Hlavní obsah
Lidé a společnost

Primitivní hudba Ztraceného zaujme jen nenáročné posluchače, kterým stačí málo

Foto: David Sedlecký / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons

Marek Ztracený, 2015

Popularita je jedna věc. Kvalita pak věc druhá. Marek Ztracený se snaží kloubit obě tyto věci dohromady. Patří mezi ty vůbec nejoblíbenější zpěváky. Jeho tvorba ale zároveň obsahuje primitivní prvky.

Článek

Marek Ztracený je podivuhodná osobnost české hudební scény. Po éře Karla Gotta si pomyslně převzal mužský hudební trůn a mezi lety 2021 a 2023 jasně dominoval v anketě Český slavík. Co ho dělá tak výjimečně úspěšným? A proč tedy jeho hudbu nazývám primitivní?

Normální kluk ze Šumavy

Příběh Marka je jako z pohádky. Jeho otec se přestěhoval ze Slovenska na Šumavu do Železné Rudy, kde se mu narodil právě syn Marek. Od malička měl rád hudbu. Věnoval se především hře na klavír i skládání písní. Nebylo tak velkým překvapením, že díky hudebnímu talentu skončil na konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. Do hlavního města se brzy přestěhoval a už v roce 2008 sklidil první úspěch, kdy se právě v anketě Český slavík stal objevem roku. A ani Marek Ztracený není mezi ostatními zpěváky výjimkou. Narodil se totiž s jiným jménem, než pod kterým ho dnes většina z nás zná. Brzy totiž začal tušit, že vlastní jméno Miroslav Slodičák mu v pěvecké kariéře bude spíše zátěží. A tak se jednoduše přejmenoval.

Pohledný sympaťák a skvělý marketér

Je toho bezesporu spoustu, co dělá Ztraceného v hudební branži výjimečným. Jeho písničky jsou chytlavé a jednoduché. Má specifickou nezaměnitelnou barvu hlasu, kterou se snaží v každé písničce prodat. Zároveň si umí i sednou za klavír, což mu dodává další plusové body. Pro spoustu žen je navíc i jakýmsi idolem krásy a ztělesněním dokonalého muže. To navíc podpořil i v O2 aréně, ve které požádal během koncertu svou partnerku o ruku a jeho fanynkám se jen podlamovala kolena. Se svými fanoušky to umí i na sociálních sítích, kde s nimi pravidelně komunikuje a často i veřejně sdílí úryvky z osobního života. A když se tohle vše dá dohromady – máme tady současnou jedničku tuzemské hudební scény.

Jak je to s tou primitivností a laciností

A tak se zdá možná až nelogické, proč jsem v nadpisu článku připnul k jeho tvorbě cedulku primitivnosti. Hned vysvětlím. Ve zkratce jde o hudbu, texty a originalitu.

  • Hudba Marka Ztraceného totiž primitivní je. A není to žádná urážka. Vydal se cestou mainstreamu, a to mají lidé rádi. Jde o jednoduché a přímočaré formy hudebního stylu. Důraz na rytmus. Velmi často dokola opakující se refrény. Mnohdy si vystačí s těmi úplně nejjednoduššími akordy. Nic složitého. Typickým příkladem může být písnička Tak se nezlob, která je postavena na základní čtveřicí akordů (C, G, F dur a A moll).
  • I texty volí Ztracený velmi nenáročné, jak uvedl mimo jiné před lety ve své recenzi Jaroslav Špulák. Ve srovnání třeba s Richardem Krajčem, kde je k porozumění textu téměř nutností nad každou větou chvíli popřemýšlet. A zdá se, že si Marek Ztracený moc neláme hlavu ani s rýmy. Tady zmíním například píseň Ta bílá ti sluší, ve které mají být těmi rýmujícími se páry například slova zlém – prsten, nebo třeba vystát – zůstat. Dohromady to ale vlastně vůbec neladí.
  • Podobnost v každé písni. I to je nejen z mého pohledu další znak jakési „primitivnosti“ v hudbě. Byť je samozřejmě běžné, že otisk autora bude znát v každém jeho výtvoru. Písně Marka Ztraceného ale často působí jako přes kopírák. Jak hudbou, tak formou textu. Jarda Konáš to trefně shrnul ve své recenzi slovy: „Všechno zní stejně… Ztracený našel recept, který jeho posluchače baví, a servíruje jim to pořád dokola.“
Foto: David Sedlecký / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons

Marek Ztracený tak, jak ho známe nejčastěji. S hudebním nástrojem a mikrofonem.

U zpěváků a hudebníků ale nejsou jasně daná kritéria jako třeba ve sportu, která určují pořadí těch nejlepších. A to je vlastně dobře. Ve finále jde totiž výhradně jen o hudební vkus každého z nás. A dle sympatií a popularity Marka Ztraceného je více než zřejmé, že se zkrátka trefuje do vkusu velké části populace, které primitivní hudba nevadí. Naopak. Stačí jim čtyři akordy, rytmický refrén a jsou spokojeni. Pokud bychom se ale zaměřili na alespoň částečně objektivně měřitelná kritéria, jako je originalita, kvalita textu a pestrost hudby, tak úspěšný už by Marek Ztracený jistě nebyl.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz