Hlavní obsah
Lidé a společnost

Vekslák vypravuje, jak fungoval kšeft s valutami a bony

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Popelavý, AI Midjourney

Je to solidní inteligentní pán, kterého občas potkám. Jednou jsme si u kafe začali povídat o životě. Prozradil jsem mu, že píšu. A on mně, že býval vekslák. Pak vyprávěl, jak tenkrát „veksl“ fungoval.

Článek

Stával jsem ve Vodičkově, kousek od pasáže Světozor. Byla tam čínská restaurace, pinglové v ní byli mí kamarádi. Schovával jsem si u nich peníze, abych neměl všechno u sebe, kdyby přišla šťára. Neměl jsem totiž echa jako starší kluci.

Obchodoval jsem s lidmi, co šli kolem. Vytipoval jsem si, koho oslovit. Nejlepší byli cizinci. Když přišli lidi za mnou, byl jsem opatrný.

Vydělával jsem třemi způsoby. Nakupoval jsem valuty1 za koruny, prodával jsem bony2 a prodával jsem oblečení ze západu. To jsme měli kousek dál v autě. Kufr byl plný džín, co u nás nebyly k dostání.

Systém

Když jsem nakoupil valuty, dal jsem je známému, aby je vyvezl ven. On mi je pak poslal zpátky do ČSSR jako šek. Ten jsem v Živnobance vyměnil za bony.

Část bonů jsem pak utratil v Tuzexu za zboží, které jsem používal nebo prodával. Třeba právě ty džíny. A část jsem prodal. Oficiální cena bonu byla 1 koruna, ale lidi se k nim nemohli dostat. My veksláci jsme je prodávali za 5 korun.

Foto: Lukáš Řezník, CC BY-SA 3.0, via WMC

Tento odběrní poukaz do Tuzexu za 5 korun by vekslák nabízel za 25 korun.

Bezpečnost

Starší kluci byli donašeči, aby se udrželi. SNB3 toho od nich hodně věděla. Na oplátku dostávali kluci echa, kdy přijde šťára. Někdo bezpečnost uplácel, ale to nešlo vždycky.

Koho esenbáci chytili, toho vzali na služebnu do Krakovské. Tam ho zavřeli na vachcimře, ve stísněném prostoru s jednou lampou. Zelené zdi byly špinavé od krve. Člověk tam byl sám tři hodiny, aby povolil.

Pak ho přišli vyslýchat. Vždycky byli dva, jeden vyhrožoval a zastrašoval, druhý uklidňoval a sliboval. Když ale člověk dokázal držet jazyk za zuby a nepřiznat se, nic nemohli. Bony totiž byly legální z Živnobanky. Hodili je po něm a řekli mu, ať vypadne.

Konec komunismu

V letech 1988 a 1989 už veksl tolik nenesl. Když to pak prasklo, přišli jsme o obrovské příjmy. Spousta těch kluků se s tím nedokázala vyrovnat, zkrachovala, zabila se, staly se z nich trosky. Ostatní našli cesty, jak si vydělat jinak. Nebo se začali živit poctivě. Ale veksláctví už si nesli jako cejch.

Pozn.: Bez významných jazykových úprav.

1) valuty - západní měna v hotovosti, 2) bony - poukázky do sítě prodejen Tuzex, jediný způsob, jak získat západní a luxusní zboží, 3) Sbor národní bezpečnosti - tehdejší policie. CC BY-SA 3.0

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz