Článek
„Nechoďte, nenakupujte,“ tak znělo heslo, které si lidé mohli před 20 lety přečíst na reklamních letácích lákajících na Český sen, který byl v propagačních materiálech prezentován jako nový hypermarket s výhodnými cenami. Ve skutečnosti se jednalo o součást filmového dokumentu, kteří sami tvůrci, Vít Klusák a Filip Remunda, nazývají „první českou filmovou reality show“. Jak dnes už legendární film vznikal?
Pečlivě připravená reklamní kampaň za 19 milionů
S nápadem natočit dokument o neexistujícím supermarketu, na jehož otevírací akci budou pozváni zvědavci a koupěchtiví zákazníci, přišli dva studenti filmu, Vít Klusák a Filip Remunda. Ti filmový dokument nejenom produkovali, ale také si v něm i sami zahráli. Na vznik filmu se jim podařilo sehnat peníze z grantu Ministerstva kultury ČR, celkově obdrželi 19 milionů korun. Ač je scénář filmu jednoduchý, větší finanční obnos byl potřeba na financování reklamní kampaně. Najali si odborníky z reklamní agentury, kteří vymysleli třístupňovou kampaň na Český sen – hypermarket, který svět neviděl, a to doslova.
V první fázi kampaně bylo zákazníkům představeno logo Českého snu a také jim bylo sděleno datum otevření. Ve druhé fázi již bylo lidem prozrazeno, že se bude jednat o nový hypermarket. V závěrečné třetí fázi pak bylo odtajněno místo, kde se bude Český sen nacházet. Celá reklama byla obestřena jakousi aurou tajemna, což v lidech probouzelo zvědavost a natěšenost. Film vznikal v době, kdy u nás nákupní centra rostla jako houby po dešti, Češi si hypermarkety zamilovali. Proto se není co divit, že nový obchod tvářící se tajemně, v nich vzbudil dojem, že se bude jednat o něco speciálního. Reklamní kampaň byla masivní, kromě plakátů a inzerce v tisku se objevily spoty i v televizi a v rádiu. Kromě toho měl Český sen i vlastní píseň a webové stránky. Téměř nikoho tehdy nenapadlo, že by se mohlo jednat o velmi vydařenou „boudu“ na zákazníky.
První česká filmová reality show napálila tisíce lidí
Vyvrcholením celé akce nastalo 31. května 2003. Lidé byli informováni prostřednictvím médií o tom, že v tento den své brány otevře Český sen. Do pražských Letňan nakonec dorazilo více jak 3000 lidí, kteří na místě netrpělivě přešlapovali a nemohli se dočkat, až novou prodejnu navštíví. V tu chvíli ještě netušili, že se dívali na „Potěmkinovu vesnici“, jelikož vstupní brána do domnělého obchodu byla ve skutečnosti jen zdařilá filmová kulisa. Vše ale zatím probíhalo v poklidu, moderátor zákazníky vítal, nabádal je k tomu, aby se napili vody a z reproduktorů se linula hymna Českého snu.
Věci nabraly rychlý spád v momentě, kdy na pódium vstoupili dva „manažeři“ hypermarketu, kteří slavnostně přestřihli pásku. Dav v ten moment vyběhl vstříc Českému snu, ale brzy byli lidé konfrontováni s realitou a zjistili, že byli napáleni. Namísto nového „svatostánku konzumu“ zde totiž stála jen kulisa. Část lidí byla nahněvaná, ale většina to vzala „sportovně“, účastníci akce uznali, že zkrátka naletěli. Rozčarovaný dav se nakonec rozešel. O rok později byl dokument uveden do kin.
Celou akci provázela silná medializace, a to nejen ze strany českých sdělovacích prostředků. O Českém snu se psalo i v zahraničí, dokument zmínil například The Guardian či The Times. Televize BBC o projektu natočila několik reportáží. Snímek získal i několik ocenění, včetně ceny filmových kritiků Kristián.
Zdroje: Česká televize, G.cz, Filmový přehled, Wikipedia – heslo Český sen