Hlavní obsah
Cestování

Sibiřské dálnici se říká Cesta kostí: Leží pod ní těla vězňů z gulagu, průjezd místem je nebezpečný

Foto: Rosavtodor.ru, CC BY 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0>, via Wikimedia Commons

Oficiálně nese název dálnice R504, ale přezdívá se jí Cesta kostí. Sibiřská dálnice je jednou z nejnebezpečnějších tras světa. Má smutnou historii, kdy za její zbudování zaplatili životem vězni z gulagů.

Článek

Cestu kostí postavili vězni z gulagu

Dálnice Kolyma je přezdívána Cesta kostí, oficiální název však zní dálnice R504. Jedná se o spojnici mezi ruskými městy Magadan a Nizhny Bestyakh, druhé zmíněné město leží na východním břehu řeky Leny. O výstavbě dálnice bylo rozhodnuto již za Stalinovy éry. V 30. letech 20. století ji začali stavět vězni z kolymského gulagu Sevvostlag. V kolymských pracovních táborech panovaly drsné podmínky, slavný ruský spisovatel, Alexandr Isajevič Solženicyn, Kolymu označil za „pól chladu a krutosti“.

V těžkých pracovních podmínkách zde v mrazu vězni pracovali až do roku 1953. Končili zde obyčejní lidé, vědci i političtí vězni. V létě je trápil všudypřítomný hmyz rojící se v oblasti bažin, v zimě tuhý mráz. Také je sužoval hlad a nemoci. Jeden z přeživších kolymského pracovního tábora, spisovatel Varlam Shalamov, později napsal, že kdo chtěl přežít, musel dodržovat čtyři pravidla: nedůvěřovat, nebát se, nikdy nic nechtít a umět krást. Neví se, kolik přesně obětí si výstavba dálnice vyžádala, ale počty se odhadují na statisíce až milion. Pod povrchem silnice se nachází celá řada neoznačených hrobů, proto se jí říká Cesta kostí. Dnes zde minulost připomínají také opuštěné doly a sloupky s ostnatým drátem.

Sibiřská dálnice smrti Kolyma je zrádná

Dálnice R504 je považována za jednu z nejnebezpečnějších cest světa. Je dlouhá 2031 kilometrů a skýtá různá úskalí. Je nutné mít na paměti, že je zde panují opravdu tuhé mrazy, dálnice vede přes Ojmjakon, což je jedno z nejchladnějších trvale obydlených míst na naší planetě. Průměrně se zde teploty pohybují kolem -50°C. Jakékoliv komplikace na cestě, například nutná oprava automobilu či jindy banální výměna prasklé pneumatiky, vás zde mohou dostat do problémů. Místem se vyplatí projíždět s maximální opatrností. Slepě nelze důvěřovat ani navigaci, na to v roce 2010 doplatil mladík a jeho spolujezdec, které navigace navedla špatně na starou opuštěnou cestu, kde se jim porouchalo auto. Řidič nakonec umrzl, jeho spolujezdec vyvázl s těžkými omrzlinami.

Při průjezdu místem se nedoporučuje vypínat motor auta, pakliže byste totiž už nenastartovali, může se vám to stát osudným. Problematické je i deštivé počasí v letní sezóně, v jehož důsledku jsou některé cesty rozbahněné tak, že se jimi prakticky nedá projet, dokonce i traktory mají problém. Úřady jsou si vědomy toho, že se zde řidiči snadno mohou ocitnout v nouzi, a tak i v těchto odlehlých oblastech najdete komunikační zařízení pro přivolání pomoci a k dispozici jsou na některých místech i budky s ohřívači. Pokud narazíte na vozidlo, které nemůže pokračovat v jízdě, dle platných nařízeních ho nesmíte předjet bez nabídky pomoci. Oblast je ale velmi málo zalidněná, a tak je dost možné, že zde nebude ani živáčka. Zato se zde běžně pohybují medvědi a jiná zvěř.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz