Článek
Drama Noc rozhodnutí není rekonstrukcí historických událostí. Není ani soudem nad Háchou. Nesnaží se odpovědět na věčnou otázku, zda byl náš třetí prezident tragický hrdina nebo zrádce a kolaborant.
Hrušínského Háchu obklopují Josefa Abrhám jako idealisticky vlastenecký osobní lékař, František Němec jako nastávající kolaborant ministr Chvalkovský a Soběslav Sejk jako tichý osobní sluha, jehož názory se dozvíme až ke konci.
Chvalkovský vychází ze skutečné historické postavy ministra, který byl za svou roli nacisty dobře odměněn. Lékař a sluha jsou však postavy smyšlené. Ve skutečnosti Háchu do Berlína doprovázela dcera Milada a hradní úředník Kliment.
Jako neúprosné tikání hodin do děje psychologickým nátlakem vstupuje Luděk Munzar v roli německého ministra bez portfeje Otto Meissnera, který tu vystupuje jménem celé nacistické mašinerie. Hitler, Göring a Ribbentrop by tu hrozili překrýt hlavní postavu a vůbec nevystoupí.
Jak se to stalo, že jsme se ocitli v pasti?
Hácha je beznadějný. Stojí před dvěma strašnými volbami a vlastně nejspíš ví, kterou nakonec vybere. Jen se k ní rozhoupává. Celá hra je především konverzací. Lékař a Chvalkovský na Háchu apelují, přetahují se o něj. On obě možnosti pečlivě váží. Je ostatně starý soudce, jak připomíná Chvalkovský.
Hrušínský skvěle vystihuje zoufalství situace i zdravotní stav po infarktu, který Háchu postihne. Nejde tu pouze o jeho herecké umění. V době natáčení byl herec smrtelně nemocný a na natáčení jezdil z nemocnice na revers. Do role vkládal poslední zbytky svého života.
Jeho oči jako by vyhasínaly. Jeho pohyby jsou úsporné. Je umenšený. Hovoří hlasem člověka, který už skutečně nemá východiska, jehož slova však zůstávají silná, autoritativní, důvěryhodná.
Co byste dělal vy na mém místě?
Působí to, že Hrušínský ve své poslední roli zúročil celoživotní zkušenost. Při jeho loučení důstojně sekundují zejména Abrhám a Němec, pro jejichž generaci byl Hrušínský vzorem. Výsledkem je fascinující hodinová televizní hra, jejíž dokonalost nezkalí ani rušivé prostřihy filmových týdeníků a německého hlavního štábu.
S Nocí rozhodnutí do svého obývacího pokoje vpustíte komorní herecký koncert. Ač se drama zabývá konkrétním dějinným rozhodnutím jediné postavy, nadčasově přibližuje i náročnost dilemat, kterým člověk čelí tváří v tvář vyhrožování.
Zdroje: Noc rozhodnutí, 1993, režie Pavel Háša, scénář Jiří Kupka. ČSFD.