Článek
Zlatý vlak nacistů opředený legendami se měl ztratit kousek od českých hranic
Když nacisté v roce 1945 prchali před postupujícími spojeneckými vojsky, mnohdy se na poslední chvíli snažili vzít s sebou různé cennosti, umělecká díla či vzácné kovy. Právě v této době vzniká legenda o zlatém vlaku nacistů. Mělo se jednat o obrněný vlak plný nejrůznějších pokladů a zlata, který nacisté nechali vypravit ve snaze, aby tyto předměty nepadly do rukou jejich nepřátel. Hovoří se o tom, že měl přepravovat až 330 tun cenností. Údajně měl vyrážet z polské Vratislavi, což je město nacházející se na jihozápadě Polska. Odtud putoval do města Świebodzice, kde měl krátce zastavit. Jeho dalším stanovištěm měla být vlaková stanice ve Valbřichu, což je město, které leží 10 kilometrů od českých hranic.
Do této vlakové stanice už ale údajně neměl dojet, a i se svým zlatým pokladem měl skončit neznámo kde. Jeho cílovou destinací mělo být Německo a tato trasa byla zvolena, protože se nacistům prý jevila jako nejbezpečnější. Nejčastěji se mluví o tom, že nakonec jej nacisté schovali před světem někde pod zemí. Jednou z možností je, že by mohl být někde pod zámkem Ksiaz, kde se nachází podzemní tunely. Ty byly zbudovány v rámci projektu Riese, kdy Hitler za druhé světové války budoval podzemní prostory určené například pro uskladnění munice, výrobu zbraní a dalších potřebných věcí pro třetí říši. Podzemní tunely už v roce 1945 prohledávala polská armáda, ale žádný vlak plný zlata zde tehdy nalezen nebyl, ani žádné stopy po něm. Načas tedy zvěsti o zlatém vlaku utichly.
Přiznání na smrtelné posteli spustilo „zlatou horečku“
Vše se ale změnilo v roce 2015, kdy tehdejší ministr kultury Piotr Żuchowski informoval veřejnost o tom, že si je jistý na 99 procent, že onen zlatý vlak není pouhou legendou, ale skutečností. Své tvrzení opíral o svědectví od nejmenovaného muže, který měl na smrtelné posteli promluvit o místě, kde by se údajný zlatý vlak měl nacházet. Onen utajený svědek měl být jedním z těch, kteří prý pomáhali vlak ukrýt před světem. Později vyšlo najevo, že svědectví se podařilo získat dvěma mužům. Byli jimi Piotr Koper a Andreas Richter, kteří byli spolumajiteli společnosti, která provádí průzkum dolů. S polskou vládou se dohodli na tom, že pokud určí správně lokaci vlaku a najdou poklad, budou si moci ponechat 10 % z celkové hodnoty nálezu.
To rozpoutalo „zlatou horečku“, kdy se na místo sjížděli nejrůznější hledači pokladů. Těm však ve vstupu do oblasti, kde se nacistický poklad měl údajně nacházet, bránila policie a stráž. Do Valbřichu také přijížděli nejrůznější odborníci, aby pomohli s hledáním, jejich snaha však byla marná. Po vlaku ani památky. Ačkoliv panovaly velké pochybnosti, zda je vlak vůbec skutečný, Koperovi a Richterovi se podařilo sehnat peníze na další průzkum a zahájení výkopových prací. V letech 2016 až 2018 probíhal jejich terenní průzkum, ale opět bez výsledku. V roce 2018 Andreas Richter od projektu definitivně ustoupil, Koper se ale nikdy naděje na nalezení vlaku nevzdal.
Stejně tak jako další nadšenci do historie a hledači pokladů, kteří do Valbřichu přijíždějí s nadějí, že zlatý vlak objeví.Odborníci jsou však skeptičtí. „Žádný takový vlak není,“ nechal se slyšet například profesor Janusz Madej z Polské báňské akademie na konferenci v roce 2016, ještě před zahájení pátrání po vlaku. Další odborníci z oboru jsou v tomto s Madejem zajedno, dle nich neexistují žádné písemné záznamy o tom, že by takový vlak byl kdy vypraven. Někteří nadšenci do hledání vlaku také spekulují o tom, co vlak vlastně vezl, jsou přesvědčeni, že existoval, ale možná vůbec nepřevážel žádné cennosti. Pravdu se asi nikdy nedozvíme.
Zdroje: ČT24, Medium, Wikipedia – heslo Nazi gold train, Explorersweb, The Guardian, The Guardian, CNBC