Hlavní obsah
Lidé a společnost

Mikýř vs. propaganda: Když morální arbitr loví nejsnazší kořist

Foto: chatGPT

Mikýřova nachytávka influencerů má spíš blíž ke Kazmovi než k investigaci. Když se smějeme hloupým, děláme osvětu, nebo jen další show?

Článek

Jestli jste v posledních dnech existovali na českém internetu, pravděpodobně jste narazili na nový opus z dílny Mikýřovy pouti internetem. Video, ve kterém tým kolem Mikýře nachytal několik influencerů na nastraženou návnadu čínské propagandy, se šíří virálním tempem. Je zábavné, technicky dokonalé a nabízí přesně to, co publikum chce vidět – že někdo jiný je větší idiot než my.

Produkční zázrak s morálním otazníkem

Pojďme si nejdřív, než začneme házet morální soudy, přiznat jednu věc – po technické stránce jde o mistrovské dílo. Brilantní střih, tempo vyladěné na milisekundy, vypointované situační hlášky. Modří už vědí, že Mikýřův gang má kancl v Holešovicích hned vedle Markuse Kruga, který roky brousil své řemeslo u Kazmy, a že tento díl úmyslně odkazuje na Kazmovu éru. A tady právě začíná ta problematická část.

Ne technicky. Morálně.

Nachytat hlupáky není totéž, co investigace

Při sledování videa se člověk nejprve pobaví. Je zábavné vidět, jak influenceři – lidé údajně s vlivem – podepíšou prakticky cokoli a jsou ochotni nacvičovat oslavu vítězství komunistické strany nebo plesat nad kopulujícími pandami. Ha ha.

Jenže po opadnutí prvotního pobavení přichází otázka – koho jsme tu vlastně nachytali? A co jsme doopravdy dokázali?

Z údajně 40 oslovených influencerů se na návnadu chytila hrstka těch nejnešťastnějších. Lidé, jejichž rozhled a rozumová vyspělost je na úrovni prvního stupně ZŠ a jejichž schopnost kritického myšlení evidentně skončila někde u poznání, že Instagram filtr zlepšuje vzhled selfie. Překvapilo to někoho? Stačí pět minut na jejich profilech, abyste viděli, že nevynikají intelektuální hloubkou.

Je to jako nachytat rybáře u řeky. Zase tak velký investigativní zázrak to není.

Mikýř vs. Kazma – když kritik dělá přesně to, co kritizoval

Mikýř v minulosti opakovaně teptal Kazmu za jeho formát „uděláme prank, ale je to vlastně společensky prospěšné, tak nám to projde“. A poukazoval na to, že chovat se nemorálně a pak to vydávat za osvětu, není ok.

A teď je tu Kazma 2.0

Mikýř udělal přesně to samé – vzal skupinu lidí s IQ těsně nad pokojovou teplotou, nachytal je na něčem, co intelektuálně nejsou schopní pobrat, a pak se tvářil, že odhalil zásadní společenský problém.

Jenže odhalil jen to, že hloupí lidé jsou snadno manipulovatelní. Toto zjištění vyvolá šok snad jen u těch, kteří se nikdy nepodívali na výsledky voleb.

Budeme se smát postiženým, abychom upozornili na jejich problémy?

Video není špatné proto, že by zvolené téma bylo nevýznamné. Čínská propaganda je reálná a nebezpečná. Influenceři by měli nést zodpovědnost za to, co propagují.

Problém je v tom, na koho si Mikýř a jeho tým troufli. Na ty nejslabší, nejmělčejší a nejméně vzdělané jedince influencerské scény.

Je to, jako byste chtěli odhalit problém dezinformací v politice, ale místo konfrontace s poslanci a ministry jste zesměšnili několik vesnických opilců v hospodě. „Hele, tihle lidi věří blbostem, tak jsme společensky prospěšní, že to ukazujeme.“

Ne, nejste. Jen jste si vybrali snadný terč.

Kdy už konečně dospějeme?

Nejsmutnější na celé věci je, že rozebíráme video, které má potenciál. Má zdroje, má talent, má dosah. Mohlo konfrontovat skutečně vlivné osobnosti, ty s miliony sledujících, ty, kteří skutečně formují názory. Mohlo vysvětlit mechanismy, kterými propaganda funguje, a ukázat, jak se jí bránit.

Místo toho jsme dostali pečlivě sestříhanou potupu několika jedinců, u kterých už během prvních vteřin videa tušíte, že to nedopadne dobře. Ne kvůli Číně, ale kvůli jejich zjevné neschopnosti rozeznat past. Opravdu si někdo mohl myslet, že vědí, kde vůbec leží Taiwan? Nebo že někdy slyšeli o Náměstí Nebeského klidu?

Zábavné? Ano. Morálně hodnotné? Ani náhodou

Gratuluju k virálnímu úspěchu. Upřímně, obdivuji jeho technickou kvalitu. Video je bezesporu hit a plní svůj základní účel – bavit.

Ale příště, když budete zase kázat o „vyšším dobru“, zkuste si odpovědět na jednoduchou otázku: Bylo by stejně zábavné nachytat lidi, kteří mají skutečný vliv a vzdělání odpovídající jejich dosahu? Bylo by stejně vtipné odhalit systém, a ne jen jeho nejslabší článek?

To by totiž byla skutečná služba veřejnosti. Ne tohle povýšené poplácávání se po zádech za to, že jste přechytračili osobnosti, jejichž životní výzva je správně vyslovit slovo „spolupráce“.

Morální arbitr, který si vybírá jen soupeře ve váhové kategorii peříčko, není arbitr – je to jen další bavič na českém YouTube rybníčku. A ten je už teď plný až po okraj.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz