Článek
Nedávná bulvární kauza znovu otevřela diskuzi ohledně fenoménu drag queen. Tímto termínem převzatým z angličtiny označujeme muže, který je v rámci uměleckého představení různého žánru (komedie, tanec, zpět, kabaretní vystoupení apod.) oblečený jako žena a zároveň se snaží chování žen karikovat. Ohledně drag queen panují dva hlavní mýty.
Tím prvním je mýlka o tom, že muž vystupující jako drag queen bývá homosexuál či transgender osoba. Ačkoliv je tento fenomén součástí průvodů gayů či akcí pořádaných v gay barech, rozhodně není homosexuál každý muž, který se v rámci drag queen show obléká jako žena. Dalším mýtem je mylná představa některých lidí o tom, že drag queen je novodobý fenomén, tak tomu rozhodně není. Historie drag queen sahá až do starověkého Řecka, a právě tomuto tématu se tento článek věnuje.
Počátky fenoménu drag queen
Starověké Řecko bylo nejenom kolébkou evropské civilizace, ale také se zde zrodila drag queen představení. Jednalo se v podstatě o nutnost, jelikož řecká společnost v té době vnímala divadelní herectví jako aktivitu nevhodnou pro ženy, a tak se logicky ženských rolí museli ujmout muži. Další významnou etapou pro tento typ vystoupení bylo 17. století, konkrétně Shakespearova doba. Největší dramatik této éry totiž musel kvůli tehdejším platným nařízením do ženských rolí obsazovat muže. Ženám byly divadelní hry zapovězeny, později anglický spisovatel William Prynn shrnul ve svém prohlášení důvody, proč tomu tak v minulosti bylo: „Oblíbené divadelní hry jsou hříšné, pohanské, oplzlé, bezbožné podívané a nejzhoubnější zkaženost.“
Z této doby zřejmě pochází anglický termín „drag“ jako označení pro mužského umělce, který se převléká za ženu. Mohli bychom ho totiž přeložit jako „táhnout“ či „vléct se“. Vznik tohoto pojmu byl zřejmě spojen s dlouhými kostýmními šaty, které se vlekly po podlaze. I tehdy se našli kritici, kterým se muži v ženských oděvech ani trochu nelíbili, ale pořád to bylo vnímáno jako přijatelnější alternativa, než aby se na jevišti objevily ženy. V roce 1660 bylo konečně toto genderové pravidlo týkající se divadelních her zrušeno Jakubem II. Stuartem, a ženám se tak otevřela cesta na „prkna, která znamenají svět“. Show zahrnující muže převlečené za ženy zaznamenaly boom během viktoriánské éry, která už nebyla tak prudérní. Mužští herci převlečení za ženy se tehdy stali skutečnými hvězdami.
Drag queen nejlépe placeným hercem světa
Drag queen zažil boom také na počátku 20. století, kdy se rozvíjela tzv. vaudevillová divadla, ve kterých se hrála představení, která v sobě spojovala tanec, hudbu a také burlesku. Měla komediální a estrádní charakter, větší důraz kladla na individualitu. Do té doby působili drag queen herci spíše v souborech, teď měli šanci zazářit i sólově. Některým to přineslo obrovskou slávu. Nejúspěšnějším z nich byl Julian Eltinge, který se tou dobou mohl pochlubit titulem nejlépe placeného herce světa. Trumfl dokonce i legendárního komika Charlieho Chaplina.
Další milník nastal ve 30. letech 20. století, kdy se představení drag queen měla propojit s gay kulturou. V této době totiž Spojené státy americké nastolily prohibici, tedy zákaz výroby a pití alkoholu, což celou drag queen scénu vytlačilo z vyhledávaných divadel do podzemních klubů. Zde mimo zraky veřejnosti se mohli homosexuálové konečně cítit sami sebou a bavit se naplno dle svého gusta. Odhodili ostych a začali se oblékat jako drag queens.
Populární i v době světových válek
Pokud byste čekali, že tento fenomén upadne během světových válek v zapomnění, byli byste na omylu. Velkými hvězdami této éry byl herecký soubor složený z novozélandských vojáků, kteří si za první světové války říkali Concert Party. Známý byl zejména vojín Stan Lawson, který jako drag queen vynikal. Po válce se přejmenovali na Digger Pierrots a s velkou slávou procestovali Austrálii, rodný Nový Zéland, Německo i Spojené státy americké. Ve svém působení posléze pokračovali členové souboru i za druhé světové války.
V poválečné éře to neměli jednoduché
Poválečné období pro drag queens žijící ve Spojených státech amerických nebylo jednoduché, umělci se totiž ocitli mezi dvěma mlýnskými kameny. Z jedné strany čelili pronásledování a zatýkání ze strany policie, znelíbili se tehdy ovšem i gay komunitě, někteří její členové tehdy drag queens obviňovali z toho, že dělají homosexuálům špatné jméno. Našli však nečekaného spojence – newyorskou mafii, konkrétně rodinu Genovese. Ta jim zakoupila útočiště, bar Stonewall Inn na Manhattanu. Nějakou dobu to bylo bezpečné místo jak pro gaye, tak pro drag queens. V roce 1969 se však podnik stal epicentrem nepokojů, které vyústily v masivní kampaň gay komunity proti jejím utlačovatelům.
RuPaul Charles udělal z drag queen senzaci
Asi nejvýraznější osobností fenoménu drag queen je RuPaul Charles, známý americký herec, zpěvák a model. Ten se rozhodl, že by rád dostal drag queen do povědomí lidí. V devadesátých letech se mu povedlo stát velkou hvězdou.
Jeho singl Supermodel (You Better Work) ho proslavil, ve videoklipu se umělec převlékl za ženu, otevřeně hlásal, že je drag queen. Jako první umělec tohoto žánru se stal tváří velké kosmetické firmy, dostal také vlastní talk show a ranní show v rádiu. Komunitu drag queens také zpopularizoval díky své reality show Drag Race. Vděčí mu za to, že dnes jsou drag queens již fenoménem moderní doby, který se stal součástí mainstreamu. Tentokrát to vypadá, že jím snad na dlouhou dobu zůstane.