Článek
Nemocnice Kyjov vytáhla v těchto dnech opravdu nečekaný kalibr. To se nedá jinak popsat. Nejdříve jsem si myslel, že jde o nějaký vtip. Ale nejde. V závěrečné anketě se velmi rád zeptám i na váš názor. Dříve, než si ale nějaký vytvoříte, se pojďme na celý příběh podívat.
Začít bychom měli kontextem. V Česku chybí dárci krve. Neoddiskutovatelný fakt. A to hned několik desítek tisíc. Není proto vůbec překvapením, že se nemocnice snaží dělat všechno pro to, aby stávající i nové dárce různými způsoby motivovaly. Někdy je to drobnou svačinou, stravenkou. V lepších případech poukázkou do ZOO nebo třeba slevou na MHD. Třeba pojišťovna VZP zase motivuje lidi k dárcovství příspěvkem ve výši 3 000 Kč.
Nemocnice Kyjov ale v polovině dubna přišla s něčím opravdu unikátním. Připravila akci Pivo za krev. Na svých stránkách uvádí, že daná akce má za cíl „zvýšit povědomí o důležitosti darování krve a přitáhnout co nejvíce dárců, ať už pravidelných, či těch, kteří se rozhodli darovat krev poprvé.“ Láká zároveň i na další neocenitelnou výhodu, a to je prověření krve dárců na nejrůznější nemoci.
První dva dny této akce využilo na 70 dárců. Domů si mohli odnést lahve piva z několika místních pivovarů. Otázka, která se ale nabízí, je jednoduše vhodnost spojení dárcovství krve a alkoholu. Dobrovolně se přiznám, že se ještě stále nemůžu rozhodnout, jestli kyjovské nemocnici více tleskám za originalitu, nebo ji naopak lehce odsuzuji za řekněme nepromyšlenou marketingovou akci.
Každoročně se totiž jako země umísťujeme na nejvyšších příčkách v počtu vypitého piva na člověka. Přezdívka národ pivařů je tedy určitě namístě. S alkoholem tak nějak ale pořád bojujeme. Ač vědecká zjištění často podporují oba pohledy, neoddiskutovatelným faktem je, že alkohol má často na svědomí zbytečná úmrtí. Hlavně tedy na silnicích. Pak se mi tedy zdá jako opravdu hloupý vtip někoho odměňovat pivem. Jenže stejně bychom mohli argumentovat i opačně – krev je potřeba a dárců moc není. Pak je tedy omluvitelné a pochopitelné, že nabídneme skoro cokoliv za to, aby byl někdo krev ochotný darovat.
Nakonec ale možná ani tak nejde o to pivo samotné, ale opravdu o marketing a otevření debaty nad dárcovstvím krve. Vlastně mě samotného jakožto nepivaře tato akce zaujala. Vás patrně také, pokud čtete tento článek. A o to koneckonců jde. Stejně tak možná budou reagovat lidé z okolí Kyjova, na které je tato „kampaň“ patrně nejvíce zaměřena. Jestli už tedy nefungují stravenky, sleva na MHD nebo rohlík se šunkou, proč nezkusit něco jiného?