Hlavní obsah
Finance

Poradím, jak zjistit v pracovním inzerátu maximální mzdu, co firma nabízí

Foto: Shutterstock / Jiri Hera / ID638133787 / zaplacená licence

Obrázek je ilustrační.

O kolik peněz si říct na pohovoru? Co když si řeknu méně, než je firma ochotná dát, a to méně pak opravdu dostanu? Přitom není tak složité zjistit rozpětí mzdy, i když není firmou zveřejněné.

Článek

Nejpalčivější otázka, která připomíná souboj kdo s koho. Tak často vypadá u pohovoru diskuze nad výší mzdy. Firma chce co nejvíce ušetřit, uchazeč chce zase dostat mzdu co nejvyšší. Zásadní jsou představy obou stran. A většinou je ve výhodě ten, který svou představu neřekne jako první – může totiž vycházet z informací prozrazených tím druhým.

Rozhovor pak často připomíná přehazování si horkého bramboru, kdy se nejdříve personalista ptá uchazeče, jakou má představu o výši mzdy. Ten zase přehazuje bramboru zpátky s odpovědí, ať personalista sám řekne, kolik jsou ochotní jako firma dát nebo jakou částku mají na tuto pozici vyhrazenou. Určitě je tedy pro kohokoliv z nás výhodou k pohovoru jít už s představou, jak je daná pozice ohodnocená.

Jak je to dnes

Samozřejmě nejjednodušší pro uchazeče je, pokud firma sama mzdu v inzerátu uvádí. Na rozdíl od sousedů z východu to u nás ale zatím není povinné, byť se o tom již diskutuje. Různé firmy zaujímají různé postoje, takže se již dnes setkáváme s oběma variantami. U některých nabídek zveřejněnou mzdu vidíme, jinde ne. Na druhou stranu, pokud by se uzákonilo, že každý zaměstnavatel musí u inzerátu zveřejnit minimální mzdu povinně, pořád by nám to moc neřeklo při absenci odměn, bonusů atp. Znát minimální mzdu je pořád jen drobná informace k poskládání si komplexního obrazu.

Jak tedy zjistit nabízenou mzdu z inzerátu

Odpověď je jednoduchá – filtr. Správným použitím filtru zjistíte přesné rozpětí mzdy, které je relevantní k dané pracovní pozici, která vás zajímá, a tím pádem i maximální mzdu, kterou je firma ochotna zaplatit. Samozřejmě v případě, že v inzerátu nelže. Vyzkoušel jsem to u známějších inzertních portálů, jako jsou jobs.cz, prace.cz nebo třeba profesia.cz. Pravděpodobně to bude fungovat ale i u všech ostatních.

Vzorový příklad

Pokud vás tedy zaujme například inzerát pozice účetní v nějaké konkrétní firmě a zajímá vás mzda, zkuste si v rozšířeném vyhledávání zadat minimální mzdu např. 35 000 Kč. Pokud se poté bude zmíněný inzerát zobrazovat v nabídce, víte, že říct si o 35 000 Kč je v normě. A takhle můžete pokračovat dál, respektive výš. Při zadání částky 45 000 Kč se inzerát stále v nabídce objevuje? Pak si buďte jisti, že jste pořád v normě. Při zadání částky 46 000 Kč již ale v nabídce není. Pak tedy víte, že maximální částka, kterou je firma ochotna dát, je pravděpodobně na hranici 45 000 Kč.

Stejně tak se můžete dozvědět i o minimální částce, kterou firma plánuje nově přijaté účetní zaplatit. V tomto případě je užití filtru v zásadě stejné, jen použité opačně. Tedy pokud si zadáte maximální částku u inzerátu na 24 000 Kč a inzerát se v nabídce nezobrazí, kdežto u částky 25 000 Kč ano, pak víte, že rozpětí u této pozice se bude pohybovat mezi 25 000 Kč a 45 000 Kč.

Nejvyšší mzda těm nejzkušenějším

Nezapomeňte na to, že nejvyšší mzda ve zmíněném rozmezí je často schválena u těch, kteří plně splňují všechny požadavky v inzerátu. Pokud to tedy platí i na vás, ještě je na zvážení říct si o tuto „maximální“ mzdu až po zkušební době. Ta totiž často slouží k zapracování zaměstnance a nějaký čas jistě zabere, kdy začne pracovník fungovat samostatně a firmě přinášet očekávaný užitek.

V našem příkladu s účetní bych pak na otázku na mzdu u pohovoru reagoval přibližně takto: „Moje představa jako nástupní mzdy je přibližně 40 000 Kč, po zapracování a ukončení zkušební doby 45 000 Kč.“

Je to ale na každém z nás, jak danou situaci, inzerát a pracovní nabídku vyhodnotí. Znát rozpětí mzdy, i když není firmou zveřejněné, ale může bezesporu ke správnému vyhodnocení situaci napomoci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz