Hlavní obsah
Názory a úvahy

Romové plánovali kvůli vraždě v Brně demonstraci, pro mě je to absolutní drzost

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: shutterstock.com / Gagarin Iurii / ID2021025032 / license paid

Obrázek je ilustrační.

Nejsem rasista. Domnívám se ale, že Romové nemají právo organizovat demonstraci za bezpečnost v ulicích, když to jsou právě oni, kteří často ono nebezpečí vytvářejí.

Článek

Nežiji v Brně, ale příběh o víkendové vraždě mladého člověka jsem silně prožíval. Pravděpodobně nejen já vnímám život jako to nejcennější, co máme. Ztráta blízkého člověka je bolestivá. Bez ohledu na to, jestli se jedná o Roma, Čecha, muže nebo ženu.

Případ, zdá se, není stále kompletně vyšetřen. Policie ČR proto vyzvala prostřednictvím svého webu, aby se jí přihlásili případní očití svědci, kteří mají k tragédii co říct. Vše dosud podle mě probíhalo tak nějak očekávatelně. Musím ale přiznat, že mě absolutně vykolejila informace o plánované demonstraci Romů, která tedy naštěstí nějaký čas po oznámení byla zase odvolána. Proč mě něco takového zvedlo ze židle?

Negativní vlastní zkušenost s romskou komunitou

Neshledávám nic rasistického na tom, když otevřeně uvedu, že mám s velkou částí Romů celoživotní negativní zkušenost. Je to můj subjektivní pohled. Přesto bohužel odhaduji, že dalších 85 % z vás mohou mít zkušenost podobnou. Během života nám v rodině Romové ukradli několikrát naše věci. Od babiččiny kabelky, staršího kola, až po další drobnosti z polootevřeného auta. Několikrát jsem byl také součástí potyčky, kterou na střední škole vyvolávala právě parta Romů. Nesčetněkrát jsem viděl jejich děti, kteří si v obchodě strkaly žvýkačky do kapes s plánem za ně nezaplatit. Znám je standardně jako hlučné, agresivní, neférové a nebezpečné lidi.

Nezapomínám na světlé výjimky

Samozřejmě, že nevylučuji, že jsou mezi nimi slušní lidí, určitě ano. Ale když vezmu v potaz, jak málo celkově Romů v České republice je a jak velké číslo negativních zkušeností s nimi osobně mám, musím přiznat, že se jim z bezpečnostního hlediska jednoduše vyhýbám.

Proč nemají Romové právo na vlastní demonstraci?

Možná je to odvážné tvrzení. Ale já nerozumím tomu, proč se takové etnikum vůbec opovažuje dovolávat nějaké spravedlnosti a bezpečnosti na zmíněném protestu. Musím znovu zdůraznit, že je neházím do jednoho pytle a že úmrtí mladého člověka je tragédií i pro mě. Přeji si, ať je viník spravedlivě potrestán. Tedy nebudu nikdy tvrdit, že si to ten Rom zasloužil. V žádném případě. Přesto tu ale tak pasivně apeluji na celou romskou komunitu. Někdo ublížil jejich člověku a chtějí jít demonstrovat a požadovat od státu ochranu? Já bych tedy očekával adekvátní reakci úplně odlišnou.

S máslem na hlavě demonstraci neorganizuj

Moje očekávání je, že by se Romové, alespoň někteří, měli pořádně chytit za nos. Uvědomit si, jací jsou to sousedé, kolika lidem v životě ublížili také. Ptát se sami sebe, proč jsou třeba zrovna v Brně v místech, kde žijí, levnější byty než v jiných částech města. Sám jsem v Brně nějaký čas žil a na Cejlu v té době byly opravdu nejlevnější podnájmy. Stejně tak měl každý obchod zabezpečené dveře navíc ještě mřížemi. Pro jistotu. Já vlastně jen chci, aby si vzpomněli, kolikrát vytáhli nůž oni sami, kolik lidí okradli, kolika lidem ublížili.

Využijme celou tragédii k poučení se

Chtějí organizovat demonstrace za bezpečnost a přitom jsou nebezpeční oni. Nerozumím tomu, jak mohli o svolávání nějakého protestu vůbec uvažovat. Nejsem rasista, nikdy jsem k rasismu ani doma naváděný nebyl. Znovu opakuji, že si přeji, aby celý případ byl vyšetřený bez nějakého negativního nádechu. Zároveň ale také doufám, že celý tento případ přivede romskou komunitu k poučení se. Náš stát by měl přeci především chránit ty, kteří jsou pro naši zemi přínosem, kteří neparazitují na systému a udělali něco pro to, aby se nám tu společně žilo lépe.

Věřím tomu, že mezi Romy takoví lidé jsou. Čestní, pracovití a pro společnost užiteční. Opravdu tomu věřím. Za svůj život jsem ale takové mockrát nepotkal.

Zdroje: autorský článek, PČR, Seznam Zprávy, Novinky.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz