Článek
Let 593 největší ruské letecké společnosti Aeroflot mířil dne 23. března 1994 z moskevského letiště Šeremeťjevo do Hong Kongu – kam však nikdy nedorazil. Na vině byla osudová chyba pilota, kterým byl Jaroslav Kudrinskij, který letěl v onen tragický den i se svými dětmi, patnáctiletým Eldarem a třináctiletou Yanou. Na palubě bylo celkem 75 lidí, většinu z nich tvořili ruští občané, ale spolu s nimi cestovali i cizinci, především obchodníci původem z Asie, kteří se vraceli ze služební cesty.
Kapitánem letu 593 byl zkušený pilot Andrej Danilov. Třetím pilotem letadla byl Igor Piskaryov, který nesloužil u Aeroflotu ještě ani rok. Na palubě bylo rovněž 9 letušek. Letadlo bylo v dobrém technickém stavu, nebylo staré ani dva roky. Jednalo se o pronajatý Airbus A310-304. Nic nenasvědčovalo tomu, že by se při letu mohly vyskytnout jakékoliv problémy. Přesto se let 593 zapsal do dějin jako obrovská tragédie, při které byl na vině lidský faktor.
Pilot vpustil děti do kokpitu
Bylo krátce po půlnoci a let probíhal naprosto klidně. Kapitán Danilov byl již unavený, a tak zatímco odpočíval v kabině, na vše dohlížel pilot Kudrinskij, jeho „pravá ruka“. Kudrinskij poprvé cestoval spolu se svými dětmi a napadlo jej, že by se Eldar a Yana mohli blíže seznámit s letadlem, které pilotuje. Dobrý úmysl měl však tragické důsledky. Zatímco většina cestujících nerušeně podřimovala a letadlo letělo na autopilota, odehrálo se v kokpitu drama.
Kudrinskij totiž nejenomže svým potomkům ukázal pilotní kabinu, ale také jim dovolil sednout si do křesla určeného pro pilota. Ručně přenastavil autopilota tak, aby to vypadalo, že Yana, která šla jako první, pilotuje letadlo. Po chvíli uvolnila místo svému bratrovi, Eldarovi. Tomu Kudrinskij dovolil, aby si vyzkoušel manipulovat s ovládáním letadla. Zřejmě byl Kudrinskij přesvědčen, že není možné, aby byl v danou chvíli režim autopilota deaktivován – to se ale šeredně mýlil.
Osudová chyba stála život všech 75 lidí na palubě
Bylo krátce před jednou hodinou ranní, když se Eldarovi omylem podařilo přepnout z režimu autopilota na manuální řízení. To byl začátek konce. Letadlo se začalo stáčet doprava a vychýlilo se z dráhy letu. Letoun vybočil skoro v 90stupňovém úhlu a začal střemhlavě padat. V tu ránu pohotově zareagovali přítomní piloti, kterým se podařilo znovu začít s letadlem stoupat. Kudrinskij měl na syna křičet: „Jdi dozadu! Jdi dozadu, Eldare. Vidíš, že je to nebezpečné ne?“ Zatímco se piloti snažili ze všech sil situaci zachránit, letadlo během jejich manévrů kleslo pod minimální bezpečnou výšku. Nakonec bohužel došlo k tomu, že letadlo narazilo do zalesněného svahu v pohoří Kuzněck Alatau na jihu Ruska. Nehodu nepřežilo všech 75 cestujících.
Poté, co byly nalezeny trosky letadla, se rozběhlo vyšetřování. Nebylo zjištěno, že by letoun měl jakoukoliv technickou závadu. Bylo shledáno, že na vině byl lidský faktor, ona osudná chyba, kdy Kudrinskij dovolil dětem vstup do kokpitu a manipulaci s řízením letadla. Po neštěstí byla pravidla pro přístup do kokpitu zpřísněna.
Zdroje: UNILAD, News18, Aerotime, Wikipedia – Aeroflot Flight 593