Hlavní obsah
Názory a úvahy

Za podvodné reklamy s falešným Prachařem mají nést odpovědnost i šiřitelé

Foto: Popelavý, Midjourney AI

„My to kontrolujeme!“ Šiřitelé jako Google a Facebook tvrdí, že podvodná reklama neporušuje jejich podmínky. Stopa zadavatele podvodné reklamy se ztrácí v zahraničí. Policie radí dávat si pozor. Opravdu nikdo nenese odpovědnost? Žijeme v Kocourkově?

Klamavé a podvodné reklamy se velmi rozmohly. Za nabídkou všemocných léků a zázračných investic stojí často nevystopovatelné zahraniční mafie. Šiřitelé reklamy tvrdí, že reklama neporušuje podmínky.

Článek

Poskytovatelé reklamního prostoru jako Google, Facebook a Microsoft tvrdí, že proti podvodným a klamavým reklamám bojují. Google uvádí, že v roce 2023 zablokoval 5,5 miliardy reklam a pozastavil 12,7 milionů účtů zadavatelů reklamy. Ta čísla znějí skvěle, ale jako uživatel musím říct, že to zjevně nestačí. Denně vidím další podvodné bannery.

Pokud dojde k zablokování reklam nebo konkrétních domén, podvody ihned vyskočí na nových stránkách a zdánlivě nový zadavatel si u zprostředkovatelů reklam objedná novou zakázku. Tu údajně zprostředkovatelé (třeba právě zmíněný Google) kontrolují, další kontroly údajně probíhají na vyžádání uživatelů, kterým reklamu zobrazí.

Realita je jiná. Stále dokola se nám zobrazují stejné podvodné reklamy na zázračné léky, a ještě zázračnější investiční platformy. Často zneužívají jména známých osobností. Může jít o prezidenta Pavla, zesnulého miliardáře Kellnera, Andreje Babiše, Petra Fialu, doktora Pirka a mnohé další. Už rok ale mezi nimi vede Jakub Prachař.

Cesta podvedeného začíná kliknutím na banner se skandálním sdělením, že Prachař prokecl způsob, jak vydělávat, že musel uprchnout ze země, nebo že ho ČNB zakopala 12 metrů pod zem, aby mu alespoň na chvíli zabránila šířit tipy, jak se snadno a rychle stát multimiliardářem.

Foto: Popelavý, Midjourney AI

Za podvody nestojí ani Jakub Prachař, ani Jan Kraus, ani Andrej Babiš, ani jiná celebrita z reklamy. Mají je většinou na svědomí zahraniční podvodníci. Na telefonu jsou často lidé s cizím přízvukem. To ale bývají pouzí pěšáci. Někteří z nich pracují v mafiánských callcentrech.

Odkaz vede na stránku se stále stejným smyšleným rozhovorem Jakuba Prachaře s Janem Krausem. Ten je protkán odkazy na falešnou investiční platformu, na kterou vedou i další četné odkazy na stránce.

Pokud se na platformě registrujete, dostanete se do kolotoče telefonátů, návrhů investic a zdánlivého zhodnocování peněz. Ti vám za ně zobrazí úžasné grafy a čísla, ale žádná investice se nekoná. Veškeré peníze, které pošlete, končí v kapsách zločinců a vy je už nikdy neuvidíte.

Podvod skončí, až se pokusíte o výběr (i když může pokračovat žádostí o poplatek za výběr nebo kontaktem od dalších podvodníků, falešných vyšetřovatelů).

Nevím, kolik z vás někdy zkusilo otevřít reklamu s údajným investičním tipem od Jakuba Prachaře. Já to pro pobavení udělal mnohokrát.

Bannery se trochu mění, ale všechno za nimi, rozhovor, recenze platformy, další texty na stránce, samotná „platforma,“ to všechno je už rok stejné. Pokud by při zadání reklamy a při požadavku uživatele skutečně proběhla nějaká kontrola, musela by podvodný charakter reklamy odhalit. Zvlášť pokud by kontrolu prováděla umělá inteligence, která by si prostě musela všimnout, že cílová stránka je stejná jako u již odhaleného podvodu.

Jenže pokud reklamu nahlásíte jako podvodnou, odporující podmínkám a podobně, obvykle dostanete odpověď, že na ní kontrola neshledala nic v rozporu s podmínkami. Taková je moje opakovaná zkušenost a totéž uvádí i mnozí další lidé.

Foto: Fénix Popelavý, diskuze pod články o podvodné reklamě

Reklamy nahlašuje tolik lidí, že kdyby je šiřitelé opravdu chtěli řešit, rychle by stáhli všechny a rychle by vychytávali i ty nové. Ale reklamy přes opakované nahlášení zůstávají a čekají na naivní oběti.

Nezdá se tedy, že by nějaká účinná kontrola skutečně probíhala. Přinejmenším rok se opakující podvody by musela odhalit.

V praxi je tak pravděpodobně možné, aby třeba i několik uživatelů nahlásilo jednu stejnou podvodnou reklamu, a šiřitel ji přesto nestáhl. A aby pak tato stejná reklama nalákala někoho, z koho následně podvodníci vytáhnou miliony.

Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu, podle názoru Veřejného ochránce práv a také podle zdravého rozumu jsou za reklamy spoluzodpovědní i jejich šiřitelé. Všichni vidíme, že velkošiřitelé reklamy jako Facebook a Google přijímají objednávky na nepředstavitelné počty kampaní a jejich kontrola musí být náročná. To však nemůže být důvodem jim odpustit jejich povinnosti.

Jen důsledný dohled a vymáhání odpovědného přístupu šiřitelů reklamy mohou vést ke skutečné ochraně spotřebitele.
Veřejný ochránce práv

Mohou tak, jak to dělají rozumní čestní lidé a rozumné čestné firmy, snížit objem svého obchodu na míru, kterou zvládnou. A pokud to neučiní, musí nést odpovědnost. Reklamy s Prachařem, které by při skutečné kontrole snadno odhalili, jsou jen špička ledovce. Český internet je zaplevelený podvodnými reklamami, ten světový ještě více.

Nestačí, aby nás policie pouze varovala před podvody a spolu s šiřiteli reklamy se tvářila, že s tím nejde nic dělat.

Gigantické globální korporace vydělávají na tom, že nám ony podvody zobrazují. Je třeba je hnát k zodpovědnosti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz