Článek
Oni ví, že demokraticky by to nešlo, tak volí nátlakovou metodu, za tiché podpory magistrátu, zablokování hlavních dopravních tepen. Místo toho, abychom je, jako to udělali v Británii nebo Německu, zavřeli za obecné ohrožení, trpíme je.
Jejich argumentace k snížení rychlosti je navíc úplně mimo. Pojďme si jí projít. Tahle analýza bude plná nepřesností a zjednodušení, protože v plné komplexnosti to nejde moc dopočítat, a já doufám, že přesto bude víceméně odpovídat realitě.
30 ve městě
Argument 1 – Je to ekologičtější.
Odpověď 1 – Ehm, no, není.
Předpokládejme, že ve městě jezdí jen samé VW Golfy TSI 90kW. Zde je graf spotřeby auta v závislosti na rychlosti a zařazeném rychlostním stupni. Zajímavé, že? Spotřeba při 50km/h na 6. stupeň je nižší (3.5l/100km) než na 4. stupeň při 30km/h (3.95l/100km). A to si ještě musíme všimnout toho, že na 4. stupeň se dá jet od 28km/h, tj. má to mizernou rezervu při drobném přibrzdění – musím při 28km/h přeřadit na třetí stupeň. Tedy reálně bych měl kolem 30km/h spotřebu 4.5l/100km. Navíc na šestku mám možnost jet i 40km/h. Spotřeba tedy nebude v průměru o 1l/100km vyšší, to v žádném případě. Kvůli zácpám ve městě a častému používání stupňů před maximální rychlostí, ale rozhodně bude spotřeba vyšší. V nezacpaných městech tak o 2-3 decky na 100, v Praze a Brně tak o decku na 100km.
Myslíte, že si dali naši aktivisté práci s tím něco vyhledat nebo snad spočítat? Asi ne…
Argument 2 – Jezdit pomaleji je bezpečnější
Odpověď 2 – Asi ano, ale netvařme se, že jízda na současných rychlostních limitech je genocida.
Podívejme se na statistiky nehodovosti.
V Praze je od začátku roku 10 smrťáků. Příčiny nehod?
Č1) jízda v protisměru
Č2) špatné otáčení/couvání
Č3) nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (náledí, výtluky, bláto, mokrý povrch apod.) - to by mohla být rychlost.
Č4) samovolné rozjetí nezajištěného vozidla
Č5) srážka s tramvají, nedání přednosti
Č6) vstup chodce do vozovky na signál STŮJ – sice to nebyla chyba řidiče, ale možná by se tomu dalo zabránit nižší rychlostí
Č7) srážka s motorkářem – mohla by to ovlivnit nižší rychlost
Č8) cyklista narazil bez helmy do pevné překážky
Č9) zmatené, zbrklé , nerozhodné jednání chodce– sice to nebyla chyba řidiče, ale možná by se tomu dalo zabránit nižší rychlostí
Č10) srážka auta s jeřábem - to by mohlo být ovlivnitelné rychlostí.
Maximálně 5 z nich by jich mohla ovlivnit rychlost, spíš 3. Mimochodem na dálnicích zemřelo za tenhle rok 8 lidí, takže vysoká rychlost rozhodně neznamená velkou úmrtnost, na okreskách umřelo daleko víc lidí.
Argument 3 – město patří lidem, cyklistům a chodcům
Odpověď 3 – lidé se nepřesunují, protože je to baví, ale protože chtějí být jinde. Pojďme přemýšlet tedy o lidech.
Výpočet nepatří k iniciativě 30kmh, ale k celkovému snižování rychlosti.
Pokud se sníží zavedením 100 na dálnicích, 70 na okreskách, 30 ve městě průměrná rychlost o 20 procent (analýzu udělat neumím, nemám na to data, ale ze 130 na 100, z 90 na 70, z 50 na 30 je ta změna daleko víc než 20%, tak to snad dostatečně pokryje chvíle, kdy se nedá jet maximální rychlostí).
Ročně se v ČR spotřebuje 8.2 miliardy litrů pohonných hmot. Zdroj https://www.cappo.cz/aktuality-a-media/aktuality/vyvoj-spotreby-pohonnych-hmot-v-cr-za-rok-2022
Zase zcela bez podkladů budu uvažovat, že průměrná spotřeba všech aut řekněme 8.2l na 100km a v každém autě je jen jeden člověk (ať se mi to dobře počítá - osobní třeba i 4l na sto, náklaďáky třeba 30l na 100). Tj. ročně se v ČR najede 100 miliard kilometrů. Průměrnou rychlost bych odhadl na 70km/h, tj. strávíme v autě 1.5 miliardy hodin, tj. 62 milionů dnů, tj. 171 000 člověkoroků tj. 2140 člověčích životů za jeden rok. Při snížení rychlosti o 20 procent to bude 2548 člověčích životů za jeden rok. Tj. zbytečně budeme všichni navíc v dopravě 400 člověčích životů za rok, tj. je to jako by těch 400 lidských životů ročně zahodili. Uvažoval o tom někdy takto ze rychlostně snižovacích fanatiků?
Jenže ono je to ještě daleko horší. Člověk je 9 hodin v práci, 8 hodin spí, hodinu denně má na nějaké servisní věci, tj. zbývá 6 hodin denně, kvůli kterým tohle podstupujeme. Tedy ne 24 hodin denně ale 6 hodin denně. Tedy ne 400 lidských životů, ale 1600 lidských životů ročně. A to jsem nepočítal více spáleného benzínu a nafty ve městě a tím horší prostředí.
Když si tohle celé dám dohromady, tak mi z toho vychází, že aktivisté lobující za snížení rychlosti dopravy jsou jak svým blokováním dopravy, tak svými myšlenkami o pro ně optimálním stavu, zločinci. Vůbec se nedivím, že občas někomu ujedou nervy a podobné aktivisty profackuje. Je to nelegální – nevím, jaký je legální způsob, jak se jich zbavit – ale je to pochopitelné.