Hlavní obsah

Rodičovská schůzka odhalila problém, o kterém se doma nemluvilo.

Na rodičovské schůzky jsem chodila bez očekávání.

Článek

Vždycky stejné lavice, stejná slova o prospěchu, stejná ujištění, že „děti jsou v pořádku“. I tentokrát jsem si myslela, že odejdu s hlavou plnou drobností, které se doma rozplynou.

Neodešla jsem.

Už při příchodu jsem si všimla, že v místnosti je nezvyklé ticho. Ne to běžné, rozpačité. Spíš napjaté. Několik rodičů se na sebe dívalo, ale nemluvili. Jako by čekali, kdo začne.

Třídní učitelka si odkašlala.

„Ráda bych s vámi probrala jednu věc,“ řekla. „Týká se atmosféry ve třídě.“

Podívala jsem se na seznam jmen. U jména mé dcery byla malá značka tužkou. Nenápadná. Ale byla tam.

„V poslední době si všímáme,“ pokračovala učitelka, „že některé děti se bojí mluvit před ostatními. Nejde o znalosti. Spíš o… jistotu.“

Několik rodičů přikývlo.

„Moje dcera je poslední týdny zamlklá,“ ozvala se jedna maminka.
„Syn doma říká, že je lepší být neviditelný,“ přidal se někdo zezadu.

Ztuhla jsem.

Protože přesně tohle doma říkala i moje dcera. A já to přešla. Jako fázi. Jako únavu.

Učitelka otevřela sešit.

„Děti nám v anonymním dotazníku psaly, čeho se ve škole nejvíc bojí,“ řekla. „Nejsou to písemky.“

Zvedla oči.

„Bojí se, že udělají chybu před ostatními. Že řeknou něco špatně. Že budou označené.“

„Kým?“ zeptal se jeden otec.

Učitelka se nadechla. „Mezi sebou. A… někdy i dospělými.“

V místnosti to zašumělo.

Pak zazněla věta, která mi sevřela žaludek.

„Některé děti napsaly, že doma o tom nemluví,“ řekla učitelka tiše. „Protože nechtějí rodiče zklamat. Nebo vystrašit.“

Podívala jsem se na značku u jména mé dcery.

Vzpomněla jsem si, jak jsem se jí ptala:
„Je ve škole všechno v pořádku?“
A ona odpověděla: „Jo. Nechci to řešit.“

Po schůzce za mnou přišla jiná maminka.

„Taky ti doma nic neříká?“ zeptala se šeptem.

Přikývla jsem.

„Myslela jsem, že jsme sami,“ dodala.

Nebyl to jeden problém. Byla to síť drobných věcí. Poznámky řečené napůl. Smích, který bolel. Srovnávání, které se tvářilo jako motivace.

Nic, co by šlo snadno ukázat prstem.

Ale dohromady to dusilo.

Doma jsem si k dceři sedla.

„Na schůzce se mluvilo o strachu,“ řekla jsem opatrně. „Je něco, co mi nechceš říct?“

Dlouho mlčela.

„Nechtěla jsem, abys měla starosti,“ řekla nakonec. „Aby sis nemyslela, že jsem slabá.“

„Co ti tohle řeklo?“
Zavrtěla hlavou. „To je jen pocit.“

Ale já už věděla, odkud přišel.

Postupně mi začala vyprávět. Ne o jedné události. O atmosféře. O tom, že některé děti se smějí, když někdo odpoví špatně. Že dospělí někdy mlčí, aby „si to vyřešily samy“.

„A když mlčí dospělí,“ řekla dcera, „znamená to, že je to asi v pořádku.“

To bylo to nejhorší zjištění.

Rodiče se spojili. Mluvilo se víc. Nahlas. Ne obviňujícím tónem, ale jasně. Škola musela reagovat.

Doma se změnilo něco důležitějšího.

Dcera se mě jednou zeptala:
„Když mi něco vadí, můžu to říct? I když je to malé?“

Objala jsem ji.

„Právě ty malé věci jsou nejdůležitější,“ odpověděla jsem.

Protože rodičovská schůzka neodhalila jeden problém.

Odhalila ticho.

A to, že děti v něm často zůstávají samy —
dokud se dospělí nezačnou opravdu ptát.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz