

Začali jsme to měnit vědomě. Říkala jsem nahlas:
„Jsem unavená, ale není to kvůli tobě.“
„Jsem smutná, ale zvládnu to.“
„Teď jsem naštvaná, a to je moje.“

Poprvé se u toho rozplakala.
„Takže to nemusím spravovat?“
„Ne,“ odpověděla jsem. „Ty nejsi zodpovědná za moje pocity.“

Trvalo to. Pořád se občas ptá, jestli jsem v pořádku. Ale už nepanikaří. Už neutíká. Už se nesnaží zmizet, aby nás „nezatěžovala“.

Nedávno mi řekla:
„Víš, dneska byl pan učitel protivný. A já jsem si řekla, že to není moje vina.“

Usmála jsem se.
Protože tohle je věta, kterou by se dítě nemělo muset učit.

Ale někdy ji musí slyšet.

Dost nahlas.
A dost brzy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz