Hlavní obsah
Lidé a společnost

Starověký skořápkový trik, moderní kulisy. Na tenhle podvod se Češi nechají nachytat pořád dokola

Foto: Depositphotos.com-zakoupená licence

Stačí kelímky, trochu šumu a pár falešných výher. A peníze jsou fuč. Klasika, která fungovala už v antickém Řecku, dnes úspěšně okrádá turisty v centru Prahy i na římských náměstích.

Článek

Skořápkářství. Starý podvod, nový kabát. Hraje se o iluze – a o vaši peněženku. „Ukaž, kde je kulička, a vyhraješ!“ zní lákavě. A zní to tak jednoduše, že by bylo skoro hloupé to nezkusit. Jenže hádejte co. Nevyhrajete. Ani omylem. A zatímco vy tipujete, pod kelímky se nehýbe jen kulička – ale hlavně pravidla hry. Pravidla, o kterých ví jen jedna strana. A to rozhodně nejste vy.

Turista jako kořist

Na první pohled to vypadá jako nevinná zábava. Trochu folklóru na náplavce nebo na italském piazze. Hudba v pozadí, skupinka lidí postává kolem, jeden muž v mikině sází stokoruny a s úsměvem bere dvojnásobek. Všichni tleskají, atmosféra houstne, přichází adrenalin. Jako když v kasinu padne třikrát po sobě červená a ruleta se na vás začne usmívat. Jenže tohle není kasino. A tohle není ani hra. Tohle je podvod. Ten muž, co právě vyhrál? Není náhodný kolemjdoucí. Je součástí týmu. Říká se jim „vodiči“. Jejich úkol je jediný: přesvědčit vás, že to jde. Že vyhrát není těžké. A že jste na řadě právě vy.

Všechno je připravené. Místo je vybrané s chirurgickou přesností – hodně lidí, hodně turistů, hodně volného času. Trik začíná dávno předtím, než si sáhnete do kapsy pro bankovku. Předchází mu show – pár výher, pár teatrálních gest, spiklenecké pohledy a „náhodní“ diváci. Vizuálně to připomíná vystoupení. Ale ve skutečnosti je to scénka, která má jediné finále: vaše peníze v cizí kapse.

Když se konečně odhodláte, hra se změní. Ruce jsou najednou rychlejší. Kulička mizí. Kelímek, který jste sledovali, je najednou jinde – nebo prázdný. Možná ani žádná kulička nikdy nebyla. Podvodníci používají všechno – od triků s dlaní po výměny během pohybu. Nic z toho ale nemůžete dokázat. A oni to moc dobře vědí.

Nejstarší trik světa, který stále funguje

Policie většinou nepřijde. Skupiny pracují v rychlých přesunech, změní místo dřív, než stihnete otevřít ústa. A co hůř – samotná hra není trestná. Vsadili jste dobrovolně. Nikdo vás nenutil. Takže oficiálně jste neprohráli v podvodu, ale jen vtipně proinvestovali pár stovek do poznání, že nejste tak chytří, jak jste si mysleli. A i když tu a tam proběhne nějaký zásah, ve výsledku je to boj s větrnými mlýny. Skupiny jsou sehrané, rychlé, beze stopy mizí z míst činu. Není divu, že i youtubeři a cestovatelské portály na to znovu a znovu upozorňují.

Video „Kluků z Prahy“, které se šíří po sociálních sítích, ukazuje realitu bez příkras: falešné výhry, sehraný tým, a zmatený turista, co právě ztratil pětistovku během tří vteřin. Skořápkářství má za sebou delší kariéru než většina politiků. Přežilo antiku, středověk i internet. A pořád funguje stejně – jen místo skořápek má plastové kelímky, místo náměstí hipsterskou náplavku a místo šašků v tunikách partičku v mikinách.

Takže jak z toho ven?

Celé je to postavené na důvěře. Ne v hru, ale v sebe. Myslíte si, že to uvidíte. Že jste rychlí. Že máte štěstí. Že zrovna vám to vyjde. Nevyjde. Nikdy nešlo o náhodu. Šance není žádná. Vítěz je daný. A nejste to vy. Jednoduše: vůbec se do toho nepouštějte. Nenechte se zlákat divadlem. I kdyby to vypadalo sebelíp, je to jen past – na důvěřivé, znuděné, zvědavé. Přesně na ty, kteří se na cestách trochu uvolní, dají si kafe a řeknou si, že „za zkoušku to stojí“.

Nestojí. Skořápkáři vás okradou, ale udělají to s úsměvem. A přesně proto to funguje. Protože člověk nemá pocit, že byl okraden. Má pocit, že prohrál. A to je ten nejchytřejší podvod ze všech. Takže příště, až uvidíte partu kolem tří kelímků a jednoho šťastného výherce, mějte na paměti: ten šťastný už vyhrál dávno. Ne peníze. Vás.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz