Hlavní obsah
Finance

Záludné bankomaty se zůstatkem nadále zneužívají naší nepozornosti

Foto: Fénix Popelavý

Když si nedáte pozor, na konci měsíce vám za každý výběr zbytečně zmizí desítky korun.

Některé bankomaty záludně matou a tahají z nás více peněz. U bankomatů Euronet k tomu může dojít při každém výběru: dotazem na zůstatek. Janek Rubeš na to upozornil už v lednu, ale děje se to dál.

Článek

Hotovost a zůstatek

Chci vybrat hotovost z bankomatu v centru Prahy. Na úvodní obrazovce dostávám na vybranou z tlačítek „HOTOVOST&ZŮSTATEK“ a „JINÉ.“ Intuitivně se dotknu prvního z nich. Teprve o vteřinu později si vzpomenu, že to je past.

Za zobrazení zůstatku mi totiž majitel bankomatu zaúčtuje poplatek několik desítek korun. Kdybych chtěl pouze vybrat peníze (což chce v podstatě každý) a neplatit za zobrazení zůstatku, musel bych použít tlačítko „JINÉ“ a pak „VÝBĚR HOTOVOSTI.“ Poplatku už nemohu zabránit ani přerušením operace, se stiskem záludného tlačítka totiž bankomat zaslal dotaz mojí bance a o poplatku je rozhodnuto.

Foto: Popelavý

Tlačítka bankomatů Euronet matou. Horní tlačítko vám zaúčtuje poplatek za zobrazení zůstatku a dotáže se na výši výběru. Spodní otevře nabídku, kde jsou stejné služby rozděleny do dvou tlačítek.

Jakmile vám bankomat položí otázku, kolik chcete vybrat, už není cesty zpět. Mě to stálo 30 korun. U jiné banky to ale může být třeba i 70 korun. To je docela dost za službu, která ani není potřeba.

Podle Euronetu za to mohou banky

Provozovatel bankomatů se obhajuje tím, že chce pouze zvyšovat komfort uživatelů. Prý nemůže za to, že si banky účtují poplatky. A na výši poplatku nemá vliv. Je fakt, že kdyby banky neúčtovaly poplatek za takovou banalitu, nemuseli bychom to řešit. Ale Euronet se rozhodl takto zvýšit komfort uživatelů, ačkoliv o poplatcích věděl.

Nevím jak vy, ale já se při použití bankomatů Euronet rozhodně komfortně necítím.

Matení působí jako úmyslné

Vraťme se ale k obrazovce s volbou služby. Zatímco tlačítko „JINÉ“ otevírá další výběr možností a z jeho názvu je to zjevné, tlačítko „HOTOVOST&ZŮSTATEK“ funguje jako žádost o službu. Přitom by také mohlo představovat celou kategorii možností. A uživatel, tedy alespoň já určitě, jej intuitivně zmáčkne, protože přece chce řešit hotovost a ne něco jiného.

Foto: Fénix Popelavý

Tyto volby se skrývají pod tlačítkem „JINÉ,“ ale klidně by klidně mohly být na úvodní obrazovce. Kolik lidí by pak asi mělo zájem o „komfortní“ zobrazení zůstatku?

Reklamace

I pro toho, kdo se u bankomatu napálí, existuje cesta, jak poplatek získat zpět. Banky totiž upozornily, že nemají možnost zkontrolovat, zda bankomat skutečně zůstatek zobrazil. A že služba není popsána jednoznačně. Proto nabízejí možnost ji reklamovat. Většina jejich klientů si ale poplatku nejspíš ani nevšimne - banka jej totiž účtuje až na konci měsíce.

Je i jiné řešení

Před čtvrt rokem Euronet několika médiím slíbil snahu o nápravu. Jenže kdyby skutečně chtěl situaci napravit, dávno může mít každý bankomat na úvodní obrazovce tlačítko „VÝBĚR.“ To tam ale zatím není. A tipuju, že ani jen tak nebude.

Po dnešní zkušenosti se proto budu chovat podle doporučení, které už vydaly některé banky: bankomatům Euronet se raději vyhnu. U ostatních bankomatů totiž nic takového řešit nemusím.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz