Článek
Od roku 2013 je to každé čtyři roky jako přes kopírák. Vždycky před volbami česká města zaplaví billboardy, hlásající, že jediná světlá buducnost Čechy čeká pod vedením Andreje Babiše a hnutí ANO. Zatímco v roce 2021 nám Andrej Babiš na svých billboardech sliboval, že nás bude chránit před koaličním podvodem a že bude do roztrhání těla bojovat za pracovité, letos zřejmě usoudil, že jeho kolegyně, influencerka a bývalá ministryně financí Alena Schillerová bude mít větší dosah, než on sám.
Už se nenecháme hópat
Letošní billboardy, které vyrašily jako houby po dešti, by byly příjemným zpestřením všedního dne a dokázaly by vyčarovat úsměv na nejedné tváři, kdyby to ovšem Alena Schillerová nemyslela vážně. Jako obvykle můžeme na billboardech hnutí ANO číst líbivé fráze, bez vysvětlování. Volič ANO ale nic vysvětlovat nepotřebuje, stejně by tomu nejspíš nerozuměl a tak se raději odevzdá do rukou odborníků, kteří se „nenechají hópat“, jak jak prohlašuje Alena Schillerová na jednom z billboardů. Nevím sice co přesně heslem „Už se nencháme hópat“ měla na mysli, ale pokud se tedy doteď hópat nechala, není jí asi moc co věřit, že to změní.
Zatočíme se šedou ekonomikou a snížíme daně
Dále hnutí ANO tvrdí, že se jako obvykle postaví proti šedé ekonomice, se kterou podle billboardu „zatočí“ a sníží daně. Tomuto bodu už rozumím o něco lépe a bohužel si i živě umím představit, co tím Alena Schillerová myslí. Zřejmě půjde o znovuzavedení EET, které za vlády ANO, sečteno podtrženo, přineslo především obrovský úřednický aparát a skoro žádné mimořádné zisky státního rozpočtu. No, asi tu až tolik zlodějů, jak si lidé z hnutí ANO mysleli, nebylo. Jenomže podle Babiše přece „všetci kradnů“, jak kdysi řekl, tak předpokládám, že už jednou neúspěšné EET bude kladivem na tyto podvodníky, tedy v případě Babišova volebního úspěchu.

Alena Schillerová se zaťatými pěstmi působí odhodlaně a svým voličům vysílá vzkaz, že se za ně bude rvát. Bude se ale rvát za voliče a ne o voliče?
Vlastní bydlení nejen pro vyvolené
Alena Schillerová se dále domnívá, že vlastní bydlení v Česku je v současné době jen pro vyvolené. A protože takových „vyvolených“ je po České republice téměř 80%, tak si zřejmě spočítala, že nebude problém těm zbylým dvaceti procentům k vlastním nemovitostem dopomoci. No, možná by se se zástupci této skupiny měla prvně potkat osobně a promluvit si, ne se jen vyfotit. Možná by zjistila, že v této bublině představují velkou část lidé, kteří vlastní bydlení nebudou mít nikdy, leda by bylo úplně zadarmo. Ale třeba se pletu a těchto 20% lidí jsou jen nešťastníci, kteří uvízli ve slepé uličce současného systému. Těžko říci. Hnutí ANO tvrdí, že zjednoduší stavební zákon. O to už se ale samo pokoušelo, stejně jako současná vláda. Všechny snahy obou vlád ale skončily právě ve slepé uličce. Nechme se tedy překvapit.

Další líbivé prázdné fráze, které lidé chtějí slyšet
Babiš jako obvykle tasí skvělý marketing
Předvolební kampaň hnutí ANO dostává tradiční obrysy, na které jsme z minulých let zvyklí. Babišovi marketéři dobře vědí, na kterou notu zahrát, aby jim obyčejný člověk, žijící obyčejným životem, uvěřil cokoliv. Lidé prostě potřebují slyšet, že se zítra budou mít lépe, než se měli včera a dnes. A přesně tuto naději jim marketing hnutí ANO dává. Babiš sice slibuje, co nelze splnit, ale zní to skvěle a bohužel to stačí. Na druhé straně barikády stojící Petr Fiala naopak své většinou realistické vize vysvětluje. O jeho slovech je ale potřeba přemýšlet a dávat je do souvislostí. Nebývají to jen prázdná hesla, jaká vídáme na billboardech s Alenou Schillerovou. Uvidíme tedy, kolika voličům se bude chtít přemýšlet, a kolik lidí se spokojí se vzdušným zámkem, postaveným na facebooku Andreje Babiše nebo tiktoku Aleny Schillerové.

Andrej Babiš dobře ví, jak na marketing. Nebo minimálně dobře ví, koho na marketing najmout
Hnutí ANO dává falešný punc kvality postava veleúspěšného podnikatele, chlapíka, který toho hodně dokázal. Ano, Andrej Babiš toho dokázal hodně a nejspíš ještě dokáže, ale jeho voliči z toho pravděpodobně ve finále mít prospěch nebudou. Ve volbách se utkají dva naprosto odlišné tábory, stavějící svoji politiku na naprosto odlišných principech. Proti sobě stanou populisté, na straně jedné, kteří slíbí cokoliv a udělají to jakkoliv, aby to dobře znělo, vypadalo a hlavně aby se to přesně trefilo. Proti nim na straně opačné uvidíme realistický pohled na svět. Slova, která nezní zdaleka tak rajsky, jako sliby ANO, ale za to nabízející dlouhodobé řešení.
Uvidíme, na kterou stranu se Češi tentokrát vrtnou. Jedno je ale jisté. Pokud si tyto dva tábory budou pravidelně ve čtyřletých intervalech Český stát předávat a navzájem si rušit co zavedli a zavádět co ti předešlí zrušili, nepovede to rozhodně nikam. Budeme se jenom motat dokola na jednom místě.
Zdroje: