Hlavní obsah

28.9.uplynulo 30 let od potopení trajektu Estonia

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Oběti stále leží na dně moře a vyšetřovací komise, která byla zřízena nevyšetřila vlastně za 30 let nic podstatného.

Článek

28.září 1994 se v 1 hodinu a 35 minut začal potápět a v 1 hodinu a 50 minut se potopil v Baltském moři trajekt ESTONIA.

Na palubě bylo 989 lidí včetně členů posádky. Zahynulo 852 lidí a pouze  137 jich tuto námořní katastrofu přežilo.

Nejvíce obětí bylo občany Švédska 501 a dále zahynulo 285 občanů Estonska. Zajímavostí je, že ze zachráněných 137 lidí byla jedna třetina členů posádky.

Tragédii šlo podle mého názoru zabránit. Již večer 27.9.1994 při vyplutí z Tallinu v 19.15 hodin foukal velmi silný vítr a předpověď říkala, že během noci vítr velmi zesílí. V tomto počasí nemá trajekt vyplouvat na moře, když čas strávený na moři má být 15 hodin.

Je lepší přijet pozdě. než nepřijet vůbec. Loď nabrala během cesty nepatrné zpoždění a kapitán lodi nařídil, nezpomalovat, ale naopak zrychlit. Pravděpodobně tím, jak loď v rychlosti narážela do obrovských vln, tak se otevřela vrata na spodní palubě,

která sloužila k parkování automobilů. Na loď se začalo valit obrovské množství vody a trajekt se začal naklánět.

Na lodi vznikla panika a mnoho lidí dostalo mořskou nemoc a začali zvracet.

Lidé si v tomto chaosu začali navzájem pomáhat. Někteří šli spát do svých kajut. Tím si téměř jistě sami podepsali rozsudek smrti. Ze spodních kajut neměli žádnou šanci na záchranu svého života.

Pro zbývající pasažéry byl pohyb na kymácející se lodi velmi obtížný či prakticky nemožný. Všichni se snažili dostat na horní palubu lodi a hledali záchranné čluny a vesty.

V tak obrovské krizové situaci, kdy se každý snaží zachránit svůj život není místo na soucit a není místo na zdržování se pomoci druhým. Bohužel, ač to zní velmi krutě a sobecky, tak je to pravda. Každý pouze sám za sebe. Rozhodují vteřiny nebo metry.

Žádný špatný krok ani žádné špatné rozhodnutí nelze vzít zpět. Není čas na opravy špatných rozhodnutí.

Teprve, když voda z rozbitých vrat začala zaplavovat loď a ta se začala potápět byl vyhlášen poplach. Loď začala vysílat nouzový signál.

V jednom z dokumentů o této tragédii, které jsou dostupné na YouTube je rozhovor se slečnou, která byla zaměstnaná v jednom z barů jako zpěvačka. Tvrdila, že poplach byl vysílán v estonštině, čemuž prakticky rozuměli pouze členové posádky.

Proto se jich také většina zachránila. Většina cestujících byla ze Švédska a ti nerozuměli o co jde.

Na trajektu byl dostatečný počet záchranných člunů, ale lidé na ně nestihli nastoupit.

To se podařilo asi jenom 160 lidem. Ani tito lidé neměli ještě vyhráno. Voda v Baltském moři je velmi studená a bouře s vysokými vlnami lidem vůbec při záchraně životů nepomáhala.

Z těchto  asi 160 lidí se zachránilo jen 137. Pobyt ve studené vodě lidi motivuje k usnutí. Jenže to bývá většinou poslední usnutí tohoto člověka. Ve spánku má člověk nižší teplotu.

Záchrana přišla  dle několika zdrojů za 22 minut. Na místo dorazila loď, která zachytila  nouzové volání o pomoc.

Zde se informační kanály liší. Jeden zdroj uvádí, že tato loď zachránila několik lidí z člunů a další zdroj uvádí, že se této lodi kvůli vysokým vlnám nepodařilo nikoho zachránit.

Záchrana měla přijít až z vrtulníků. Některé zdroje uvádějí, že první vrtulník dorazil na místo ve 3 hodiny a 5 minut a další zdroj uvádí, že první vrtulník dorazil až v 9 hodin ráno. V jednom z dokumentů jsem viděla záchranu prvního člověka ze člunu a již bylo denní světlo. Nemohu hodnotit, co je pravda, protože jsem u toho naštěstí nebyla.

Švédsko, Estonsko a Finsko ihned ustanovily vyšetřovací komisi k této tragédii. Pozůstalí obětí chtěli, aby byla z mořského dna vyzvednuta těla obětí, aby je příbuzní mohli důstojně pohřbít. To se do dnešního dne nestalo.

Byl postaven pomník obětem ve Stockholmu a další v Tallinu. To pozůstalým nestačí. Estonia byla prohlášena za mořský hrob.

Není tedy ani možné se k vraku potopit. Je to trestné.

Kapitán trajektu při neštěstí zahynul. Za 30 let se nevyšetřilo prakticky nic.

Pouze komise konstatovala, že vrata trajektu, kterými na něj najížděly automobily nejsou bezpečně zajištěny a nyní se vyrábějí jinak a údajně jsou bezpečná.

Lidé jsou vyšetřovací komisí rozhořčeni a nemají k ní důvěru. Žádají o nové vyšetření této lodní tragédie.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám