Hlavní obsah
Lidé a společnost

Žádanka na ukončení těhotenství: verdikt lékaře byl zdrcující

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels

Od prvního nevydařeného těhotenství jsem s radostí u dalšího pozitivního testu byla velmi opatrná.

Anembryomola neboli afetální plodové vejce. Diagnóza, o jejíž existenci jsem neměla tušení, dokud jsem si ji osobně nevyslechla.

Článek

Biologické hodiny

Po miminku jsem toužila dlouho. Za sebou jsem měla tři ztracené roky v nefunkčním vztahu, a když jsem v 28 letech přešla do nového vztahu se svým současným manželem, události vzaly rychlý spád.

Brzy jsme spolu začali mluvit o touze po dítěti, a když jsem nečekaně rychle otěhotněla, zbývaly tři měsíce do svatby.

Radost byla obrovská a s plánováním svatby jsem začala přemýšlet o originálním způsobu oznámení této radostné události rodině a přátelům. Svatba měla být na konci prvního trimestru a očekávání miminka jsme chtěli oznámit ultrazvukovým snímkem na poslední stránce svatebních novin. Ale…

Dvě čárky na testu nevedou vždy k miminku

Těšila jsem se na ultrazvukový snímek z běžné gynekologické prohlídky v devátém týdnu těhotenství. Vůbec jsem si nepřipouštěla, že by mohlo být něco špatně a to, že jsem na konci prohlídky držela v ruce žádanku na revizi dělohy, bylo jako špatný sen.

Lékař před obrazovkou ultrazvuku vypadal vážně a za chvíli mi sdělil, že vidí jen černou dutinku bez zárodku, který se pravděpodobně přestal vyvíjet v rané fázi těhotenství. Já jsem žádnou změnu nepociťovala, dál jsem se cítila těhotně, ale vyvíjely se pouze plodové obaly.

Je mi to líto, ale musím vám vystavit žádanku na ukončení těhotenství. Uvidíme se po šestinedělí.

Slova lékaře byla vážně zdrcující a nechtěla jsem jim uvěřit. Pořád jsem doufala, že se plete a těhotenství je třeba mladší, než jsme si původně mysleli. Někdy se to prý stává, ale v mém případě se gynekolog nemýlil.

Proč já? Protože to tak mělo být

Následovalo objednání do nemocnice na vyčištění dělohy, tzv. kyretáž. Vzali mě za dva dny, dostala jsem náramek, nemocniční košili a na chodbě jsem s dalšími osmi ženami čekala, až přijdu na řadu. Obrečela jsem to, ale věděla jsem, že jiné řešení není. Chtěla jsem to už mít hlavně za sebou, abych tento zážitek mohla konečně vytěsnit.

Místo svatební noci šestinedělí

Měsíc po zákroku se konala naše svatba a jsem ráda, že své myšlenky jsem mohla po gynekologickém zákroku odvrátit k jejímu finálnímu plánování všech nezbytností. Místo svatební noci jsme si četli přáníčka, protože jsem měla šestinedělí v plném proudu.

Nic neobvyklého

Potraty v prvním trimestru nejsou bohužel ničím zvláštním, a jak jsem se dozvěděla, stalo se to i několika kamarádkám. Snesitelnější by to ovšem bylo, kdybychom už doma měli dítě.

Prázdnota odešla až s dalším těhotenstvím

S neprosperujícím těhotenstvím jsem se vyrovnala s tím, že by bylo horší přijít na případnou vadu plodu později.

Na další těhotenství jsme čekali pro mě nekonečný rok a po předchozí zkušenosti jsem se dlouho bála o něm mluvit a taky jsem se bránila přehnané radosti, abych pak nebyla znovu zklamaná. Tentokrát naštěstí proběhlo vše v pořádku a ve 30 letech jsem porodila dceru.

Neptejte se žen, kdy už budou konečně těhotné

Tuto velmi citlivou otázku jsem si po kyretáži vyslechla několikrát a věřte, nebylo to nic příjemného a jen se mi díky tomu vracel smutný zážitek. Mnohokrát jsem musela poslouchat, že už máme po svatbě a na řadě je přeci dítě. A jestli ho tedy vůbec plánujeme.

Pokud se chcete na tuto otázku ptát, přemýšlejte i nad tím, že danému páru se možná nedaří otěhotnět a netaktní otázkou jim můžete ublížit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz