Hlavní obsah
Názory a úvahy

Vážně chcete, aby děti chodily do školy až v 9 hodin? Já rozhodně ne

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Midjourney (generováno AI)

Následujícímu textu předcházelo přečtení článku o tom, že škola by měla začínat až o hodinu později. Ačkoliv této úvaze rozumím, absolutně se s ní neztotožňuji.

Článek

Titulek článku, o němž je řeč, zní Škola od 9:00 nebo alespoň 8:30? Nenastal konečně čas na změnu? Protože mě zaujal a rovnou jsem se zhrozila, proč by se, proboha, měl měnit čas výuky, článek jsem si rozklikla a dala se do čtení.

Přizpůsobení se změnám ve společnosti

Autor článku se zamýšlí nad tím, zda by se neměl posunout čas vyučování alespoň o půl hodiny. Pozdější čas výuky je zdůvodněn změnami ve společnosti a moderními trendy. Pokud by tato změna nastala, skvělým vyústěním by prý mohl být delší spánek dítěte, které by navíc nemuselo vstávat do tmy.

Nic proti tomu! Uznávám, že model posunu výuky by mohl mít své výhody, ale já v něm shledávám spíše nevýhody, a to sice:

  • Dítě na prvním stupni rodič odvede do školy na 9:00, do práce dojede v 10:00. Při osmihodinové pracovní době bude v práci do 18:00 a nic s tím nenadělá, protože ačkoliv se nám tu po covidu rozmohl home office, ne každý rodič má tu možnost. Řekla bych, že je nás spíš menšina. A to, že máme home office, rozhodně neznamená, že si doma válíme šunky. Ve spoustě odvětví není možné přijít do práce až v 10:00 a každý také nemá možnost povolat hlídací babičku. Pokud potřebujeme dojet do práce třeba mezi 7:00-8:00, máme možnost dítě šoupnout do ranní družiny. Chudák dítě, muselo by do těch úžasných 9:00 čekat než začne výuka. Možná bychom byli donuceni dát v práci výpověď, čímž bychom se mohli dostat do finančních problémů.
  • Pokud vyučování začne až v 9:00, dítě přijde později z kroužků a je dost možné, že čas na zájmy už ani nezbyde. Domácí úkoly udělá taky později a půjde o to později spát. Ale na druhé straně by mohlo později vstávat, tak by se zas tolik asi nestalo.
  • S posunem výuky by bylo nutné upravit jízdní řády, pracovní dobu v jídelně, družině a v dalších zařízeních. A to vše pouze proto, aby si dětičky mohly přispat.

Nevymýšlejme nesmysly

Stejně jako většina respondentů v anketě u již zmíněného článku bych začátek vyučování nechala tak, jak je. Vstávání není pohodlné, ale brzy si zvyknete a nastavený model dlouhodobě funguje.

Myslím si, že brzké vstávání není až tak na škodu. Dítě si zvykne na méně komfortní režim a v budoucnu, až bude chodit do práce, tento zvyk možná zúročí.

Napadá mě snad jediné řešení, aby byli všichni spokojeni. Ráno si přispěme, ale na úkor toho zkraťme pracovní dobu a uberme nějakou tu hodinu z výuky. To je samozřejmě myšleno s nadsázkou.

Je jasné, že každému bude vyhovovat něco jiného. Autor zmiňoval také to, že spousta rodin se odstěhovala někam za město a že starší studenti do školy musí dojíždět. Taky jsem si prošla tím, že jsem jako studentka vstávala ve 4:00, abych stihla nultou hodinu. A vadilo mi to tak, že jsem si našla v místě školy spolubydlení. Co se týká mladších dětí, jejichž rodiče se rozhodli vozit děti do nějaké speciální školy, ale bydlí v domku za městem, je to jejich volba, i když dětem to nezávidím.

Úvaze autora rozumím, ale bylo by dobré myslet také třeba na rodiče, kteří potřebují být brzy v práci a na to, co vše by případná změna způsobila. Zkrátka, vše má svá pro a proti a za mě právě ta proti převažují. Já osobně tedy s pozdější výukou rozhodně nesouhlasím.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz