Článek
Hotovost a zůstatek
Chci vybrat hotovost z bankomatu v centru Prahy. Na úvodní obrazovce dostávám na vybranou z tlačítek „HOTOVOST&ZŮSTATEK“ a „JINÉ.“ Intuitivně se dotknu prvního z nich. Teprve o vteřinu později si vzpomenu, že to je past.
Za zobrazení zůstatku mi totiž majitel bankomatu zaúčtuje poplatek několik desítek korun. Kdybych chtěl pouze vybrat peníze (což chce v podstatě každý) a neplatit za zobrazení zůstatku, musel bych použít tlačítko „JINÉ“ a pak „VÝBĚR HOTOVOSTI.“ Poplatku už nemohu zabránit ani přerušením operace, se stiskem záludného tlačítka totiž bankomat zaslal dotaz mojí bance a o poplatku je rozhodnuto.
Jakmile vám bankomat položí otázku, kolik chcete vybrat, už není cesty zpět. Mě to stálo 30 korun. U jiné banky to ale může být třeba i 70 korun. To je docela dost za službu, která ani není potřeba.
Podle Euronetu za to mohou banky
Provozovatel bankomatů se obhajuje tím, že chce pouze zvyšovat komfort uživatelů. Prý nemůže za to, že si banky účtují poplatky. A na výši poplatku nemá vliv. Je fakt, že kdyby banky neúčtovaly poplatek za takovou banalitu, nemuseli bychom to řešit. Ale Euronet se rozhodl takto zvýšit komfort uživatelů, ačkoliv o poplatcích věděl.
Nevím jak vy, ale já se při použití bankomatů Euronet rozhodně komfortně necítím.
Matení působí jako úmyslné
Vraťme se ale k obrazovce s volbou služby. Zatímco tlačítko „JINÉ“ otevírá další výběr možností a z jeho názvu je to zjevné, tlačítko „HOTOVOST&ZŮSTATEK“ funguje jako žádost o službu. Přitom by také mohlo představovat celou kategorii možností. A uživatel, tedy alespoň já určitě, jej intuitivně zmáčkne, protože přece chce řešit hotovost a ne něco jiného.
Reklamace
I pro toho, kdo se u bankomatu napálí, existuje cesta, jak poplatek získat zpět. Banky totiž upozornily, že nemají možnost zkontrolovat, zda bankomat skutečně zůstatek zobrazil. A že služba není popsána jednoznačně. Proto nabízejí možnost ji reklamovat. Většina jejich klientů si ale poplatku nejspíš ani nevšimne - banka jej totiž účtuje až na konci měsíce.
Je i jiné řešení
Před čtvrt rokem Euronet několika médiím slíbil snahu o nápravu. Jenže kdyby skutečně chtěl situaci napravit, dávno může mít každý bankomat na úvodní obrazovce tlačítko „VÝBĚR.“ To tam ale zatím není. A tipuju, že ani jen tak nebude.
Po dnešní zkušenosti se proto budu chovat podle doporučení, které už vydaly některé banky: bankomatům Euronet se raději vyhnu. U ostatních bankomatů totiž nic takového řešit nemusím.
Zdroje: Kluci z Prahy. E15.