Hlavní obsah
Názory a úvahy

Witowská proměnila veřejnoprávní ČT v soukromou propagaci Mareše

Foto: Jindřich Nosek (NoJin), CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Světlana Witowská

Reklama zdarma pro Leoše Mareše. Za naše peníze a na České televizi. I to byl rozhovor mezi Witowskou a známým českým moderátorem. Prezentace vlastních komerčních služeb na obrazovku ČT ale nepatří.

Článek

Nedávný rozhovor moderátorky Světlany Witowské s Leošem Marešem v pořadu Interview ČT24 ve mně vyvolal řadu nepříjemných otázek ohledně poslání a etiky naší tuzemské veřejnoprávní televize. Řadu nepříjemných otázek proto, protož už při jejich položení se zdá být víc než jasné, že odpovědi na ně budou neuspokojivé, nebo možná až pobuřující.

Česká televize, která je financována z koncesionářských poplatků nás, daňových poplatníků, se totiž nezdráhala poskytnout prostor člověku, který velkou část rozhovoru využil k prezentaci svých komerčních aktivit. A místo stopky ze strany moderátorky jsme se naopak dočkali doplňujících otázek. Je tohle něco, co si od České televize přejeme? Má se na obrazovkách ČT objevovat sebeprezentující se materiál včetně ceníku?

Skrytá prezentace komerčních zájmů

Tento mnohými oblíbený pořad je už mezi námi od roku 2006. Za tu dobu jsme mohli být svědky téměř čtyřech tisíc rozhovorů. Od umělců přes sportovce až po vrcholné politiky. Rozhovory vesměs inspirativní, naučné, mnohdy s přidanou hodnotou. Všechny, tedy až na jeden, zároveň spojuje jedna zásada z etického kodexu. Ta je uvedena v článku 21 v bodě 21.7 a v zásadě mluví o komerčním zájmu některé ze stran:

„Česká televize se nebude vědomě podílet na skryté prezentaci komerčních zájmů prostřednictvím vysílaných pořadů; například nelze dopustit, aby aranžmá či průběh vystoupení účinkujících osob byly určovány jejich komerčním působením.“

Foto: David Sedlecký, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Leoš Mareš, populární český zpěvák a moderátor

Leoš Mareš a jeho placený balíček na Instagramu

Jenže v případě Leoše Mareše jako by si moderátorka Witowská a tým lidí kolem ní vůbec s kodexem nelámali hlavu, a už vůbec ne s tím, že si Mareš udělá zadarmo reklamu na obrazovkách České televize. „Kolik inkasujete za fotku nebo video na Instagramu?otevírá tohle téma Witowská (od 35. minuty). Následně jsme pak svědky několikaminutového dialogu, kdy Mareš popisuje, jaký balíček nabízí, z čeho se skládá, že nejde jen o fotky nebo videa, ale i o další služby. Otevřeně přiznává, že se snaží ten počet sledujících (k dnešnímu dni 1,2 milionu lidí, což je veřejně dostupná informace) zmonetizovat. A do toho se ptá Witowská znovu, kolik že se na tom tedy dá vydělat. Na svou otázku nakonec odpověď dostává. Stejně jako Mareš dostává prostor jít dál a podrobně popsat, co jeho služba obsahuje, jaké spolupráce na Instagramu přijímá, kdo ho oslovil v poslední době atp.

Česká televize není komerční televize

A tak bych rád připomněl jednu věc. Česká televize není komerční televize. Pokud by podobný rozhovor proběhl na komerční stanici, jako je například TV Nova, byl by to naprosto jiný příběh. Komerční televize z reklam žijí. Přestože i v nich má míra reklamy své meze. Nemusíme chodit daleko a stačí připomenout nedávný pořad Český slavík, který schytal také poměrně negativní kritiku právě směrem k přehnané osobní propagaci jednotlivých účinkujících. Stejná praxe v České televizi je ale nepřípustná, ať už se jedná o jakýkoliv formát.

A tak především v době, kdy se neustále řeší zvyšování koncesionářských poplatků, bychom se měli zabývat tím, jakou chceme Českou televizi vlastně mít. Zda sama dostává svému poslání a zda by neměla podobné nevhodné obsahy mnohem lépe filtrovat a být jakýmsi garantem nestrannosti, který se vždy řídí správně nastaveným etickým kodexem.

Zdroje: ceskatelevize.cz (Interview ČT24), ceskatelevize.cz (Kodex ČT), ceskatelevize.cz (Rozhovor), seznamzprávy.cz (1), seznamzprávy.cz (2)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz