Článek
18. ČERVNA 2023 se ztratila ponorka Titan. Tato ponorka patřila společnosti Ocean Gate.
V ponorce bylo 5 osob, které se za dost značnou sumu vypravili na výlet ke troskám nelslavnější lodi na světě Titanic.
Ztroskotal v roce 1912. Ten leží ve hloubce 3 000 metrů v severním Atlantiku. Spojení se přerušilo za 1 hodinu a 45 minut od
začátku ponoru.
Ponor i s výstupem trvá asi 8 hodin.
Pilot ponorky, kterému patřila společnost Ocean Gate se jmenoval Stocknon Rush. Byl nejmladším dopravním pilotem na světě.
V roce 1981 absolvoval United Airlines Jet Training Institute. V roce 2009 založil společnost Ocean Gate a od roku 2021 začala
splečnost vozit platící zákazníky k troskám Titanicu. Tato cesta stojí desítky tisíc dolarů. Další člen této posádky byl občan
Francie - podmořský badatel Paul Henri Nargolet. V ponorce byli dále 3 lidé, kteří za tuto cestu zaplatili. Pan Hamish Harding
byl britský dobrodruh, cestovatel a miliardář. Bylo mu 58 let. Je držitelem 3 rekordů , které jsou zapsané v Guinessově knize
rekordů. Také se účastnil letu do vesmíru. Shahzada a Suleman Dawoodovi - otec a jeho syn, kterému bylo pouhých 19 let. Byli
to občané Pakistánu. Nejbohatší občané Pakistánu. Suleman měl tedy celý život před sebou. On do ponorky nechtěl. Tyto věci
ho nezajímaly. Přál si to jeho otec a syn ho nechtěl zklamat. Takže vlastně za to, že neuměl nebo nechtěl říct NE, tak zaplatil
nejvyšší možnou daň. Už ani nebude moci nikomu nikdy říct ne. Osud byl nemilosrdný. Jeho matka a manželka jeho otce přišla
v jeden okamžik o dva nejbližší. Jedna nádoba na slzy, které vyplakala jí jistě nestačila.
Život se skládá ze vzpomínek a ze zážitků. Myslím si, že bohatí lidé nemají brzdu, kam až je jejich cesta za zážitky bezpečná.
Za zvědavost se někdy platí nejvyšší daň. Na vzpomínky si nemůžeme sáhnout, ale jsou skutečné.
Když bylo přerušeno spojení mezi ponorkou Titan a lodí Polar Prince, tak prakticky ihned začaly rozsáhlé pátrací akce.
Celý svět tuto akci sledoval. Já jsem držela palce, aby vše dobře dopadlo. Mám pochopitelně ráda šťastné konce. Čas ubíhal a
naděje na šťastný konec byla stále menší a menší.
Byl to závod s časem. V ponorce byl kyslík pouze na 96 hodin pro 5 lidí.
Na záchrané se podíleli američtí a kanadští záchranáři. Přidali se záchranáři z Francie a Velké Británie.
Na tom je velmi mnoho neobvyklých a až šokujících věcí. Ponorka šla zavírat a otvírat pouze zvenku.
Člověk by měl být vždy soběstačný a ne být odkázaný na druhé. Když nelze zevnitř něco otevřít, tak bych tam neměla vlézt.
Měla by mně hned někde zablikat kontrolka- tohle nedělej ! Je to nebezpečné.
Dále se začaly množit informace o tom, že ponorka neměla certifikaci a není vhodná pro tak hluboké ponory. Měla být
koncipována pouze do hloubky 1 500 metrů.
Odborníci varovali, že se stane nějaké neštěstí. Nikdo odborníky neposlouchal. To jsou věci úplně nepochopitelné. Riskovali
životy lidí, kteří se ničím neprovinili. Pouze chtěli mít zážitek, který má jen několik lidí na světě.
Byly zaznamenány zvuky , které odpovídají implozi nebo explozi. Pravděpodobnější verze je, že plavidlo implodovalo. Není zatím
jasné, zda se to stalo před tím, než posádce došel kyslík nebo až potom. Katastrofu mohlo způsobit selhání systému nebo také
možná kolize s vrakem Titaniku.
Trosky objevilo kanadské dálkově řízené plavidlo Horizon Artic 500 metrů od vraku Titaniku.dne 22.ž.2023.
Stále probíhá vyšetřování této katastrofy.
Na výsledek jsem také zvědavá. Vdova po majiteli firmy Ocean Gate tuto firmu zrušila.
Žádné další výlety k troskám Titaniku se zatím konat nebudou.