Článek
Smrt je hrozně veliká legrace, dokud se netýká diskutujících
Ruku na srdce, kdo se někdy nezasmál černému humoru, ve kterém hraje smrt hlavní roli? Já mám černý humor ráda, ale upřímně nepatřím k lidem, kteří mají potřebu svoji vtipnou myšlenku ventilovat světu v diskuzi pod článkem o tragické události. Jistě – pro toho, koho se to netýká, to tragické není. Je to prostě jen další mrtvá lidská položka. Lidí umírá na světě kolem 150 tisíc denně, a kdyby se měl člověk kvůli každému trápit, tak by byl nejspíš brzy další na řadě. Pro mnoho lidí jsou tak humor či lhostejnost nástroji, jak se se smrtí vyrovnat a nenechat se tragickou událostí pohltit. Otázkou zůstává, zda je správné svoji humornou myšlenku sdílet v diskuzi pod článkem, ve kterém se o tragédii píše. Najde se mnoho lidí, které tento bonmot pobaví, ale také mnoho lidí, které to pobouří. Osobně vnímám diskuze pod těmito články jako zbytečné. Někteří lidé zde sice s dobrým úmyslem vyjadřují soustrast pozůstalým, ale hádám, že v jejich situaci je to stejně to poslední, co by se jim chtělo dělat: Číst o ztrátě člena jejich rodiny a co si o tom kdo myslí. Ale pravdou je, že si tyto diskuze mohou otevřít někdy v budoucnu, až bolest vyprchá, a možná je některé poznámky zkrátka zbytečně zabolí. Dá se však předpokládat, že inteligentní jedinec se nebude nad podobnými poznámkami rmoutit dlouho, nebo dokonce vůbec. Nejspíš ho to ani nebude zajímat. A tak se plejáda diskutujících dobře baví nad svými vtipy, vymýšlí různé konspirační teorie, nebo s dobrým úmyslem posílají smutné emotikony či podpůrné vzkazy pozůstalým. Je tu však ještě jeden zajímavý fenomén, kdy se lidé staví do role soudců a vynášejí nad zesnulými nemilosrdné ortely.
Dobře mu tak!
Už Albert Einstein tvrdil, že pouze dvě věci jsou nekonečné – vesmír a lidská hloupost. A tak se občas stane, že lidé zemřou zcela hloupě a zbytečně. Dokonce existuje ironické ocenění, tzv. Darwinova cena, která se post mortem uděluje lidem, kteří se ve zkratce podíleli na zlepšení lidského genofondu vymazáním toho svého hloupého. V diskuzích pak mají lidé tendenci tuto cenu zmiňovat, nebo zcela bez obalu napíšou, že si za to dotyčný může sám. A ano - mnohokrát je to pravda. Jenže morální hledisko je věc druhá, kdy de facto přát člověku smrt za jeho hloupost je velmi nepřiměřené. Nedávno jsem četla článek o muži, který zemřel pádem ze skály, když si fotil a natáčel resuscitaci druhého muže, který se potápěl v lomu. V diskuzích si lidé mnuli ruce: „Dobře mu tak!“ a že prý to má za to, že si natáčel záchranu jiného člověka, který mimochodem zemřel také. Ale není tohle úplně stejný hyenismus jako konání natáčejícího? Navíc kdo ví – možná to byl nadšenec, který miloval práci záchranářů a chtěl pak jejich akci někde vystavit a oslavovat jejich činnost. To už se asi nedozvíme. Jenže i kdyby byl jen klasická zvědavá hyena, která má potřebu si zachytit neštěstí jiných na mobil, zaslouží si za to smrt? Dá se pochopit, že lidé volají po trestu smrti u vrahů, pedofilů atp. Ale u čumilů? Řekla bych, že každý, kdo se kochá či baví cizím neštěstím, nebo si jej dokonce natáčí, by měl být tvrdě sankciován. Ale zabavení majetku, tučná pokuta a veřejná omluva pozůstalým by byla na rozdíl od smrti adekvátním trestem.
Anketa
Zdroj: Autorský článek