Článek
Kaprun je obec ležící v Rakousku, která je oblíbeným lyžařským letoviskem. Zimní radovánky si zde každoročně užívají turisté z celého světa. I já jsem kdysi do této malebné horské obce zavítala. Při jízdě lanovkou mi teta vyprávěla příběh o tragédii, která se v Kaprunu kdysi odehrála. Článek o ní jsem měla v hlavě už dlouho, ale dne 11. listopadu 2023 uplyne 23 let od hrozivé tragédie, která si vyžádala 155 životů. Co se v tento osudný den odehrálo, proč vznikl požár lanovky a co tehdy rozhodovalo o životě a smrti?
Požár lanovky uvěznil cestující ve smrtící pasti
Psal se jedenáctý listopad roku 2000 a lyžařská sezóna v rakouském Kaprunu právě začínala. První nadšenci toho dne brzy ráno nastupovali do kabiny jedoucí směrem do horského střediska. Lanovka byla v provozu od 70. let 20. století, modernizována byla v 90. letech. Fungovala tak, že vždy dva spoje jely naproti sobě, vše bylo poháněno z horní stanice. Jednotlivé soupravy neměly řidiče, pouze zde byla obsluha dveří. Maximální kapacita činila 180 lidí. Ten den nastoupilo 161 osob. Stalo se tak krátce po 9. hodině ranní.
Celá trasa byla dlouhá necelé 4 kilometry a jízda trvala 9 minut. Větší část cesty vedla tunelem, ve kterém bohužel nebyl žádný mobilní signál. Během cesty v jedné z kabin vypukl požár. Pozdější vyšetřování odhalilo, že došlo k úniku kapaliny a následného požáru ohřívače v poslední kabině, která byla určena průvodci a tou dobou byla prázdná. V momentě, kdy se tak stalo, se už vůz nacházel uvnitř tunelu. Nejprve cestující zaznamenali kouř, v ten moment vypukla panika.
Jak už bylo řečeno, mobilní signál uvnitř tunelu nebyl a také chybělo tlačítko pro případ nouze, kterým by se dala přivolat pomoc. Cestující se tedy ocitli ve smrtící pasti. Těžko si představit, jakou obrovskou bezmoc a hrůzu museli prožívat uvěznění v tunelu, dusící se kouřem, přes který nebylo vidět na krok. Dalším problémem byla nemožnost dostat se ven. Vlivem ohně se totiž dveře zablokovaly, a tak se lidé všemožně snažili uniknout – zkoušeli vypáčit dveře i rozbít okna. Jenže ta byla velmi odolná proti rozbití. Tou dobou už se požár šířil a konečně si celé situace všimlo i řídící středisko, které na místo svolávalo záchranné složky.
O životě a smrti rozhodoval i směr útěku
Několika cestujícím se povedlo rozbít okna a dostat se ven. V 9:10 se povedlo nouzově otevřít dveře kabin. V ten moment jejich boj o život nekončil, ale teprve začal. Ti, které dusivý kouř ještě neparalyzoval stáli před volbou, kam utíkat – nahoru, nebo dolů. Bohužel si v panice velká část z nich neuvědomila, že cesta po schodech nahoru bude špatnou volbou. Na první pohled se tato varianta mohla jevit jako schůdnější, protože při pohledu dolů cestující spatřily šlehající plameny. Dobrovolný hasič Thorsten Grädler se cestující marně snažil přesvědčit, aby jej následovali dolů, vstříc plamenům.
Dobře totiž věděl, že toxické výpary budou stoupat směrem vzhůru a tunel se v podstatě promění na komín. Ti, kteří se vydali cestou dolů spolu s Grädlerem, sice museli projít ohnivým peklem, ale přežili. Lidé utíkající směrem nahoru bohužel takové štěstí neměli, udusili se. Tragédie si vyžádala celkem 155 lidských životů, včetně dvou osob, které jely protější lanovkou a nadýchaly se výparů a tří osob, které zemřely v horní stanici. Mezi tragicky zesnulými byli lidé z celého světa, včetně 20leté české instruktorky lyžování a 19leté olympijské vítězky ve freestylu Sandry Schmidt.
Nikdo nebyl potrestán
Při vyšetřování, které mělo za cíl určit viníka tragédie, velmi napomohly výpovědi přeživších, kteří se zachránili tím, že zvolili cestu dolů. Bylo zjištěno, že příčinou požáru byl olej vytékající z hydraulického potrubí. Jakmile se tekutina dostala do topení, začalo v kabině hořet. Přišlo se také na to, že ač měl být plast v kabině nehořlavý, bylo tomu přesně naopak. Vybavení bylo vyrobeno z vysoce hořlavého materiálu, který po zapálení produkoval toxický kouř. Také chybělo nouzové otevírání oken a dveří. Komplikací při záchraně byly i úzké strmé schody.
Před soudem stanulo celkem 16 osob. Odsouzen však nebyl nikdo, jelikož soud konstatoval, že je vina příliš rozptýlena a není možné určit konkrétní viníky, kteří jsou za tragédii zodpovědní. V roce 2015 byly demontovány poslední pozůstatky lanovky a tunel byl zazděn. Cestující na sjezdovky dopravuje nová kabinková lanovka, která byla do provozu uvedena v roce 2001. Oběti strašlivého neštěstí připomíná památník, který byl zhotoven v roce 2004. Je sestavený z 155 barevných pruhů, každý z nich symbolizuje jednu obětí neštěstí. V ten samý rok vznikl i dokumentární film Vteřiny před katastrofou: Požár pod sjezdovkou z produkce National Geographic Channel.
Zdroje: Deník, Novinky, Prima Zoom, Medium, Wikipedia – heslo Požár lanovky v Kaprunu