Článek
Na koloběžkách nejčastěji cestují nezodpovědní zahraniční turisté. Neznají přesně česká pravidla silničního provozu, nemají silný vztah k lidem, které svou jízdou mohou ohrožovat. Za rok 2022 pražští strážníci koloběžkáře pokutovali šestnácttisíckrát. Mnoho situací ale řeší pouze domluvou.
Během procházky centrem Prahy na chodníku skoro vždy potkáte vysmáté mladíky na koloběžkách, které ani nenapadne použít k jízdě vozovku nebo cyklopruh. Že kličkují mezi chodci, si ani neuvědomují, často tomu ani nepřizpůsobí rychlost jízdy. Do vážných nehod chybějí centimetry, někdy ale na kolizi dojde.
Nejčastěji jezdce potkávám na chodníku na Václavském náměstí. Projíždějí tu davem, vyhýbají se lidem, ale také trochu čekají, že jim lidé ustoupí. Ti nejhloupější jedou podél zdí domu a nedbají, že zpoza rohu nebo z kterýchkoliv dveří se jim kdykoliv může v cestě objevit člověk.
S postupující večerní dobou pak přibývá průměrná hodnota alkoholu v žilách jezdců na koloběžkách. V nočních hodinách je totiž jízda oblíbenou kratochvílí partiček, které popíjely v pražských hospůdkách. Opilci jsou samozřejmě chodcům ještě nebezpečnější. Oproti denním jezdcům se však více osmělují i do vozovek.
Projevem tohoto fenoménu jsou pak třeba jezdci, kteří s hurónským smíchem několik minut krouží po kruhovém objezdu, přejezd skupiny koloběžek šikmo přes zdánlivě prázdnou magistrálu, kde se právě rozsvěcí zelená desítkám aut, nebo jízda houfu koloběžek v protisměru.
Snaha domluvit opilým jezdcům je pak samostatnou kapitolou, která může vést k nápravě stejně jako k ohrožení domlouvajícího, většinou je ale prostě marná.
Zvláštní kapitolou je pak jízda ve dvou. Ta je na koloběžkách zakázaná, přesto však velice běžná. Často jde o tatínka s dítětem, které samozřejmě nemá helmu, někdy o mladíka s přítelkyní, někdy o dva opilé mladíky. I v těchto případech jezdci ohrožují sebe i okolí a je skutečně běžné, že taková dvojice vjede do silného provozu nebo dokonce na magistrálu.
Nejen v takovém případě může nehoda skončit vážným zraněním nebo smrtí. V roce 2023 byly u nás elektrické koloběžky účastníky 343 nehod, při kterých došlo ke třem úmrtím. Při 38 % nehod hrál roli alkohol.
Sdílení? Spíše půjčovna
Provozovateli systému koloběžek se podařil husarský kousek, když Pražany přesvědčil, že jde o vozítka sdílená. Ve skutečnosti ale o žádné sdílení nejde. Koloběžku si můžete od provozovatele půjčit a za to zaplatíte. Když budeme tomuhle říkat sdílení, tak se můžeme rovnou vrátit do doby, kdy jsme o hracích automatech hovořili jako o výherních. Oboje je hloupý zavádějící eufemismus.
Údajný systém sdílených koloběžek je ve skutečnosti půjčovnou koloběžek, která místo v provozovně půjčuje koloběžky kdekoliv na ulici. Městské části dávají půjčovně právo používat vyhrazená prostranství pro její podnikání.
Pokud by koloběžky zlepšovaly dopravní infrastrukturu města, bylo by to opodstatněné. Statistiku neznám, ale na základě pozorování se to tak nejeví. Na koloběžkách určitě někdo jezdí do zaměstnání nebo na schůzku, oproti rekreačnímu využití je to však zřetelně velmi malá část uživatelů.
Anketa
Ekologie?
Na první pohled by se zdálo, že jízda na elektrické koloběžce bude ekologická. Při bližším zkoumání to už tak jasné není. Nejprve je tu otázka, kde se vlastně elektřina v koloběžkách bere.
Pouliční půjčovna ve své aplikaci nabízí odměnu za nabití koloběžek. Zájemce o přivýdělek vidí, které koloběžky potřebují dobít. Někdo je dobíjí doma, na dobíjení se však také specializují firmy. V každém případě je primárním způsobem dopravy k nabití auto.
Dalším aspektem je pak otázka, jaký dopravní prostředek by jezdec zvolil, kdyby neměl koloběžku k dispozici. U nás jsem žádné informace o průzkumu nenalezl, ze zahraničního průzkumu ale vyplývá, že většina lidí by volila nějaký prostředek městské hromadné dopravy a pouze minimum auto nebo taxi. Pokud koloběžka nenahrazuje auto, ubírá cestující městské hromadné dopravě a tím ekologickou zátěž zvyšuje. To platí i o rekreačních jezdcích, kteří by ve většině případů ke koloběžce alternativu nehledali.
Neznámou je také životnost a způsob likvidace koloběžek.
Nelze tedy s jistotou říci, zda půjčované elektrokoloběžky snižují ekologickou zátěž. Je to možné, ale nelze zcela vyloučit ani opak.
Příklad vozítek Segway
Pokud se v Praze pohybujete, nejspíš si vzpomenete na vozítka segway. Jde o plošiny s řidítky a dvěma koly po stranách. Připomínají trochu rudl, kdyby ho vyrobila NASA.
Segwaye byly v Praze populární asi před deseti lety, ale obtěžovaly Pražany, a tak je Praha prostřednictvím značek a regulací vytlačila.
Přitom měly oproti půjčovaným elektrickým koloběžkám výhody, především bezpečnostní. Nejezdili na nich opilci, většina jezdců měla především zájem si prohlédnout Prahu. Navíc půjčovna k Segwayím poskytovala i helmy.
V podstatě si myslím, že kvůli ochraně obyvatel byl faktický zákaz Segwayí na místě. Nechápu ale, proč úřady zaujaly jiný přístup k elektrickým koloběžkám. Ty jsou mnohem častější, než kdy byly Segwaye. Po chodníku jezdí také, ale větší rychlostí. A často je používají opilci.
Nechápu ale, čím si elektrické koloběžky vysloužily jiný přístup. Jde o ten eufemismus „sdílené?“
Zákaz v Paříži i Melbourne
Zastupitelstvo dalo Pařížanům na jaře 2023 vybrat, zda má e-koloběžky zakázat. Důvodem byla tři úmrtí spojená s jízdou. 90 % občanů se vyslovilo pro zákaz a ten ve městě platí už rok.
Před několika dny starosta zakázal elektrické koloběžky v Melbourne, poté, co zákaz odhlasovalo zastupitelstvo. Provozovatelům běží třicetidenní lhůta na odstranění koloběžek z ulic. Důvodem je bezpečnost, situace v Melbourne totiž byla podobná jako v Praze. Jedna z melbournských nemocnic uvedla, že za rok 2022 ošetřila 250 jezdců. Příčinou zranění byly nejčastěji intoxikace, nepřiměřená rychlost a absence helmy.
Je to příležitost obnovit bezpečí na pěších trasách po městě.
Problémy zastupitelstvo považovalo za tak vážné, že k zákazu přistoupilo přesto, že podle průzkumu e-koloběžky snížily městské emise CO2 o 400 tun.
Zakažme je i v Praze
Po několika letech provozu půjčovny elektrických koloběžek v Praze se přes úsilí úřadů i provozovatele bezpečí obyvatel dosáhnout nepodařilo. Koloběžky využívají především rekreační jezdci, což v přelidněném centru Prahy není vůbec vhodné.
Je možné, že v jiných městech ČR koloběžky plní dopravní funkci a jezdci komunitu tolik neohrožují. V Praze je však situace jasná. Elektrické koloběžky, alespoň ty půjčované, tam nepatří.
Magistrát by je měl co nejdřív zakázat.