Článek
Chybělo málo, a skončil by na jatkách
O Železníkovi se právem hovoří jako o nejslavnějším českém dostihovém koni. Jako jediný v historii totiž dokázal čtyřikrát zvítězit ve Velké pardubické, která platí za jeden z nejtěžších evropských dostihů. Železníkův příběh se začal psát v roce 1978, kdy se spolu s dalšími pěti hříbaty narodil v obci Šamorín nedaleko od Bratislavy. Ačkoliv jeho matka měla dobrý rodokmen, o žádnou dostihovou hvězdu nešlo. Zato otec platil za úspěšného dostihového koně. Železník byl v roce prodán Agrochemickému podniku a putoval do Slavkova u Brna. Zde zůstal čtyři roky, nejdříve trénoval rovinné dostihy, pak i překážky. Hned první závodní sezónu měl ale velkou smůlu, zranil si totiž nohu.
Chybělo málo, a skončil na jatkách. Od tohoto osudu ho zachránila péče trenéra Josefa Mišky, která časem „nesla ovoce“ – Železník se zbavil problémů s klouby. Nakonec ho koupil Státní statek Světlá Hora u Bruntálu. Investice tehdy činila 90 tisíc korun. Železníkovi nikdo hvězdnou dráhu nepředpovídal. Přesto v roce 1983 začal opět intenzivně trénovat a v roce 1985 už zaběhl svou první Velkou pardubickou, jeho jezdcem byl tehdy Antonín Novák. Sice nevyhrál, ale tehdy se ukázalo, že tento kůň má velký potenciál.
S Váňou v sedle vyhrál Velkou pardubickou čtyřikrát
V roce 1987 byl Železníkovi přidělen nový jezdec – talentovaný Josef Váňa, který je dnes legendou dostihového sportu. „Já jsem tenkrát věděl, že je to nejlepší kůň v Evropě,“ řekl Váňa v jednom z rozhovorů. Lehké jejich začátky ale prý nebyly. V rozhovorech Josef Váňa prozradil, že to byl „línej a ze začátku hrozně těžkej kůň“ a „občas býval panovačný“. Ve výsledku si ale dvojice dobře sedla a Váňa koně popisoval jako „úžasnou osobnost“. Brzy všem také dokázal, že „to je kůň, který se narodí jednou za sto let“, jak později prohlásil.
V roce 1987 s Železníkem zvítězil ve Velké pardubické. Připsal si i jedno historické prvenství, žádný kůň před Železníkem totiž nezvládl dostih dokončit za kratší dobu jak 10 minut. V rámci Velké pardubické se mu dařilo i v následujících letech. Prestižní dostihovou soutěž vyhrál v roce 1988, 1989 i 1991. Železníkovu vítěznou šňůru přerušila smůla. V roce 1992 byl jedním z koní, kteří popadali na Taxisu v důsledku toho, že na dráze se pohybovali demonstrující ochránci koní. Smůla ho provázela i následně na tréninku, kde si zlomil korunkovou kost, což znamenalo konec jeho veleúspěšné závodní kariéry.
Železník je dnes legendou dostihového sportu. Dle Josefa Váni mohl být počet vítězství i vyšší, ale záleží prý i na štěstí. Každopádně tehdy Železník neměl konkurenci. Stal se králem dostihů, který má na kontě 58 dostihů (z toho 30 vítězných) a 4 vítězné Velké pardubické. V roce 2015 se dočkal i ocenění za nejpopulárnějšího dostihového koně v naší historii.
Jeho rekord zatím žádný jiný kůň nepokořil
Železníkův rekord, čtyři vítězné Velké pardubické, zůstává zatím nepřekonaný. V minulosti se mu přiblížili hned dva koně. Velmi nadějným adeptem na překonání rekordu byl hnědák Peruán. Tomu se podařilo Velkou pardubickou vyhrát v letech 1998, 1999 a 2000. U hattricku to ale zůstalo, v roce 2001 těsně prohrál. Nadějný byl i anglický plnokrevník Tiumen, kterému se povedlo Velkou pardubickou vyhrát třikrát po sobě v letech 2008, 2009 a 2010. Jeho žokejem byl Josef Váňa. Tři vítězství v řadě si v minulosti připsala i klisna z francouzského chovu Orphee des Blins, která Velkou pardubickou ovládla v letech 2012, 2013 a 2014. Jejím jezdcem byl Jan Faltejsek. Stále však chybí kůň, který by se slavnému Železníkovi vyrovnal, nebo ho dokonce překonal.
Zdroje: ČT Sport, Deník, iSport, iRozhlas, Wikipedia – Železník, Peruán, Tiumen, Orphee des Blins, Velká pardubická