Článek
Cestou z Bratislavy do Prahy BMW s předsedou Federálního shromáždění Dubčekem havarovalo vlivem snížené přilnavosti kol na mokré vozovce a vylétlo ze silnice.
Proč ležel Dubček mimo vůz?
Dubček se v autě nepřipoutal a prolétl zadním oknem. Jedna z verzí konspirační teorie říká, že řidič havaroval, protože věděl, že Dubček není připoutaný.
Jenže ze závěru vyšetřování vyplývá, že připoutaný nebyl ani řidič a rovněž proletěl zadním oknem. Měl jenom větší štěstí než o hodně starší Dubček. Ve chvíli, kdy auto letělo ze silnice, si řidič nemohl být jistý, že sám přežije. Skutečnost, že nebyl připoután, jej jako vraha vylučuje.
Pokud někdo nehodu způsobil úmyslně, řidič to nebyl.
Víte, kdy byl Mečiar naposledy v montérkách? Když Dubčekovi seřizoval brzdy.
Kam se poděla Dubčekova aktovka?
Ztracená aktovka předsedy Federálního shromáždění samozřejmě není žádná maličkost. V případu Dubčekovy smrti zavdala důvod ke konspiračnímu teoretizování. Podle klepů mohla obsahovat projev, který by zachránil Československo.
Osud aktovky dodnes neznáme a jediné, co můžeme říct s vysokou mírou jistoty je, že aktovku někdo ukradl.
Proč řidič odmítl vypovídat?
V roce 1992 ještě využití práva nevypovídat nebylo tak obvyklé jako dnes. Dubčekův řidič odmítl vypovídat, protože se bál, že mu výpověď přitíží. To vůbec nemusí souviset s úmyslem nebo nedbalostí. Zkušení advokáti i zcela nevinným lidem radí, aby policii nic neříkali.
Proč byl Dubček převezen do Prahy a ne do Brna?
Ačkoliv v hospodě u piva obvykle zaznívá, že Dubčeka měli dopravit do bližšího Brna a ne do Prahy, místo nehody k Brnu blíže není. Je na 88. kilometru z celkem 209 kilometrů trasy Praha-Brno. Pražská nemocnice Na Homolce byla k hospitalizaci Dubčeka nejvhodnější a právě tam byl převezen.
Proč ve stejný den zavraždili bývalého premiéra Polska?
1. září 1992, v den Dubčekovy nehody, byl brutálně zavražděn bývalý polský premiér Jaroszewicz. Stejně jako Dubček byl pozván k ruskému soudu, který měl posuzovat légalnost postupu komunistické strany. Podle konspirační teorie Dubčeka i Jaroszewicze zavraždila KGB.
Ovšem Jaroszewicz zemřel násilnou smrtí během loupeže. Smrt nese naprosto odlišný rukopis. Vrazi jej dokonce mučili. Vyšetřovatelé nenašli žádnou souvislost se zahraniční tajnou službou, žádný náznak, že by nešlo o loupež.
Podobně českoslovenští a posléze čeští vyšetřovatelé nenašli žádný náznak natož důkaz, že by nehodu Dubčekova BMW někdo úmyslně zavinil.
Mohla za to patogenní zóna?
Perličkou je, že šarlatánští psychotronici tehdy přesvědčili policii i média, že za nehodu může oblast negativní energie okolo 88. kilometru D1. Veřejnoprávní televize o tom natočila dokument. A policie zadala znalecký posudek z oboru neurologie, aby se tou variantou zabýval. Devadesátá léta a nově nabytá informační svoboda šarlatánství přála…
Teorie vychází z toho, že v úseku na 88. kilometru došlo k více úmrtím a mnoha dopravním nehodám. Důvod je ale velmi prostý, jde o nebezpečný úsek dálnice.
Nešťastná náhoda
Úmyslné zavinění Dubčekovy nehody nemůžeme zcela vyloučit. Je však krajně nepravděpodobné. Důvodů k vraždě by byl dostatek. Dubček byl významný světoznámý politik. Byl populární. Věděl toho hodně. A jako kandidát na prezidenta Slovenské republiky by byl velkým favoritem.
Ale jedno z nejpodrobnějších a nejdelších vyšetřování (trvalo přes 8 let) neprokázalo nic. Měli bychom se smířit s tím, že o vraždu téměř jistě nešlo. Nehodu zavinil jeho řidič, který nepřizpůsobil jízdu deštivému počasí a o polovinu překročil povolenou rychlost v úseku.
Jeden z nejvýznamnějších československých politiků 20. století zemřel po nešťastné autonehodě.
V článku došlo k opravě původně chybně uvedené vzdálenosti Praha-Brno po D1.