Článek
Divadelní kariéra
Karel Hašler se narodil 31. října 1879 v Praze. Přesto, že se původně vyučil rukavičkářem, jeho životní dráha se ubírala zcela jiným směrem, kterým bylo divadlo. Už koncem 19. století působil ve smíchovském divadle Petra Švandy, a poté hrál v řadě dalších měst, kde se uplatnil jak v činohře, tak v opeře. Roku 1903 byl přijat do Národního divadla v Praze a ztvárnil řadu významných rolí. Odtud byl po třinácti letech propuštěn pro nekázeň.
Kabarety a první písně
Hašlerova kariéra ale nepatřila pouze jevišti. Věnoval se také psaní a zpěvu vlastních písní, které zpíval nejdříve v pražských restauracích a už od roku 1910 vedl svůj kabaret Lucerna, kde jeho písničky rychle zdomácněly. Během první světové války vystupoval i s kabaretem Rokoko, s nímž objížděl česká města. Po válce se opět vrátil k Lucerně, později působil v karlínském Varieté a od roku 1929 znovu v Rokoku.
Vlastní hudební vydavatelství
Karel Hašler v roce 1919 založil vlastní hudební vydavatelství, které vydávalo šansony z repertoáru Lucerny. Hašler si psal texty i melodie, o hudební úpravy se starali školení muzikanti. Jeho písně se staly nedílnou součástí české kultury.
Vlastenec i kontroverzní postava
Hašler byl silně vlastenecky orientovaný, ale zároveň měl blízko k autoritářským názorům. Po roce 1938 se veřejně vyjadřoval proti představitelům první republiky a nevybíravě je obviňoval ze „zaprodání státu Židům“. Přestože byl přesvědčeným zastáncem pevného řádu, nikdy se nevzdal vlasteneckých písní a zpíval je i v době, kdy to bylo během německé okupace přísně zakázané. Tato odvaha se mu bohužel stala osudnou.
Národním evergreenem se stala Ta naše písnička česká, která zazněla ve snímku Písničkář (1932) a během nacistické okupace ji lidé brali skoro jako národní hymnu. Vzpomenu ale také na Hašlerovy písničky Po starých zámeckých schodech, Pětatřicátníci, Čí je Praha? Naše! nebo Staré topoly.
Poslední role a zatčení
Karel Hašler byl poprvé zatčen na začátku roku 1941, ale opět ho propustili. Ve stejném roce pracoval na filmech Pantáta Bezoušek a Městečko na dlani. Právě během natáčení druhého snímku ho v září 1941 znovu zatklo gestapo. Nejprve byl vězněn na Pankráci a v Drážďanech, v říjnu pak převezen do koncentračního tábora Mauthausen.
Krutá smrt
V táboře byl Hašler vystaven brutálnímu násilí. Po útoku příslušníka SS se mu do zraněné nohy dostala infekce a s podlomeným zdravím byl 21. prosince 1941 zařazen na trestný blok, kde musel nahý snášet ledovou vodu. Vyčerpaný, nemocný a neléčený zemřel 22. prosince 1941. Symbolický hrob Karla Hašlera byste našli na Hlubočepském hřbitově, kde odpočívá i jeho matka.
Film Městečko na dlani se dočkal premiéry až devět měsíců po jeho smrti a stal se diváckým hitem.
Odkaz Karla Hašlera
Karel Hašler zůstává jednou z nejvýraznějších osobností české kultury a jeho písně patří dodnes do zlatého fondu české hudby. V roce 2016 byl oceněn titulem Rytíř české kultury in memoriam.
Písničkáře nám dodnes připomínají Hašlerky
Jméno Karla Hašlera nám připomínají slavné bonbony s bylinkovou a mentolovou příchutí, doporučované při chrapotu i kašli. Směs s rostlinnými extrakty údajně poprvé namíchal hamburský lékárník, a ještě před první světovou válkou je začala pod názvem Caruso-Hustenbonbon vyrábět firma Erich Kirstein. Název odkazoval na slavného tenoristu Enrica Carusa, kterému měly bonbony pomoci před vystoupením.
V Čechách se jejich příběh začal psát na konci války, kdy pražský podnikatel František Lhotský získal recepturu a začal je vyrábět. Označení Caruso ale české zákazníky příliš nelákalo. Obrat přišel v prosinci 1920, kdy Lhotský dorazil s krabicí bonbonů za chraptícím Karlem Hašlerem do kabaretu Lucerna. Písničkář ochutnal, uznal účinek, a ještě týž den dal písemný souhlas s užitím svého jména. Tak se zrodily Hašlerky. Pokud byste měli cestu, originál souhlasu Karla Hašlera s užitím jeho jména na bonbonech je uložen v Národním muzeu.

Hašlerky se na trhu drží téměř 105 let.
Zdroje: Wikipedie: Karel Hašler, Hašlerka; mk.gov.cz, plzen.rozhlas.cz