Hlavní obsah

Jak využít a zneužít katastrofu — reakce na povodně v tchajwanském Chua-lienu

Foto: 張伃婷, s dovolením

Obec Kuang-fu, okres Chua-lien

Kromě bezprostřední lidské tragédie způsobené tajfunem Ragasa se tato katastrofa rychle stala předmětem politických sporů.

Článek

Co se děje?

22. září, něco málo přes měsíc poté, co tajfun Podul způsobil rozsáhlé škody v jižní části Tchaj-wanu, zasáhl zemi další ničivý tropický cyklón. Tajfun Ragasa byl letos již osmnáctým cyklónem zaznamenaným Tchajwanskou centrální meteorologickou službou.

Ačkoli je Tchaj-wan na každoroční příchod období tajfunů zvyklý, během nejsilnější bouře tohoto roku došlo k bezprecedentní devastaci tří městeček způsobené protržením sesuvového jezera na potoce Ma-tchaj-an v okrese Chua-lien.

Katastrofa, při níž zahynula či zmizela řada osob, se rychle stala předmětem politického sporu. Soupeřící frakce krizi využily a předháněly se v obviňování z odpovědnosti za nedostatky v preventivních opatřeních i v kapacitách pro reakci na mimořádné situace. Navzdory této politizaci se mobilizovala občanská společnost. Velké množství tchajwanských občanů i cizinců žijících na Tchaj-wanu, včetně pracovních migrantů, spojilo, aby se zapojilo do záchranných operací. Jejich spontánní kolektivní spolupráce ukazuje na odolnost místních komunit i při systémových selháních státní správy a zneužívání situace jednotlivými politickými stranami.

Jaké jsou širší souvislosti?

Tchaj-wan, který se nachází v oblasti dvou monzunových systémů, je zvyklý na každoročně přicházející intenzivní letní srážky a tajfuny. V tomto případě však došlo k neočekávanému řetězci událostí. S ničivou silou se protrhlo sesuvové jezero, tedy vodní plocha vzniklá v důsledku zablokování toku řeky sesuvem půdy. Voda zadržená v jezeře, které se vytvořilo na potoku Ma-tchaj-an (馬太鞍) v červenci 2025, protrhla sesuvovou hráz a zaplavila vesnice Kuang-fu (光復) a Wan-žung (萬榮) a městečko Feng-lin (鳳林), kde 55 % obyvatel tvoří domorodé obyvatelstvo. Povodně si vyžádaly 18 obětí, z nichž většina byli starší obyvatelé, kteří nestačili včas uprchnout. Proud šedé, sedimenty naplněné vody zaplavil první patra budov, v mnoha případech dokonce dosáhl až do druhého patra, a proměnil obce v nepřístupné zóny. Ještě několik dní po povodni pokrývalo zemědělské pozemky šest milionů tun bahna.

Desítky tisíc dobrovolníků, z nichž někteří používali vlastní nářadí, pomáhaly odklízet trosky a připravovat jídlo pro evakuované. Média a veřejnost jim dali přezdívku „supermani“, nebo také „superhrdinové s lopatami“ a „vařící hrdinové“, zatímco symbolem záchranných prací se staly gumové holínky.

Vláda nasadila 10 000 vojáků, aby pomohli při záchranných operacích, zatímco ministr národní obrany Wellington Koo (Ku Li-siung, 顧立雄) slíbil, že veřejné služby v Chua-lienu budou obnoveny včas, na Svátek středu podzimu, jeden z nejvýznamnějších náboženských svátků na Tchaj-wanu.

Úřady také zveřejnily plány na opatření ke zlepšení připravenosti na podobné situace v budoucnosti. Ministerstvo vnitra uvedlo, že výzvy k evakuaci v případě rozsáhlých sesuvů půdy a povodní, včetně těch souvisejících se sesuvovými jezery, budou od nynějška ekvivalentní výzvám při tsunami, aby se tak vyjádřil zvýšený stav nouze a zajistila včasná reakce veřejnosti.

V průběhu záchranných prací se projevilo napětí mezi místními a ústředními orgány, zejména pokud jde o včasnost výzev k evakuacia rozhodovacích procesů souvisejících s přidělováním rozpočtových prostředků na záchranné operace. Toto napětí se projevilo zejména během oficiální inspekce postižené oblasti okresu Chua-lien premiérem Čuo Žung-tchajem (卓榮泰), který se veřejně střetls poslancem Fu Kchun-čchim (傅崐萁) ohledně odpovědnosti za zvládání katastrofy. Mezitím se objevila obvinění, že místní úřady odrazovaly dobrovolníky od účasti na záchranných operacích, což ještě zdůraznilo napětí kolem koordinace akce, úřední moci a občanské angažovanosti v rámci tchajwanského systému zvládání katastrof.

Proč je to důležité?

Povodeň na sesuvovém jezeře v okrese Chua-lien ukazuje nejen na choulostivost životního prostředí, ale také na institucionální a politickou křehkost ovlivňující způsob, jak jsou zvládány katastrofy na Tchaj-wanu. Vzhledem k tomu, že klimatické změny zvyšují četnost a rozsah extrémních povětrnostních jevů, hranice mezi přírodními a politickými konflikty se stále více stírají. Protichůdné narativy ohledně odpovědnosti, stejně jako politizace pomoci, poukazují na přetrvávající problémy s koordinací mezi místními a ústředními orgány. Daná povodeň odhaluje, jak důležité je přehodnotit způsoby, jakými by Tchaj-wan mohl integrovat občanskou společnost jako nedílnou součást připravenosti na katastrofy – nikoli pouze jako náhradu za institucionální kapacity. V konečném důsledku je třeba připomenout, že účinné řízení katastrof na Tchaj-wanu musí přesáhnout rámec inženýrství a logistiky a pracovat s důvěrou, odpovědností a inkluzí v širším rámci demokratické správy státu.

Tento článek je součástí brífinku Bezpečnostního centra Evropské hodnoty Indo-Pacifik aktuálně.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz