Lidé a společnost

Tudy ujížděl atentátník Kubiš, tudy šla Jindřiška Nováková

Foto: Fénix Popelavý

Jeden z obrazů komiksového příběhu atentátu od Jakuba Marka u zastávky Vychovatelna.

Jan Kubiš po atentátu sjel na kole do Dolní Libně. Tam kolo opřel, později pro něj přišla Jindřiška Nováková. Pojďte na procházku trasou Kubišova kola. Má necelé 3 kilometry, zabere 40 minut.

Je 27. května 1942, 10:36. Po výbuchu bomby v kobyliské zatáčce zraněný hrdina Jan Kubiš sedá na kolo a ujíždí z kopce tehdejší Kirchmayerovou třídou směrem do Libně. Nikdo jej nepronásleduje. Heydrichův řidič Klein běží za Gabčíkem.

Krvácející Kubiš míjí Bulovku, kam za chvíli potom převezou Heydricha, a odbočuje do Primátorské ulice. Zde srazí chodkyni a z kola spadne. Krvácí teď ještě víc, ale znovu nasedne a pokračuje prudce se svažující Primátorskou ulicí do Dolní Libně. Přes krev špatně vidí na cestu.

Foto: Fénix Popelavý, mapy.cz

Trasu, po které prchal Kubiš, si můžete projít i o 80 let později. Pouze začátek a konec trasy z místa se liší. Hvězdičky označují školu, bydliště Novákových a roh, kde Kubiš nechal kolo.

Míjí Libeňský zámek a základní školu. Zastavuje na rohu Primátorské a Slavatovy ulice, dnes Zenklovy a U Synagogy. Zakrvácené kolo opírá u prodejny obuvi. Dál pokračuje pěšky.

Přechází ulici Na Žertvách a zahýbá vlevo do ulice Pavla Stránského. Ta se bude jednou jmenovat podle odbojářů, ke kterým spěchá: Novákových. Žijí v domě číslo 3.

Paní Marie Nováková Kubiše ošetřuje, pálí jeho krvavou košili a dceru Jindřišku posílá pro jeho kolo.

Foto: neznámý, volné dílo

Rodina Novákových. Zleva: Anna, Václav, Miroslava, matka Marie, nejmladší Jindřiška, otec Václav, náčelník sokolské župy. Úplně vpravo nejstarší Marie, později provdaná Voglová, která zůstala v Sudetech a jako jediná z rodiny přežila represe.

Jindřiška se vydává zpátky stejnou cestou.

Kolo stojí tam, kde ho Kubiš zanechal. Dvě ženy se jí ptají, jakým právem ho bere. Jindřiška podle plánu odpovídá, že z něj spadl její tatínek a děkuje jim, že ho pohlídaly. Spěchá s kolem domů.

Pěšky nebo na kole trasou Jana Kubiše

Pokud na místo atentátu pojedete tramvají, vystupte na zastávce Vychovatelna. Je u ní murál, který znázorňuje příběh atentátu od seskoku až po následné represe.

Foto: cs:ŠJů, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Památník operace Anthropoid, ulice V Holešovičkách.

Ze zastávky přejděte podchodem do parčíku a sejděte k památníku operace Anthropoid - v místě, kde českoslovenští výsadkáři provedli atentát na Heydricha. Zatáčka, kde se vše stalo, už neexistuje. Nahradily ji nájezdy a sjezdy na estakádu, po které nyní ulice v Holešovičkách vede.

Podchodem projděte pod ulicí V Holešovičkách, jděte doleva a vzápětí po sjezdu vpravo. Sejdete na velkou křižovatku u zastávky Bulovka.

Foto: Fénix Popelavý

Křižovatka u Bulovky. Pokračujte rovně Zenklovou (za války Kirchmayerovou).

Nemocnice je asi 100 m vpravo, vy však pokračujte rovně Zenklovou ulicí z kopce. Odsud už budete pokračovat úplně stejnou trasou, kudy jel Jan Kubiš.

Doleva vede Zenklova, vidět je na ní zastávka Vosmíkových. Kubiš jel doprava ulicí Primátorská. V těchto místech srazil chodkyni a sám spadl. Pak pokračoval Primátorskou, která se na konci fotky stáčí doprava a strmě dolů.

Jděte po pravé straně asi 200 m. Na rozdvojení se dejte doprava Primátorskou ulicí.

Pod hostincem U Jarolímků, který zde stál už tehdy, se Primátorská stáčí ostře doprava z prudkého kopce. Vede kolem parku a pod estakádou ulice Povltavská až na rušnou křižovatku se Zenklovou.

Foto: Fénix Popelavý, Creative Commons 4.0

Pohled Zenklovou ulicí ke křižovatce s Primátorskou. Všimněte si, že z Primátorské by se sem jelo rovně. V roce 1942 bychom stáli na Primátorské. Moderní budova nalevo je Obvodní úřad Prahy 8. Za ním na křižovatce donedávna stál „pomník“ méně slavné části naší historie: Discoland Sylvie.

Pokračujte rovně Zenklovou okolo budovy Obvodního úřadu Prahy 8. Na křižovatce za ním u zastávky Libeňský zámek ulici přejděte a jděte po levé straně. Dojdete na nejzajímavější místo procházky: k základní škole, kam chodila Jindřiška Nováková.

Na zdi má pamětní desku s podobiznou. Prostranství před školou je pak věnováno jejímu památníku Dívka s kolem. Skládá se ze složených kol, herních prvků a nápisu s popisem Jindřiščina příběhu.

Foto: Fénix Popelavý, Creative Commons 4.0

Památník Dívka s kolem u školy Jindřišky Novákové. Za světla je dívka nenápadná, v noci se stává nejvýraznějším prvkem instalace.

Přejdete první betonový most v Čechách a pokračujte v cestě Zenklovou. Třetí boční ulice doleva, těsně před Palmovkou, se jmenuje U Synagogy. Na jejím rohu nechal Kubiš stát kolo a pokračoval pěšky.

Foto: Popelavý, Creative Commons 4.0

Na rohu vlevo Kubiš opřel kolo. Ulice tehdy nesla jméno Slavatova, před válkou Žižkova, dnes U Synagogy. Nacisté zřejmě chtěli propagandisticky využít defenestrovaného místodržícího Slavatu. Slavata byl přitom odpůrcem poněmčování českých zemí.

K bydlišti Novákových jsou to odtud asi 2-3 minuty pěšky. (Vyšetřovatelé gestapa podle výpovědí svědkyň, které viděly Kubiše i mladou Jindřišku, odhadovali, že byt musí být v okruhu 6-8 minut chůze.)

Projdete zastávkou Palmovka, okolo synagogy, přejdete ulici Na Žertvách a dojdete na prostranství za stanicí metra. Na něm stával v ulici Pavla Stránského dům číslo 3, kde Novákovi bydleli. Od roku 1987 už tu není, překážel stavbě metra.

Původní pamětní deska rodině Novákových proto dnes visí na domě číslo 5. Ulice nese jejich jméno.

Foto: Fénix Popelavý, Creative Commons 4.0

Deska na připomínku Jindřiščiny rodiny původně visela na domě č. 3, který byl zbourán v roce 1987. Novákových 5, Praha 8.

Tragický konec

Jan Kubiš zahynul 18. 6. 1942 při marném boji s přesilou nacistů. Rodina Novákových byla 9. 7. 1942 zatčena gestapem a převezena nejprve do Terezína a pak do Mauthausenu. Tam Jindřišku nacisté 24. 10. 1942 zavraždili.

Její dojemný příběh vypráví podrobně dokument Panenka proti Heydrichovi.

Zdroje: Panenka proti Heydrichovi, Pannwitzova zpráva o atentátu na Heydricha (Heinz Pannwitz, překlad Stanislav Breton, BVD, 2011), Atentát na Reinharda Heydricha (Miroslav Ivanov, Panorama, 1979), Vilém Slavata z Chlumu a Košumberka, mapy.cz, Creative Commons 3.0