Článek
Stáj Ferrari je s motorsportem spjata podobně jako Kanada s hokejem. Úvod do letošní sezóny Formule 1 ale v podání Ferrari připomíná spíše ukvapený start závodnických noviců. První fatální hrubka přišla hned v úvodní Velké ceně Austrálie, kdy inženýři nechali oba své jezdce kroužit za deště na mokré trati s hladkými pneumatikami na jejich monopostech. Pršelo sice jen na části okruhu, ale i tato poslední mokrá část přinášela na hladkých gumách takovou ztrátu, že když se o kolo později přecejen rozhodli nazout přechodné směsi, jejich vozy se propadly na 9. a 10. příčku z původní 5. a 8. Původně slibně rozjetý závod nakonec rudé vozy stáje Ferrari dokončily na 8. a 10. příčce, kdy se mezi ně dokázal vklínit ještě Oscar Piastri s McLarenem, který několik kol předtím skončil v předposlední zatáčce mimo trať.
Čínský horor pro Ferrari
Velká cena Číny v Šanghaji, která se odehrála tento víkend, se zpočátku pro stáj z Maranella vyvíjela více než slibně. Nová akvizice, sedminásobný šampion Lewis Hamilton dokázal vyhrát kvalifikaci pro sprint a následně se solidním náskokem i sprint samotný. Do nedělního závodu obě Ferrari odstartovaly ze čtvrté řady a nevedly si vůbec špatně, když projely cílem na 5. a 6. místě. Tak věhlasná stáj a jezdci jako Charles Leclerc a Lewis Hamilton mají jistě vyšší ambice než na 5. a 6. pozici, ale to ještě neměli nejmenší tušení, kde ve Velké ceně Číny nakonec doopravdy skončí.
Po posledním závodě královny motosportu došlo tentokrát k asi největší rošádě za posledních 20 let. Ze závodu byli dodatečně vyloučeni celkem tři piloti, z nichž dva hájí barvy stáje se vzpínajícím se koníkem. Třetím do party výtržníků byl Pierre Gasly ze stáje Alpine, kterého ale verdikt tolik jako Ferrari mrzet nemusí. Cílovou pásku totiž proťal na jedenáctém, tedy nebodovaném, místě.
Ferrari mělo potíže s výškou i váhou
Gaslyho Alpine nesplnil nařízený váhový limit. Stejně jako Ferrari Charlese Leclerca vážil o 1 kilogram méně, než je minimální povolená hmotnost. Ferrari pochybilo zřejmě z důvodu změny strategie na jedinou zastávku, čímž došlo k výraznému opotřebení pneumatik a tím k vyšší ztrátě jejich hmotnosti. Monopost Lewise Hamiltona sice váhový limit splnil, ale kluzná deska, umístěná v podlaze vozu, vykazovala vyšší míru opotřebení, než povolují současná pravidla. Znamená to tedy, že vůz Lewise Hamiltona byl nastaven na o opravdu malinko nižší světlou výšku, než měl. Jak moc by o zlomky milimetru vyšší vůz byl pomalejší, těžko říci. Ale jisté je, že 1 kg váhy navíc by Leclerca nezpomalil prakticky vůbec.
Stáj Ferrari vynakládá obrovské finanční prostředky na to, aby její vozy řídili opravdu špičkoví piloti. Součet mezd Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca dalece převyšuje mzdové rozpočty všech ostatních týmů. Plat sedminásobného šampiona Hamiltona dosahuje výše téměř 1,5 miliardy korun za rok a jeho chudší týmový kolega Leclerc si přijde na více jak 800 milionů korun. Spočítat hmotnost vozu v cíli nebo nastavit jeho světlou výšku tak, aby opotřebení kluzné desky neporušovalo pravidla je jistě velká věda. Ale při nákladech, které Ferrari vynakládá na platy jezdců a celý vývoj vozu, už by nemusel být problém najmout člověka, který tyto výpočty provede správně.
Sebedražší a sebelepší jezdec bude Ferrari k ničemu, když jeho monopost dodatečně komisaři kvůli hloupým chybám týmu diskvalifikují ze závodu. Laik jen kroutí hlavou nad tím, že i v takové disciplíně, jakou je Formule 1, se stávají takto školácké chyby. A o to bizarněji celá situace působí, když chybu takového typu udělá tým jako je Ferrari, u obou svých vozů v jednom závodě. Šéf italského týmu Frédéric Vasseur chybu před zklamanými fanoušky přiznal a přislíbil, že se již nebude opakovat.
https://f1news.cz/novinky/ferrari-v-soku-po-tvrde-diskvalifikaci-prichazi-rychle-vysvetleni.hb82aoit
sledování obou úvodních závodů Formule 1