Hlavní obsah

Nadějný jezdec MotoGP Marco Simoncelli: Chtěl být jako Rossi, ale zahynul pod jeho koly

Foto: motoracereports, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons

Marco Simoncelli byl jedním z největších talentů motorsportu své doby. Měl před sebou zářnou budoucnost, ale osudným se mu stala nehoda na Velké ceně Malajsie. Čtyřiadvacetiletý nadějný závodník zahynul pod koly svého kamaráda a vzoru.

Článek

Marco Simoncelli byl talentovaný jezdec MotoGP

Marco Simoncelli se narodil 20. ledna 1987 v italském městě Cattolica, kterému se také přezdívá „královna Jadranu“, jelikož se nachází v provincii Rimini, hojně navštěvované turisty. Jeho rodiče zde provozovali obchod se zmrzlinou. Jeho otec byl vášnivým motorkářem a Marco byl už od malička vedený k tomuto sportu. Svou první motorku dostal Marco ve 4 letech jako dárek pod stromeček. S motorsportem začal jako malý, v sedmi letech už závodil. První úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Když mu bylo 12 let, podařilo se mu zvítězit v italském šampionátu Minimoto. O rok později si v motocyklovém sportu připsal další úspěch, a to když se v Minimoto stal vicemistrem Evropy. Ve svých 15 letech závodil na mistrovství Evropy, ze kterého si přivezl vítězství.

Foto: motoracereports, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons

Marco Simoncelli, rok 2009

Záhy se stal členem týmu Matteoni Racing, tehdy začal používat číslo 58, které je s ním už navždy spjaté. Jako jezdec byl Marco velmi soutěživý, jeho otec o něm hovořil jako o velkém bojovníkovi. Vědělo se o něm, že se nebojí jezdit na hraně a že se v cestě za vítězstvím nedrží zpátky. Někdy jeho netrpělivost a odvážný styl jízdy vedly k chybám, ale z těch se Marco Simoncelli uměl poučit. V roce 2004 přestoupil k týmu Rauch Bravo, a krátce nato si připsal další vítězství, když v roce 2005 ve španělském Jerezu získal první místo. V roce 2006 se stal součástí týmu Metis Gilera a téhož roku obsadil šesté místo ve Velké ceně Číny v Šanghaji. Ačkoliv mu titul „Nováčka roku“ o pár bodů unikl, už nikdo neměl pochyb, že Marco Simoncelli je velmi talentovaný jezdec s velkým potenciálem.

To potvrdil v roce 2008, kdy vyhrál Velkou cenu Itálie, Velkou cenu Katalánska a Velkou cenu Německa. Téhož roku ještě navíc zvítězil i na mistrovství světa. Jenže v roce 2010 se mu smůla začala lepit na paty. Ačkoliv konečně jezdil třídu MotoGP, sezóna mu nezačala úplně šťastně. Na malajském motoristickém okruhu v Sepangu se ještě před začátkem sezóny dvakrát vyboural, přičemž mu při jednom z pádů praskla helma. Navíc začal jezdit s týmem Gresini Honda a první část sezóny si teprve zkoušel zvyknout na nový motocykl. Na mistrovství světa MotoGP skončil celkově osmý.

Chtěl být jako Rossi, ale zahynul pod jeho koly

V roce 2011 se zdálo, že by se Marco Simoncelli opět mohl vracet na vrchol. V létě toho roku obsadil třetí příčku ve Velké ceně ČR, která se konala v Brině, a podařilo se mu získat druhé místo v Grand Prix Austrálie. Osudným se mu stal závod v Sepangu, kde se 23. října 2011 jela Velká cena Malajsie. Právě na tomto motoristickém okruhu v minulosti v rámci tréninku předtím dvakrát havaroval. Během svého posledního závodu v životě se držel na čtvrté pozici v rámci druhého kola, když se stalo něco nečekaného.

V pravotočivé zatáčce upadl a spadnul přímo pod kola dvěma jezdcům, americkému závodníkovi Colinu Edwardsovi a svému velkému vzoru a kamarádovi, italskému závodníkovi Valentinu Rossimu. Srážce v tak vysoké rychlosti se nedalo předejít. Závod byl okamžitě ukončen. Zatímco Edwards vyvázl jen s vykloubeným ramenem, Marco Simoncelli hrozivou kolizi nepřežil. O jeho život záchranáři marně bojovali 45 minut.

Byl předurčen k tomu, aby vládl MotoGP. Bohužel se mu stalo osudným to, před čím ho okolí varovalo. Říkali mu, že jezdí za hranou a že by měl zvolnit. Potřeboval se trochu zklidnit a mohl sbírat tituly. K tomu už ale bohužel nedošlo.
Lukáš Pešek, motocyklový trenér v rozhovoru pro Deník

Jeho tělo bylo přepraveno do Itálie, kde bylo vystaveno v divadelní síni v Rimini, kam se s ním jeho fanoušci mohli přijít rozloučit. Přišlo jich odhadem více jak 20 000. Nadějného jezdce si připomněli i další jezdci MotoGP v závěrečném závodě sezóny, kdy se jelo jedno vzpomínkové kolo k uctění památky na Simoncelliho. V roce 2014 byl posmrtně uveden do síně slávy MotoGP a o dva roky později bylo jeho číslo 58 vyřazeno ze všech tříd soutěží. O jeho znovupoužití mají právo rozhodnout jenom pozůstalí. Marcova rodina po jeho smrti založila nadaci, která pomáhá lidem v nouzi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz